الحاق شیراز و نیشابور به‌شبکه همکاری حفاظت از میراث معنوی

رئیس گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو گفت: 2 شهر شیراز و نیشابور در دومین نشست شهرداران در جمهوری چک، به دلیل غنای ماندگار تاریخی و فرهنگی دیرینه خود به شبکه همکاری بین شهری برای حفاظت از میراث فرهنگی معنوی ملحق شد.
کد خبر: ۴۰۸۲۴۱

عبدالمهدی مستکین، رئیس گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در دیدار با شهردار شیراز و در مراسم اهدای لوح الحاق شهر شیراز به شبکه همکاری بین شهری برای حفاظت از میراث فرهنگی معنوی گفت: شیراز و نیشابور با داشتن گنجینه‌های فرهنگی فاخر در فهرست شهرهای اصلی شبکه‌ جهانی همکاری‌های بین شهری در حوزه‌ میراث معنوی و فرهنگی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این شبکه با هدف حفظ و صیانت، ارتقا و توسعه میراث معنوی شهرهای فرهنگی آغاز به کار کرده و ساختار آن مبتنی بر دو عضویت اصلی و وابسته است که شیراز جزو اعضای اصلی شبکه محسوب می‌شود.

مستکین اظهار کرد: از آنجا که ایران در زمینه‌ صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی و معنوی با مشکلاتی مواجه است، این شبکه با داشتن کارگاه‌های آموزشی آخرین دستاوردها و یافته‌های علمی را در زمینه‌ حفظ، صیانت و نگهداری از بافت‌های فرهنگی و معنوی در اختیار شهرهای عضو این شبکه قرار می‌دهد.

وی افزود: شبکه‌ همکاری‌های بین شهری با گردآوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات، به ایجاد فرآیند تعامل بین شهرهای مختلف آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی می‌پردازد و ویژگی‌های فرهنگی مناطق مختلف را به ‌عنوان ابزاری مهم در شناسایی میراث فرهنگی و معنوی پوشش می‌دهد.

به گفته‌ رئیس گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو، یکی دیگر از ویژگی‌های این شبکه ایجاد فهرست‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی با هدف اولویت ‌بخشی در اقدامات و سیاستگذاری در زمینه‌ میراث معنوی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها