تاکید جواد شمقدری بر تبعیت از قانون در اختلاف معاونت سینمایی وزارت ارشاد با خانه سینما

خط قرمزهای سینما با منافع ملی تعریف می‌شود

جواد شمقدری در نشست رسانه‌ای صبح دیروز خود، خط قرمزهای سینما را اخلاقی، اعتقادی و دینی معرفی کرد که همه آنها به منافع ملی ارتباط پیدا می‌کنند. معاون امور سینمایی وزارت ارشاد که با خبرنگاران و اهالی رسانه به گفت‌وگو نشسته بود، در واکنش به پرسش «جام‌جم» درباره دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سینماگران برای ساخت فیلم با موضوع‌های سیاسی، گفت: سال گذشته 4 فیلم سیاسی در کشور ساخته شد که همه آنها لزوما با رویکردهای معاونت سینمایی هماهنگ نبودند که با این حال مجوز گرفتند. با این حال نباید فراموش کرد که سینمای سیاسی تنها به مناسبات داخلی محدود نمی‌شود.
کد خبر: ۴۰۷۰۵۶

شمقدری با اشاره به این که ما نگاه خاصی را در این زمینه به فیلمسازان تحمیل نمی‌کنیم، درباره خط قرمزهای این سینما توضیح داد: خط قرمز ما در سینمای سیاسی با سینمای خانوادگی، اجتماعی فرقی نمی‌کند و شامل محورهای اخلاقی، اعتقادی و دینی است که همه آنها به منافع ملی ارتباط پیدا می‌کند.

او در همین راستا رویکرد اجتماعی سینمای ایران را ستود و افزود: از سینمای اجتماعی استقبال فراوانی شده تا جایی که 50 درصد تولیدات ما را تشکیل می‌دهد. ما از نقد جامعه در همه زمینه‌ها استقبال می‌کنیم، تنها به شرطی که نقد درون گفتمانی باشد و پازل طراحی شده از سوی دشمن را پر نکند.

تلاش برای اکران 60 فیلم در سال

معاون سینمایی وزارت ارشاد که در کنار جمال شورجه، علیرضا سربخش، شفیع آقامحمدیان، هاشم میرزاخانی، مهدی مسعودشاهی، علیرضا سجادپور، سعید رجبی فروتن، پژمان لشکری‌پور و محسن علی‌اکبری در این نشست خبری حاضر شده بود، در سخنانی به شاخص‌ترین اقدامات مدیریت این نهاد اشاره کرد و گفت: تدوین دفتر سیاستگذاری‌ها برای 10 سال آینده با ارزیابی 70 محور و تشکیل شورای عالی سینما که تاکنون 2 جلسه با حضور رئیس‌جمهور و 4 جلسه با حضور اعضا برگزار کرده است، برخی از شاخص‌ترین کارهای 20 ماه گذشته ماست.او ادامه داد: تشکیل بنیاد سینمایی پویانمایی و برنامه‌ریزی اولیه برای ساخت کاخ جشنواره فجر در منطقه ولنجک از دیگر برنامه‌های ما به شمار می‌روند.

به گفته وی شاید مهم‌ترین هدف‌گذاری معاونت سینمایی را بتوان در برنامه‌ریزی برای اکران 60 فیلم تولیدی در طول سال دانست که به مهم‌ترین دغدغه چند سال اخیر فیلمسازان و تهیه‌کنندگان تبدیل شده است.

خانه سینما قانونی نیست

در ادامه این جلسه، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد با اشاره به نامه‌ای که به رئیس جشنواره فیلم کن نوشته بود، گفت: این نامه اگر هیچ فایده‌ای نداشت، یک سود داشت و آن این بود که وکیل مدافع‌های بی‌جیره و مواجب جشنواره کن مشخص شدند.

او توضیح داد: ظاهر فرهنگ غرب دموکراسی و آزادی است که با سیره باطنی‌اش تفاوت زیاد دارد. از همین فرهنگ است که آدم‌هایی مثل هیتلر و موسولینی و چرچیل به وجود آمده‌اند و برای همین در جشنواره کن نشان داده شد که به فیلمسازی که جایزه هم داده‌اند، حق اظهارنظر نمی‌دهند.

جواد شمقدری در بخشی دیگر از این نشست درخصوص صحبت‌های محمدمهدی عسگرپور، ‌مدیرعامل خانه سینما درباره بحث قانونی بودن خانه سینما گفت: اصل قضیه روشن است، تغییری در اساسنامه خانه سینما ایجاد شده که مورد تصویب وزارت ارشاد قرار نگرفته و برای همین غیرقانونی است.

وی افزود: هر انجمن و نهادی موظف است که برای فعالیتش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرد. این ‌که سرخود اساسنامه را تغییر دهند، قطعا نتیجه‌ای ندارد. در این که خانه سینما غیرقانونی است، شکی نداریم و برای همین نمی‌توانیم از بودجه دولت به آنها کمک کنیم.

معاون سینمایی وزارت ارشاد در همین ارتباط تاکید کرد: برای پول دادن به خانه سینما از سازمان بازرسی کل کشور استعلام کرده‌ایم که هنوز جوابی به ما داده نشده است. اگر جواب مثبت باشد به آنها کمک می‌کنیم و در غیر این صورت بودجه‌ای به آنها داده نخواهد شد. این موضوع به من و مدیرعامل خانه سینما برنمی‌گردد، چرا که ما تابع قانون هستیم.

تمام فیلم‌های جشنواره فجر مجوز اکران می‌گیرند

جواد شمقدری در بخش دیگری از نشست دیروز خود با اهالی رسانه گفت: من اطمینان می‌دهم تمام فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شدند اکران شود. ما سعی می‌کنیم فیلمی توقیف نشود ولی امکان توقیف هم وجود دارد.

وی افزود:‌ بعضی از دوستان سعی می‌کنند با کارهایی برای فیلم‌شان تبلیغ کنند. در صورتی که دوستان اعضای پروانه نمایش، سر فرصت می‌نشینند و درباره فیلم‌ها نظر می‌دهند. فیلم «سعادت‌آباد» هم یک مقدار ممیزی دارد که حل می‌شود.

معاون سینمایی وزارت ارشاد در خصوص برنامه‌ریزی شورای صنفی نمایش برای اکران فیلم در مناسبت‌ها‌ی خاص هم گفت: ما هم مطرح کردیم که شورای صنفی و آقای سجادپور سعی کنند فیلم‌ها را در مناسبت خودشان اکران کنند ولی باید بپذیریم که این موضوع سخت است.

آزاده کریمی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها