پنهان کاری های اطلاعاتی ازجمله اقداماتی است که دولتهای امریکایی برای پیشبرد اهداف خود از آن سود می جویند،اما این بار این افشای اطلاعات است
کد خبر: ۳۹۶۵۸
که دولت بوش کوشیده از آن برای رسیدن به اهداف استفاده کند؛واینک بخش پایانی این مقاله از نظر شما می گذرد.
سناتور جی راکفلر از ایالت ویرجینیای غربی رسوایی افشا نام پلام را بدترین چیزی که می شود انجام داد نام نهاد. با این همه بیشتر سازمان های خبری مساله را نادیده گرفتند.
تحقیقات مربوط به افشا اطلاعات معمولا به کندی پیش می رود.
دادستانان باید از درستی مطالب افشا شده و ضربه زدن این افشا اطلاعات به امنیت ملی مطمئن شوند.
حقایق در ابهام باقی می مانند اما امیدهایی واهی به آموزندگان بازی در واشنگتن می دهند.
آقای ویلسون با موهایی نامرتب و قیافه ای دوست داشتنی در محیطی بی تکلیف با خبرنگاران رسانه ها دیدار کرد. او عکسهایی از جوانی های همسرش به خبرنگاران نیویورک تایمز نشان داد.
خانم پلام 40 ساله سومین همسر اوست و باهم در یک میهمانی آشنا شده اند. ویلسون به صورت مکرر این ادعا را مطرح کرد که مسوول اصلی این قضیه کارل راو مدیر سیاسی کاخ سفید است.
او در مصاحبه اش گفت: «این از بزرگترین آرزوهای من است که کارل راو را در حالی که از کاخ سفید خارج می شود و دستبند بر دستش است ببینم. این حرف را از من قبول کنید من در مورد نامی که می برم مطمئن هستم.»
اظهارات ویلسون به روشنی موید این مطلب بود که او کارل راو را یکی از افشائکنندگان می داند. ویلسون به خبرنگار نیوزویک گفت که در روزهای بعد از انتشار داستان نواک او با تعدادی از خبرنگاران سرشناس در واشنگتن صحبت کرده است.
یکی از آنها خبرنگار NBC، آندرا میشل بوده است. او به نیوزویک گفت که به ویلسون گفته بود: «در کاخ سفید شنیده که مردم مقاله نواک را دهان به دهان نقل می کنند و آن را یک داستان واقعی می دانند.»
روز بعد ویلسون با کریس ماتیو که در MSNBC مجری برنامه «توپ سخت» است ، صحبت کرده است. با استناد به منابع نزدیک به ویلسون ماتیو گفته است «من مکالمه تلفنی ام با کارل راو را قطع کردم ، چون او از همسر تو با عنوان طعمه یاد کرد.»
نواک در یکی از مطالبش راجع به شخصی که ویلسون را به نیجریه فرستاد نوشت: شخص افشائکننده یک چریک بی اسلحه نیست.
این نکته باعث تقویت این تصور می شود که عامل اصلی افشا، شخصی در قسمت اداره امنیت ملی کاخ سفید است که بر کار قسمت سیاسی هم نظارت دارد.
اگرچه بسیاری از کارمندان کاخ سفید مورد اتهام هستند، اما گزارشگران بیشتر از همه بر لوئیز لیبی دست می گذارند.
او رئیس دفتر معاون رئیس جمهور و یک شخص اطلاعاتی است که در بین مسوولان سیا به عنوان چهره ای برجسته مورد احترام است.
وقتی که سیا تصمیم گرفت تا ویلسون را به آفریقا بفرستد ظاهرا این امر به علت کار همسرش هم بوده است که در آن زمان در بخش مرکزی کار می کرده است.
هویت خانم ویلسون به دایره محرمانه کاخ سفید اعلام می شود. یک مقام عالی رتبه قسمت امنیت ملی و مسوول امور اطلاعاتی که همکاری نزدیکی با همسر ویلسون در سیا داشته مسوول این افشا هویت است.
به هر حال افشاکننده این مسائل لیبی یا هر کس دیگری باشد آن شخص می دانسته که خانم پلام تحت حفاظت است. در نوشته جوزف ویلسون آمده که دیک چنی از سیا خواست تا درباره تلاش عراق برای خرید اورانیوم از نیجریه تحقیق کند.
ویلسون ادامه می دهد که دولت به راحتی گزارش کارشناسانه او را نادیده گرفت. بعد از انتشار مقاله ویلسون ، راو در تلاش برای رفع اتهام به گزارش گران گفت تا همین اواخر گزارش ویلسون را ندیده است.
ممکن است هم راو و هم لیبی افشائ اطلاعات طبقه بندی شده را انکار کنند. آنها ممکن است بگویند در گفتگو با خبرنگاران نام خانم پلام را برده اند بدون این که بدانند هویت او محرمانه است.
لیبی برای گفتگو غیرقابل دسترسی است اما کتی مارتین سخنگوی دفتر معاون رئیس جمهور به نیوزویک گفت این کاری غیرمسوولانه است که ادعاهای نادرست را مطرح کنید.
تحقیقات به پیش می رود و ما باید به کارمندان وزارت دادگستری اجازه دهیم کارهایشان را انجام دهند. اسکات مک لیلن سخنگوی کاخ سفید کمی بعد به خبرنگار نیوزویک گفت او با لیبی صحبت کرده و در آن صحبت لیبی به او گفته که هرگز اطلاعات طبقه بندی شده را افشائ نکرده است.
اگر جریان افشاکننده به دفتر معاون رئیس جمهور ختم شود رسانه ها ترجیح می دهند که موضوع را نادیده بگیرند. چنی بیشتر از همه از افشای اسرار در دلت انتقاد کرده و دفتر معاون رئیس جمهور به پنهان کاری مشهور است.
چنی در بسیاری از اظهارنظرهایش ابزار داشته که قدرت کنگره بعد از رسوایی واترگیت در اواسط دهه 70 بیش از حد زیاد شده است. او در آن زمان مسوول دفتر رئیس جمهور جرالد فورد بوده است.
چنی تا به حال خواستار شدت یافتن تحقیقات راجع به افشا اطلاعات بوده است. بعد از یازدهم سپتامبر وقتی CNN افشا کرد که القاعده هشداری را دهم سپتامبر منتشر کرده و این هشدار دریافت شده ولی توجه نشده است آن هم توسط آژانس فوق سری امنیت ملی (NSA) چنی از کمیته اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان به شدت انتقاد کرد.
سازمان امنیت ملی این مطلب را تنها یک روز قبل به این کمیته اطلاع داده بود و چنی از این امر بسیار ناراحت بود.
او هشدار داد که اگر کمیته در عملش تغییر ایجاد نکند دولت ممکن است همکاری اش را با کمیته اطلاعات سنا قطع کند. به منظور بازجویی های مربوط به افشا اطلاعات ، اف بی آی از سناتورها خواسته تا برای بررسی صلاحیت شرکت کنند.
در هفته های اخیر اعلام شد بعضی از کارمندان سنا بعد از مدت طولانی خدمت از کار اخراج شده اند. دولت می گوید نهایت همکاری را با تحقیقات افشائ هویت خانم پلام خواهد داشت.
به ماموران کاخ سفید دستور داده شد تا لیست تلفن های ثبت شده را تحول دهند تا معلوم شود چه کسی در ماه جولای گذشته بانواک گفتگو کرده است ویلسون وکیلی استخدام کرده و به علت تجاوز به حریم خصوصی اش شاکی است.
این ممکن است شروع یک مساله بزرگتر باشد: اعضای کمیته اطلاعاتی ممکن است درباره افشا اطلاعات توسط گزارش گر واشنگتن پست در کتابی با نام «بوش در جنگ» تحقیق کنند.
او در این کتاب از بسیاری مطالب محرمانه استفاده کرده و بیشتر این مطالب را از اعضای دولت به دست آورده است.

اوان توماس، مایکل ایزیکوف
مترجم: علیرضا کوهکن
بخش پایانی


نگاهی به پرونده های خرید اورانیوم از نیجریه و تسلیحات کشتار جمعی در عراق(1)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها