مشقت‌های جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان‌

انتقال سوابق بیمه‌شدگان آسان می‌شود. شنیدن این خبر هر چند موجب خوشحالی بسیاری از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی شد که قصد جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای خود را داشتند، اما نامشخص بودن زمان دقیق اجرای این وعده به‌معنای آن است که بیمه‌شدگان تا اطلاع ثانوی همچنان باید برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای‌شان کفش آهنی به پا کنند. بسیاری از بیمه‌شدگانی که در این سال‌ها به‌دلایل مختلف برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای خود سر و کارشان به شعب بیمه تامین اجتماعی افتاده است، معتقدند که این کار شاید فقط روی کاغذ به‌ظاهر آسان به نظر برسد، اما در عمل جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای یعنی عبور از هفت‌خوان رستم.
کد خبر: ۴۰۷۱۶۵

از مشکلات متعدد بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته با سازمان بیمه‌گر تامین اجتماعی که بگذریم، روند طولانی انتقال و جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای موضوع مهمی است که بیمه‌شدگان شاغل تامین اجتماعی همواره نسبت به روند آن معترض بوده و هستند. بیمه‌شده‌ای که چند ماهی است از مشهد به تهران نقل مکان کرده است، می‌گوید: برای انتقال سوابق بیمه‌ای خود از مشهد به تهران 2 ماه است که دوندگی می‌کند اما هنوز به نتیجه نرسیده است.وی معتقد است: باید تسهیلاتی فراهم شود تا بیمه‌شدگان شاغلی که از شهری به شهر دیگر نقل مکان می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان بتوانند سوابق بیمه‌ای خود را نیز منتقل کنند، چراکه تعدد شعب واریز سوابق بیمه‌ای و پراکنده بودن سوابق در هنگام بازنشستگی، فرد را با مشکلات فراوان مواجه خواهد کرد.

شاید وجود همین مشکلات و نارضایتی‌های فراوان بیمه‌شدگان از طولانی‌بودن روند جمع‌آوری سوابقشان از شعب مختلف تامین اجتماعی بود که مسوولان صندوق تامین اجتماعی را بر آن داشت تا با اصلاح برخی قوانین برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنند. در این زمینه معاون فنی و درآمد صندوق تامین اجتماعی از اصلاح 25 بخشنامه این صندوق خبر داده و می‌گوید: با اصلاح این بخشنامه‌ها، انتقال سوابق بیمه‌شدگان در شعب مختلف تامین ‌اجتماعی آسان می‌شود.

مهرداد محقق‌زاده، اصلاح قانون تامین ‌اجتماعی براساس قانون پنجم توسعه را از تکالیف این سازمان برشمرده و می‌افزاید: در این رابطه از دیدگاه‌ها و نظرات تمامی کارشناسان و صاحب‌نظران استفاده می‌شود.

وی شمار بیمه‌شدگان اصلی تامین‌اجتماعی را بیش از 10 میلیون و 300 هزار نفر دانسته و تصریح می‌کند: هم‌اکنون شمار بیمه‌شدگان اصلی و تبعی تامین‌ اجتماعی به 32 میلیون نفر می‌رسد و پوشش بیمه‌ای گروه‌های جدید از برنامه‌ها و اهداف اصلی تامین‌ اجتماعی محسوب می‌شود.

مشکلات مراجعه اینترنتی

اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید و مانند یک شهروند مسوول این موضوع هم خیلی برایتان اهمیت داشته باشد که برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه و کمک به کاهش ترافیک و آلودگی هوا به جای مراجعه حضوری به ادارات و سازمان‌های خدماتی این درخواست‌ها را از راه دور پیگیری کنید، یکی از گزینه‌های انتخابی شما مراجعه به سایت اینترنتی این سازمان است.

این همان کاری است که بسیاری از بیمه‌شدگان شاغل تامین اجتماعی برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای خود انجام می‌دهند، اما در انجام مراحل جمع‌آوری سوابق از طریق سایت اینترنتی سازمان با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

قطع و وصل مکرر سیستم اینترنت، باز نشدن‌های طولانی‌مدت سایت، نیمه‌کاره انجام شدن جمع‌آوری داده‌ها و... که در نهایت موجب می‌شود عملیات جمع‌آوری سوابق اغلب به مشکل برخورده و در نهایت هم بیمه شده قید استفاده از سایت را زده و برای انتقال و جمع‌آوری سوابق این بار به طور حضوری به شعب تامین اجتماعی مراجعه کند.

بیمه‌شده‌ای که برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای خود از طریق سایت اینترنتی تامین اجتماعی اقدام کرده است، در این زمینه به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: هرچند در ابتدای ورود به سایت تامین اجتماعی اطلاع‌رسانی خوبی در خصوص نحوه جمع‌آوری سوابق و مراحلی که بیمه‌شدگان باید طی کنند، انجام شده است اما قطع شدن‌های پی در پی، ندادن تمام اطلاعات موجود یا نصفه و نیمه دادن سوابق و همچنین باز نشدن صفحه سایت که شاید به دلیل حجم بالای مراجعات بیمه‌شدگان برای استفاده از این تسهیلات باشد، از جمله دلایلی است که برای من و خیلی‌های دیگر چاره‌ای نمی‌گذارد جز این‌که برای جمع آوری سوابق به همان روش سنتی، یعنی مراجعه حضوری اقدام کنند.

یک مقام آگاه در صندوق بیمه تامین اجتماعی هم مشکلات بیمه‌شدگان را در مراجعه به سایت اینترنتی تامین اجتماعی برای جمع‌آوری سوابق پذیرفته و معتقد است، وجود این مشکلات برای این است که هنوز زیرساخت‌های لازم برای رسیدگی به درخواست‌های غیرحضوری بیمه‌شدگان از صندوق تامین اجتماعی فراهم نشده است.

همین موضوع یک پرسش مهم را مطرح می‌کند و آن این‌که چرا وقتی هنوز ابزارها و زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم نشده است، تامین اجتماعی در سایت خود به بیمه‌شدگان اعلام می‌کند که جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای به طور غیرحضوری نیز امکان‌پذیر است.

نابسامانی در شعب

برای بیمه شدگانی که به اینترنت دسترسی ندارند یا به دلیل آگاهی از مشکلات استفاده از سایت اینترنتی تامین اجتماعی ترجیح می‌دهند قید این کار را بزنند، مراجعه حضوری به شعبات بیمه‌ای چندان هم بی‌دردسر نیست.

امروز و فردا کردن‌های متصدیان شعب بیمه، جواب‌های سربالا به بیمه‌شدگان که گاهی با بی‌احترامی همراه می‌شود، پاسکاری بیمه‌شدگان بین شعبات بیمه‌ای، کاغذبازی‌های طولانی و... همه از مشکلاتی است که بیمه شدگان شاغل تامین اجتماعی در مراجعه حضوری برای جمع‌آوری یا انتقال سوابق بیمه‌ای خود با آن مواجه هستند.

وجود همین مشکلات و سنگ‌اندازی‌هاست که بیمه‌شدگان را برای دریافت سوابق بیمه‌ای خود گاهی هفته‌ها بین شعب بیمه‌ای سرگردان می‌کند.

پرونده‌ای که گم شد

اما مشکلات بیمه‌شدگان برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای فقط با همین مشکلات پایان نمی‌پذیرد، به طوری که برخی بیمه‌شدگان عنوان می‌کنند که آنقدر نابسامانی در شعب بیمه وجود دارد که گاهی فقط برای پیدا کردن پرونده یک بیمه شده او را روزها سرگردان می‌کنند و در نهایت هم حتی ممکن است با گفتن این جمله که احتمالا پرونده‌اش گم شده است، آب پاکی را روی دست بیمه شده بریزند و شوک بزرگی به او وارد کنند.

یک کارمند بیمه‌شده تامین اجتماعی که بتازگی بازنشسته شده است، با یادآوری مشقت‌های فراوانی که همین چندی پیش برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای خود در مراجعه به یکی از شعب تامین اجتماعی در تهران متحمل شده است، می‌گوید: چند ماه پیش وقتی برای جمع‌آوری 30 سال سابقه بیمه‌ای خود به شعبه بیمه‌ای که کارفرما سال‌ها حق بیمه‌ام را به آن واریز می‌کرد، مراجعه کردم چند روزی را به بهانه‌های مختلف از جمله این‌که در حال حاضر آخر سال است و کارمندان امکان جمع‌آوری سوابق را ندارند و... معطل شدم. وی می‌افزاید: در یکی از روزها وقتی برای پیگیری پرونده‌ام مراجعه کردم، متصدی شعبه در نهایت خونسردی گفت پرونده سوابق بیمه‌ای‌ام در این شعبه نیست و این احتمال که گم شده باشد هم دور از انتظار نیست! تا این‌که سرانجام پس از یک ماه دوندگی پرونده پیدا شد.

فرار تامین اجتماعی از پاسخگویی

متاسفانه به روال بسیاری از گزارش‌های مشابه دیگر که یک سر آن به مسوولان صندوق بیمه تامین اجتماعی بر می‌گردد، تلاش‌های ما برای انجام مصاحبه کوتاهی با مسوولان مربوط در این صندوق به منظور پاسخگویی به ابهامات و مشکلات بیمه شدگان تا لحظه ارسال این گزارش بی‌نتیجه ماند.

البته این نخستین بار نیست که خبرنگار ما برای تکمیل گزارش‌ها و انجام مصاحبه با مسوولان بخش‌های مختلف در تامین اجتماعی به در بسته می‌خورد و به نظر می‌رسد مسوولان تامین اجتماعی چندان خود را ملزم به رعایت این اصل نمی‌دانند.

به هر حال مشکلات بیمه‌شدگان برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای‌شان در حالی همچنان به قوت خود باقی است که امید می‌رود با اصلاح بخش‌هایی از قانون تامین اجتماعی این روند تسریع شده و تحولی در این زمینه ایجاد شود؛ تحولی که مهم‌ترین تاثیر آن جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری، صرفه‌جویی در وقت و کوتاه شدن روند جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خواهد بود، موضوعی که در نهایت می‌تواند به افزایش رضایت‌مندی 32 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی از عملکرد سازمان بیمه‌گر خود منجر شود.

پوران محمدی ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها