سازمان محیط زیست پیگیری جدی را برای ثبت جهانی این اثر طبیعی و ملی در یونسکو آغاز کرده است

یونسکو، ثبت جنگل های هیرکانی را بر حرا ترجیح می دهد

مسوولان محیط زیست از ثبت جنگل‌های حرا در جزیره قشم به عنوان میراث طبیعی جهانی در سال جاری میلادی خبر داده‌اند، اما نماینده یونسکو در ایران گفته بررسی پرونده این جنگل‌ها هنوز آغاز نشده است، چون یونسکو علاقه بیشتری به ثبت جنگل‌های هیرکانی و سایر زیست‌بوم‌های ایران دارد. به گزارش مهر، چونلی هان ، نماینده سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در ایران معتقد است: در ایران زیست‌بوم‌های جالب‌تر و مهم‌تری وجود دارد و جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران و کمربند جنوبی دریای خزر برای ثبت جهانی بسیار مهم‌تر از حرا هستند.
کد خبر: ۴۰۹۸۷۷

او همچنین معتقد است جنگل‌های زاگرس و بیابان‌های ایران نیز بسیار مهم‌اند.به اعتقاد هان، باید ابتدا به اولویت‌ها توجه کنیم و فهرست زیست‌بوم‌های منحصر به فرد ایران را بررسی کرده، ببینیم اولویت‌ها کدام هستند. در حال حاضر حرا در اولویت ما نیست.

جنگل‌های مانگرو، نام بخشی از جنگل‌های ساحلی و جزر و مدی شمال جزیره قشم در جنوب ایران است. گونه درختی موجود در این جنگل‌ها حرا است که در بخش جزر و مدی ساحل دریا و در آب شور رشد و نمو می‌کنند.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران، این پهنه جنگلی ـ‌ دریایی را به عنوان منطقه حفاظت شده حرا به ثبت رسانده و تحت حفاظت دارد، هرچند پیش از سال 1357 این منطقه به عنوان پارک ملی حرا از عالی‌ترین سطح حفاظت زیست‌محیطی برخوردار بود.

پیش از این و در دهه 1970، یونسکو جنگل‌های حرا را به همراه جنگل‌های ارسباران در استان آذربایجان شرقی و پارک ملی توران در استان سمنان تحت برنامه انسان و کره مسکون به عنوان ذخیره‌گاه زیستکره معرفی کرده و به ثبت رسانده بود.

محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان محیط‌زیست در این زمینه گفت: جنگل‌های هیرکانی ایران تنها میراث به جا مانده از عصر یخبندان هستند که پیش از یخبندان، مشابه این جنگل‌ها در منطقه قفقاز و جنوب شرق اروپا وجود داشت ولی در حال حاضر شمال ایران تنها جایی است که هنوز این جنگل‌های منحصر به فرد را حفظ و نگهداری می‌کند.

به گفته او جنگل‌های هیرکانی از نظر اکولوژیکی و تاریخ طبیعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و سازمان محیط‌زیست، پیگیری جدی را برای ثبت جهانی این اثر طبیعی و ملی در یونسکو آغاز کرده است.

وی افزود: البته این به معنای بی‌اهمیت بودن جنگل‌های حرا نیست، چراکه این منطقه قبلا به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره معرفی شده و پیگیری‌های لازم برای ثبت جهانی این زیست‌بوم در یونسکو را نیز انجام می‌دهیم.

جنگل‌های هیرکانی، نام جهانی جنگل‌های شمال ایران هستند که در 3 استان گیلان، مازندران و گلستان با مساحت یک میلیون و 848 هزار هکتار قرار گرفته‌اند. دانشمندان علوم جنگل، قدمت این جنگل‌های کم‌وسعت را بیش از 2 میلیون سال می‌دانند.پیش از این و در سال 1386، اعلام شده بود جنگل‌های هیرکانی به ثبت جهانی خواهند رسید، اما پس از گذشت 4 سال، تاکنون این ثبت اتفاق نیفتاده است.با وجود زیست‌بوم‌های منحصر به فرد در ایران، تاکنون تنها تعدادی از آثار تاریخی و باستانی این کشور به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند و در فهرست میراث طبیعی جهانی نامی از زیست‌بوم‌های ایران نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها