تخلف رئیس‌جمهور در وزارت نفت به قوه قضاییه ارجاع شد

مجلس شورای اسلامی در شرایطی تخلف محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور را در مورد سرپرستی وزارت نفت به قوه قضاییه ارسال کرد که رئیس کمیسیون اصل 90 نیز از ارجاع 3 مورد تخلف دیگر دولت و شخص رئیس‌جمهور به قوه قضاییه خبر داد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، روز گذشته گزارش کمیسیون انرژی در مورد عدم توجه و نقض آشکار قانون اساسی از سوی رئیس‌جمهور به دلیل به عهده گرفتن سرپرستی وزارت نفت در صحن علنی مجلس قرائت و در آن تاکید شد که طبق قانون، رئیس‌جمهور باید هر چه سریع‌تر وزیر یا سرپرست وزارت نفت را مشخص کند.
کد خبر: ۴۰۷۳۵۸

رئیس کمیسیون اصل 90 نیز اعلام کرد: 3 مورد از تخلفات دولت به قوه قضاییه ارجاع شده و در این کمیسیون حدود 30 تا 40 مورد تخلف رئیس‌جمهور را در 18 محور مورد بررسی قرار داده است. تصمیم مجلس برای ارجاع تخلف رئیس‌جمهور به قوه قضاییه پس از آن اتخاذ شد که چند روز پیش 11 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس از علی لاریجانی خواسته بودند به عنوان رئیس قوه مقننه نسبت به پیگرد نقض قانون از سوی رئیس‌جمهور در مورد سرپرستی وزارت نفت اقدام کند و لاریجانی نیز به کمیسیون انرژی و اصل 90 دستور داد گزارشی در این زمینه به مجلس ارائه کنند.

بر این اساس، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گزارش تقدیمی خود به صحن علنی که دیروز با 165 رای موافق، یک مخالف و 13 رای ممتنع از مجموعه 198 نماینده حاضر به تصویب رسید، اعلام کرد: با توجه به تفسیر شورای نگهبان که سرپرستی ریاست جمهوری بر وزارت نفت را غیرقانونی دانسته، ادامه این وضعیت از سوی رئیس قوه مجریه خلاف قانون است.

پس از قرائت گزارش بر اساس سازوکار قانونی مندرج در آیین‌نامه مجلس، نتایج آن به قوه قضاییه ارسال شد و در ادامه رئیس مجلس از کمیسیون اصل 90 خواست که گزارش خود را به صحن اعلام کند.

ابراهیم نکونام نیز در این گزارش تاکید کرد: مراحل مندرج در آیین‌نامه درباره تخلفات رئیس‌جمهور طی شده و در 3 مورد با تصویب کمیسیون اصل 90 تخلفات دولت و شخص رئیس‌جمهور به قوه قضاییه گزارش داده شده است.وی تخلف در اجرای قانون مترو، تهیه نشدن اساسنامه شرکت نفت و همچنین معرفی نشدن وزیر وزارت ورزش و جوانان و اجرای قانون مصوبه مجلس در این زمینه را 3 تخلف دولت و رئیس‌جمهور اعلام کرد و گفت: درباره هر سه مورد گزارش تهیه شده است و به قوه قضاییه ارجاع داده شده و در دیوان عالی کشور نیز برای بررسی این موضوعات شعبه‌ای تشکیل شده است.

وی یادآور شد که از رئیس‌جمهور 18 مورد تخلف داریم که در هر بند سه چهار مورد لحاظ شده است و در مجموع تعداد تخلفات بین 30 تا 40 مورد است که درباره آنها گزارش تهیه شده که اگر جلسه غیرعلنی شود، جزئیات آن را مطرح خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها