خطیبی :

حفظ سقف تولید تنها ابزار اوپک برای کنترل بازار نفت است

نماینده ایران در اوپک با بیان اینکه تا 20 سال آینده مهمترین منبع تامین انرژی جهان است، اعلام کرد: در حال حاضر تعیین سقف تولید، تنها امکان موجود اوپک برای کنترل وضعیت بازار است.
کد خبر: ۴۰۶۸۶۵

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی خطیبی با بیان اینکه در حال حاضر 36 درصد از سبد انرژی مورد نیاز جهان از طریق نفت تامین می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی بیش از 32 درصد از سبد انرژی مورد نیاز جهان به نفت خام وابسته باشد.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک با تاکید بر اینکه اوپک یکی از موفق‌ترین سازمان‌های بین‌المللی کشورهای در حال توسعه است، اظهار داشت: اعضای اوپک همواره در طول پنج دهه گذشته تلاش کرده‌اند تا اصول و اهداف این سازمان را رعایت کنند.
 
این مقام مسئول افزود: اگرچه با توجه به سه شوک نفتی بزرگ در دهه‌های 1970 و 1980 میلادی بحران اقتصادی کشورهای آسیایی در سال 1997 میلادی و بحران اخیر اقتصاد جهان از سال 2008 میلادی تاکنون، رعایت و تحقق اصول و اهداف بسیار عظیم و بس دشوار بوده است.
 
به گفته وی اوپک به‌خوبی آگاه است که ثبات و توازن در بازار نفت، در مجموع به نفع صنعت نفت و توسعه اقتصاد جهان بوده که پایه اصلی رشد تقاضا نیز است.
 
نماینده ایران در اوپک با تاکید بر اینکه کشورهای عضو اوپک در طول پنجاه سال گذشته از طریق هماهنگی سیاست‌های نفتی خود کوششش کرده‌اند که منافع مشترک نفتی همه اعضا را تامین کنند، تاکید کرد: در طول این پنج دهه، بحران‌های متعددی در بخش نفت به وقوع پیوسته است اما در تمام این دوران، اوپک به‌دلیل خط مشی‌های خود، همواره درایجاد ثبات بازار و تقویت منافع اعضا بسیار موثر بوده است.
 
خطیبی، ادامه داد: تعیین سقف تولید، تنها امکان موجود اوپک، برای کنترل وضعیت بازار است در صورتی که تقاضا برای نفت افزایش یابد و یا برخی از تولید کنندگان، نفت کمتری را تولید کنند، اوپک می‌تواند با افزایش تولید، افزایش عرضه را ایجاد کند.
 
وی با یادآوری اینکه اوپک در شرایط خاص بازار، نظیر وقوع بحران اقتصادی جهان در سال 2008 میلادی با کنترل بازار و کاهش تولید نفت در سه مرحله به میزان 4.2 میلیون بشکه در روز، از سقوط بیش از حد قیمت نفت جلوگیری به عمل آورد، خاطر نشان کرد: این تصمیمات سطح قیمت‌های نفت را به حد معقول و متعادلی افزایش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها