رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

اوضاع دریاچه ارومیه رو به بهبود است

وقتی روی سخن رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با خبرنگاران باشد، حتما اوضاع وفق مراد است و آمارها رشد و پیشرفت را نشان می‌دهند؛ مخصوصا اگر این گفت و شنود در نخستین روز هفته محیط‌زیست اتفاق افتاده باشد. دیروز محمدجواد محمدی‌زاده هفته محیط‌زیست در سال 90 را با ارائه آمارهای امیدوارکننده و اتفاقاتی که از آرام بودن اوضاع حکایت داشت، شروع کرد؛ خبرهایی که می‌گفت سند ملی محیط‌زیست سرانجام نهایی شد، 31 استان کشور صاحب سند توسعه شدند، کنترل آب‌های مرزی، گرد و غبار و احیای تالاب‌ها یک میلیارد دلار بودجه گرفته است و از این پس یک‌سوم درآمد حاصل از فروش گازهای خروجی از پالایشگاه‌ها صرف مسائل زیست‌محیطی خواهد شد.
کد خبر: ۴۰۸۱۳۹

محمدی‌زاده البته به مصوبات موجود در برنامه پنجم توسعه نیز نگاه خوش‌بینانه‌ای داشت و مدیریت یکپارچه زیست بومی در مناطق حساس و شکننده، تدوین مقررات زیست‌محیطی برای همه واحدهای صنعتی و خدماتی، ارتقای آگاهی‌های عمومی و راه‌اندازی صندوق ملی محیط‌زیست را دلیلی بر خوش‌بینی خود معرفی می‌کرد، اما استدلال‌های او مبنی بر این که ارزیابی‌های زیست‌محیطی برای پروژه‌های عمرانی رشد داشته و تخلفات با جدیت پیگیری می‌شود و زور سازمان محیط زیست به متخلفان می‌رسد بهانه‌ای شد تا خبرنگار یکی از رسانه‌ها این گفته‌های محمدی‌زاده را به نقد بکشد. این در حالی است که چندی قبل محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در سخنرانی‌ای پرحاشیه اعلام کرده بود که ارزیابی‌های زیست‌محیطی تنها اسمی است که مجوز تخریب محیط را می‌دهد و به دکانی برای عده‌ای تبدیل شده است.

البته در جلسه دیروز این گفته صدوق تکرار نشد، ولی وقتی یکی از خبرنگاران یادآوری کرد که سازمان محیط زیست با متخلفان و تخریبگران طبیعت مصالحه می‌کند، محمدی‌زاده ترجیح داد تا این‌گونه پاسخ دهد: «ما ادعا نداریم که در مقابل تمام تخلفات ایستاده‌ایم، اما به جرات می‌گویم هیچ تخلفی نیست که به آن رسیدگی نکرده باشیم. مثلا در مورد انتقال مرجان‌های چابهار باید از ما تشکر کنید چون سازمان محیط زیست کاری کرد که پیمانکار متخلف خلع ید شود و جریمه‌ها تا آخرین ریال دریافت شود. در مورد انتقاداتی که به مدیریت تالاب‌ها نیز می‌شود حرف ما این است که بروید تالاب شادگان سال 86 را با سال 89 مقایسه کنید و ببینید یکی از کانون‌های بحران استان خوزستان حال چگونه احیا شده است. ما گاهی اوقات یک مطلب را آنقدر تکرار می‌کنیم که خودمان باورمان می‌شود؛ ولی شما بروید اوضاع رو به بهبود دریاچه ارومیه را ببینید و بدانید که قبلا از این خبرها نبوده است.»

محمدی‌زاده در حالی در نخستین روز هفته محیط‌زیست اینچنین از عملکرد سازمان تحت فرمانش دفاع کرد که در انتقاد از 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها نیز لحنی مشابه را انتخاب کرده بود. او گفت: در بحث 5 ساله شدن معاینه فنی بعضی فرافکنی‌ها صورت گرفت که موجب گلایه شد. ما می‌گوییم در کشورهای پیشرفته جهان که استانداردهای یورو 5 اعمال می‌شود، معاینه فنی‌ها یکساله و حداکثر 2 ساله است. آن‌وقت در کشور ما که هنوز خودروهای اسقاطی تردد می‌کنند و خودروهای صفر نیز کم‌عیب نیستند، عده‌ای دنبال 5 ساله شدن معاینه فنی هستند. این مساله از ابتدا پیشنهاد نیروی انتظامی بود؛ در حالی که ما توقع داشتیم وقتی مجلس مشغول رسیدگی به این مساله بود، لااقل از ما نظرخواهی می‌کرد؛ اما این مساله اتفاق نیفتاد.

مریم خباز / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها