قوه قضاییه همه اعضای هیات مدیره برکنار شده بیمه ایران را از تمام اتهامات تبرئه کرد

ناگفته‌های دانش‌جعفری از ماجرای پرونده بیمه ایران

با وجود گذشت 4 سال از ماجرای بحث‌برانگیز برکناری هیات مدیره بیمه ایران و در حالی که اکنون تمام متهمان آن پرونده تبرئه شده‌اند، داوود دانش‌جعفری، وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی حالا جزئیات و ناگفته‌های آن ماجرا را در گفت‌وگو با «جام‌جم» فاش کرده است. به گزارش خبرنگار ما، ماجرای بیمه ایران در 18 اردیبهشت 86 آغاز شد. دیوان محاسبات گزارشی به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور تقدیم کرد که حاکی از تخلفات میلیاردی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بیمه ایران بود.
کد خبر: ۴۰۷۰۶۵

بر اساس متن آن گزارش که عنوان آن «یک قدم در کشف فساد، رهاورد دیوان محاسبات» بود، اغلب پرونده‌های متشکله در بیمه ایران دچار اشکال و مدارک آن مبهم است. آن گزارش مدعی شده بود حداقل 151 نمایندگی بیمه ایران متعلق به منسوبان و خویشاوندان مدیران بیمه ایران بوده و ارزش این تخلفات بیش از 500 میلیارد تومان است.

پس از ارسال این گزارش، احمدی‌نژاد بلافاصله در دستوری به وزیر وقت اقتصاد خواستار برکناری مدیرعامل و 5 عضو هیات مدیره بیمه ایران شد.

این دستور اجرا شد، اما اجرای آن تنها 48 ساعت دوام آورد،چرا که علاوه بر اعتراض داوود دانش‌جعفری، مشخص شد 2 عضو از 5 عضو یادشده تنها 20 روز بود که به عضویت هیات مدیره بیمه ایران درآمده بودند و طبیعتا نقشی در تخلفات نداشتند.بنابراین، رئیس‌جمهور مجددا آن عضو را منصوب کرد که یکی از آنها همچنان مدیرعامل بیمه ایران است. البته این امر پایان ماجرا نبود؛ چراکه رئیس‌جمهور در خرداد 86 و در جمع مردم کاشان مجددا از تصمیم خود دفاع کرد؛ اما تقریبا تمام نهادهای بررسی‌کننده ماجرای بیمه ایران به نادرست بودن گزارش دیوان محاسبات حکم دادند. از جمله کمیته 3 نفره کمیسیون اصل 90 مجلس تقاضای دلجویی از مدیران برکنار شده را مطرح کرد؛ اما این تقاضا به جایی نرسید. سرانجام اواخر ماه گذشته یعنی 4 سال پس از آن ماجرا، قوه قضاییه همه اعضای هیات مدیره برکنار شده بیمه ایران را از تمام اتهامات تبرئه کرد.

ناگفته‌های ماجرا

اکنون داوود دانش‌جعفری که خود نیز یک سال پس از آن ماجرا در استعفایی پرحاشیه از دولت نهم جدا شد، در کسوت عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیسیون نظارت این نهاد، ناگفته‌هایی از آن ماجرا را بیان می‌کند.

وی در این باره به خبرنگار «جام‌جم» گفت: ماجرای بیمه ایران از ارسال یک نامه از سوی یکی از نهادهای امنیتی به بنده به عنوان وزیر اقتصاد آغاز شد. این نهاد امنیتی در آن نامه با استناد به برخی موارد مالی از من خواسته بود مدیر حراست وقت بیمه ایران را به دلیل نداشتن صلاحیت از کار برکنار کنم که این گونه شد. وی افزود: بلافاصله پس از این برکناری، دیوان محاسبات در نامه‌ای از من خواست وی را به دیوان محاسبات مامور به خدمت کنم. پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره وی به دیوان محاسبات رفت و بعدا معلوم شد برخی پرونده‌هایی را که از گذشته در حراست بیمه ایران موجود و مربوط به سال 83 بود، با خود برده است، حتی برخی از این پرونده‌ها مربوط به خود وی بود.

دانش‌جعفری ادامه داد: آن پرونده‌ها و این شخص منشأ تهیه آن گزارش جنجالی در دیوان محاسبات شدند، در حالی که مجموعه وزارت اقتصاد و من به کل از ماجرا بی‌خبر بودیم.

وزیر وقت اقتصاد گفت: اولین بار خبر وجود این تخلف را از رادیوی خودرویم شنیدم. ساعت 30‌/‌19 بود و ما در حال حرکت به سوی نهاد ریاست جمهوری برای شرکت در مهمانی شام به افتخار روسای یکی از کشورها بودیم.

دانش‌جعفری افزود: قبل از این که مراسم شروع شود، هر طور بود آقای احمدی‌نژاد را دیدم و گفتم چنین خبری هست؟ ایشان قاطعانه گفت: بله! گفتم مگر من وزیر شما نیستم؟ نباید از این ماجرا مطلع می‌شدم؟ چرا قبل از طرح، موضوع را با من مطرح نکردید؟... ایشان با لبخندی گفت من نگفتم خبر این ماجرا پخش شود، فقط چیزی برای دفتر نوشتم، اما نمی‌دانم چگونه پخش شده است.

وزیر سابق اقتصاد تصریح کرد: به دفترم آمدم و از صداوسیما پیگیری کردم که ماجرا از کجا آب می‌خورد. آنها گفتند خبر از هر کجا آمده باشد اگر نادرست بود یا دولت از پخش آن ناراضی بود، بلافاصله تماس می‌گرفتند که برای بخش‌های دیگر پخش نشود. وقتی نارضایتی اعلام نشده یعنی اعتراضی به آن ندارند.

سرانجام هم برایمان محرز شد که خبر را دفتر ریاست جمهوری با مکانیزم‌های خاص خودش به صداوسیما فرستاده است. وی تصریح کرد: با آقای احمدی‌نژاد صحبت کردم و گفتم تمام این تخلفات که می‌گویند مربوط به قبل از دوره مدیریت هیات مدیره قبلی است و 2 نفر از این آقایان تازه 20 روز است منصوب شده‌اند.

تازه ‌ دیوان محاسبات باید گزارشش را به رئیس مجلس بدهد نه رئیس‌جمهور. برای این نکات چه‌توضیحی وجود دارد؟ گزارشی خام که هنوز نه مستشاری و نه دادسرای دیوان آن را تایید نکرده‌اند. حال آن‌که این گزارش‌ها باید امضای 12 مستشار را داشته باشد؛ اما نه تنها توضیحی نبود بلکه بنده با تکرار ماجرا نیز مواجه شدم.وزیر اسبق اقتصاد گفت: اکنون معلوم شده است آن مسوول حراستی که برکنارش کرده بودم، به عنوان سرحلقه باند معروف فاطمی مطرح و دستگیر شده است.

آن ماجرا بهانه‌ای بود برای بهره‌برداری‌های دیگر. سرانجام هم دیدیم تمام آن متهمان تبرئه شدند، اما با آبروی رفته افراد چه کنیم؟ و با ضربه خوردن به صنعت بیمه، بویژه در اوج تحریم‌ها؟....

سید علی دوستی موسوی ‌/‌ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها