عضو پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بلوغ زودرس باعث می‌شود فرآیند رشد زودتر متوقف شود و در نهایت طول قد افرادی که دچار بلوغ زودرس می‌شوند، کوتاه بماند. محمدرضا مهاجری تهرانی در گفت‌وگو با فارس ضمن تشریح عوامل بلوغ گفت: در بلوغ زودرس، پیدا شدن صفات ثانویه در پسرها زودتر از 9 سالگی و دخترها کمتر از 8 سالگی است. آشکار نشدن علائم بلوغ در پسرها تا 14سالگی و در دخترها تا 13سالگی را بلوغ دیررس می‌خوانیم که عوامل این دو مورد باید بررسی و درمان شوند.
کد خبر: ۴۱۱۵۳۵

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بلوغ تحت تأثیر ترشحات هورمون‌های غده هیپوفیز است. این غده نیز تحت تاثیر مغز یا غده هیپوتالاموس است. ساعت بیولوژیک بدن به‌نحوی تنظیم ‌شده که حوالی سن بلوغ فعال می‌‌شود و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که باعث می‌‌شود غدد جنسی وارد دوران بلوغ شوند و ما صفات ثانویه را بعد از بلوغ در دختران و پسران شاهد باشیم.

وی شناسایی شرایط زمینه‌ای بلوغ زودرس و دیررس را مهم ارزیابی کرد و افزود: شرایط متفاوتی باعث ایجاد اختلال در تنظیم سن بلوغ می‌شود که از دلایل عمده آن می‌توان به بیماری‌های هورمونی، بیماری‌های غدد هیپوفیز، هیپوتالاموس، کم‌کاری غده تیروئید یا ترشحات و فعالیت زودهنگام غدد جنسی اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها