وزیر امور خارجه برای توضیح درباره سفر عربستان به مجلس فراخوانده شده است

جنجال درباره سفر انجام نشده صالحی به ریاض

در شرایطی که روابط ایران و عربستان به خاطر سرکوب مردم بحرین و اعزام نیروهای نظامی عربستانی به این کشور به تیرگی گراییده است، اخبار ضد و نقیضی از احتمال سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان به گوش می‌رسد. برخی از رسانه‌ها در روزهای اخیر خبر داده بودند که قرار است علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه برای دیدار با مقام‌های عربستان سعودی راهی ریاض شود و آنها این سفر را ناشی از تحرک و فشار یک «جریان خاص» نزدیک به دولت ارزیابی کردند؛ اما این سفر از سوی منابع آگاه در وزارت خارجه رد شده، حتی مدیرکل خلیج‌فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه ضمن رد این سفر تاکید کرده که شرط ایران برای مذاکره با عربستان این است که این کشور ابتدا باید خاک بحرین را ترک کند.
کد خبر: ۴۰۷۰۲۲

حسین امیر عبداللهیان در این زمینه به ایرنا گفته است: تا زمانی که نیروهای عربستان، خاک بحرین را ترک نکنند و به رفتار خود با بحرین خاتمه ندهند، نمی‌توانیم توجیهی داشته باشیم که در ریاض با مقامات عربستان گفت‌وگو کنیم.

وی تصریح کرده است: ایران از توسعه روابط با عربستان استقبال می‌کند؛ ولی این بدین معنا نیست که در هر شرایطی با نادیده گرفتن همه واقعیت‌هایی که در منطقه رخ می‌دهد، صحبت کنیم.دیگر مقام وزارت خارجه، یعنی حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه نیز دراین‌باره گفته است که وزیر امور خارجه، هیچ برنامه‌ای برای سفر به عربستان سعودی در دست اقدام ندارد.

با این حال برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که این سفر برنامه‌ریزی شده و حتی یک منبع آگاه در مجلس به خبرگزاری فارس گزارش داده است که صالحی قصد داشت به عربستان سعودی سفر کند؛ اما با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی این سفر تاکنون منتفی شده است؛ اما فشار بر صالحی برای انجام این سفر از سوی یک جریان ادامه دارد.

چنین تحلیلی موجب شده است تا وزیر امور خارجه برای ارائه دلایل و توضیح درباره سفر به عربستان به جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی فراخوانده شود.

زهره‌ الهیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت که سفرهای احتمالی وزیر خارجه به برخی کشورهای منطقه در این جلسه با حضور صالحی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

نمایندگان مجلس در اعتراض به این سفر، واکنش‌های مختلفی را داشتند. احمد توکلی، نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت:تحولات کنونی منطقه و سرکوب ملت بحرین توسط نظامیان آل‌سعود، دلایلی هستند که سفر وزیر امور خارجه کشورمان را به عربستان، بدون توجیه می‌کند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: سفر وزیر خارجه به عربستان نشان‌دهنده سیاست خارجی ضعیف کشورمان در قبال تحولات منطقه است و موضعگیری غیرشفاف رئیس‌جمهور باعث ‌شده که وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز با بیان این‌که سفر وزیر خارجه به عربستان با مصالح سیاست خارجی همخوانی ندارد، گفت که انجام این سفر به معنای تبعیت از بازی قدرت در منطقه است.

جواد جهانگیرزاده، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به این‌که سفر وزیر خارجه به عربستان در شرایط کنونی به هیچ وجه قابل توجیه نیست، یادآور شد: ما بحث جدی با عربستان در شرایط کنونی به هیچ وجه نخواهیم داشت.اسماعیل کوثری، دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم سفر صالحی به عربستان را مهر تاییدی بر اقدامات جنایتکارانه رژیم آل‌سعود دانسته و خواستار جلوگیری از انجام این سفر از سوی رئیس‌جمهور شده است.با وجود مواضع رسمی وزارت خارجه و نمایندگان که جملگی با انجام سفر صالحی به عربستان در مقطع کنونی مخالف هستند و بلیت این سفر اصلا صادر نشده که باطل شود، به نظر می‌رسد جریانی در حال خبرسازی و مهم جلوه دادن بحث و موضوع این سفر است.در همین حال علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه گفت که سفر به کشورهای اروپایی و مذاکره با مقامات برخی از این کشورها، جزو برنامه‌های وزارت امور خارجه است که جزئیات آن و کشورهای مقصد بزودی اعلام می‌شود.وی درخصوص آینده روابط ایران و مصر نیز گفت: من نسبت به آینده روابط با مصر خوشبین هستم؛ اما باید با حوصله پیش برویم و نباید زیاد عجله کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها