دوشنبه در روزنامه جام جم بخوانید

مطالبه مردم مصر: روابط با ایران

30 سال گسست در روابط رسمی دو کشور ایران و مصر و فشارهای خارجی بر طرف مصری که در دوره مبارک و حتی بعد از آن برای جلوگیری از نزدیکی دو پتانسیل و ظرفیت بزرگ جهان اسلام یعنی ایران و مصر وجود داشته، شکل‌گیری دیپلماسی رسمی میان دو کشور را با مشکلاتی مواجه کرده که عبور و غلبه بر این مشکلات نیازمند کار جدی است.
کد خبر: ۴۰۸۸۵۳

روزنامه جام جم با مجتبی امانی، رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره به گفت‌وگو نشست تا از نظرات او که سال ها در مصر سکونت داشته و تجربیات فراوانی کسب کرده را در مورد مصر نوین جویا شود.

مجتبی امانی از سال 70، در قاهره حضور داشته و کارهای اجرایی دفتر حفاظت از منافع ایران را انجام می‌داده است. وی سال 74 تا 78 به عنوان نفر دوم در این دفتر حضور داشته و در ضمن مسوولیت بخش بازرگانی را نیز عهده‌دار بوده است و از بهمن سال 88 تاکنون به عنوان رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره حضور دارد.

امانی در پاسخ به پرسشی در مورد سیاست خارجی مصر نوین و رویکرد آتی آن می گوید:

"پیش از انقلاب مصر، این کشور به دلیل جایگاه مهمش در آفریقا و همسایگی‌اش با رژیم صهیونیستی از جایگاهی استراتژیک برخوردار بود و به عنوان کشوری در حوزه نفوذ آمریکا و تنها پایگاه مطمئن برای آنها محسوب می‌شد. تغییر سیاست خارجی مصر بر تمام منطقه تاثیر گذاشت. گرچه  بخشی از مطالبات مصر سمت و سوی داخلی دارد، اما در چارچوب تغییراتی که به طور طبیعی شکل می‌یابد، اولین موضوعی که در رابطه با مصرجلب توجه می‌کند بحث سیاست مصر راجع به رژیم صهیونیستی است. در برابر این موضوع مطالبه مردمی برای تغییر در برابر ایران را مشاهده می‌کنیم. از قبل روشن بوده که مصر هر قدر از اسرائیل دور شود، به ایران نزدیک می‌شود. می‌دانید که ایران و اسرائیل 2 قطب مخالف در منطقه هستند و این موضوع از قدیم مطرح بوده است و مصر اولین کشور عربی بود که پیمان سازش با اسرائیل را پذیرفت. در این چارچوب ما این تغییر را کاملا می‌بینیم چون در روزهای اول انقلاب مصر خیلی شعار خارجی وجود نداشت؛ اما اولین شعارها و گرایش‌هایی که در درون مردم مصر در بخش سیاست خارجی منتشر شده بحث مقابله با رژیم صهیونیستی است. به موازات این مطلب به طور طبیعی، چون بین ایران و اسرائیل یک دشمنی کاملا مشخص و ریشه‌دار وجود دارد، هر حرکت ضدصهیونیستی مردمی این مطالبه را ایجاد می‌کند که باید روابط با ایران نزدیک‌تر شود."

مشروح این گفت و گو در روزنامه جام جم و سایت جام جم آنلاین روز دوشنبه 23 خرداد منتشر می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها