با آغاز سال جدید و تداوم ابهام در نرخ رشد اقتصادی سال 87، غیبت این شاخص کلان اقتصادی در میان سایر شاخص‌ها وارد سومین سال شد. مطابق محاسبات و بررسی‌های بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی سال 87 باید در نیمه دوم سال 88 مشخص و اعلام می‌شد، اما از آن زمان تاکنون این شاخص به دلایل مختلف که مسوولان مهم‌ترین آن را اختلاف محاسباتی بانک مرکزی و وزارت صنایع و معادن عنوان می‌کنند،‌ در گزارش‌های اقتصادی بانک مرکزی غایب بوده است.
کد خبر: ۳۹۶۴۱۸

عدم اعلام نرخ رشد اقتصادی سال 87 در حالی وارد سومین سال خود می‌شود که این شاخص مهم‌ترین شاخصی است که می‌تواند وضعیت اقتصادی یک کشور را در طول یک سال نشان دهد.مطابق برنامه چهارم توسعه اقتصادی نرخ رشد اقتصادی کشور باید سالانه به 8 درصد می‌رسید که این رقم برای برنامه پنجم نیز تکرار شده است. با این حال صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که بانک مرکزی آن را بدبینانه خواند، نرخ رشد اقتصادی ایران را در سال گذشته میلادی یک درصد اعلام و نرخ رشد سال جاری را صفر درصد پیش‌بینی کرد.با این حال، گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی در 3 ماهه دوم سال 89 از بهبود برخی شاخص‌های اقتصادی کشور حکایت دارد.

کاهش بدهی‌های خارجی

بر اساس این گزارش مجموع بدهی خارجی قطعی و احتمالی ایران در پایان شهریور ماه سال گذشته با افت 6‌/‌1 میلیارد دلاری به 42 میلیارد و 800 میلیون دلار کاهش یافت.به گزارش فارس، بدهی خارجی قطعی ایران که در پایان سال 87 بیش از 21 میلیارد و 502 میلیون دلار بوده است، در پایان سال 88 تغییر محسوسی نداشته و با رشد اندک 24 میلیون دلاری مواجه شده است.

این در حالی است که بدهی خارجی قطعی ایران در پایان شهریور ماه سال گذشته با رشد 574 میلیون دلار در مقایسه با سال 88 به بیش از 22 میلیارد و 100 میلیون دلار رسید.

بر اساس این گزارش، از مجموع بدهی خارجی قطعی ایران، 10 میلیارد و 198 میلیون دلار بدهی کوتاه‌مدت و 11میلیارد و 902 میلیون دلار بدهی میان و بلندمدت است.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی در 6 ماهه سال گذشته صفر بوده است.برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی یکی از منابع بودجه‌ای دولت است که هر ساله در قالب قانون بودجه در ردیف واگذاری دارایی‌های مالی از سوی مجلس مصوب می‌شود.

براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، دولت در قالب بودجه در سال‌های 86 تا 88 به ترتیب معادل ریالی 106 هزار میلیارد ریال، 212 هزار میلیارد ریال و 62 هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است.

براساس قانون بودجه سال 89 کل کشور نیز دولت مجوز برداشت 2166 میلیارد تومانی را از حساب ذخیره ارزی داشته است که براساس گزارش جدید نماگرهای بانک مرکزی، دولت در 6 ماهه سال گذشته هیچ برداشتی از این حساب نداشته است.

نقدینگی از مرز 261 هزار میلیارد تومان گذشت

مجموع نقدینگی کشور در پایان شهریور سال 89 با رشد 50 هزار میلیارد تومانی طی یک سال به بیش از 261 هزار میلیارد تومان رسیده است.

روند بررسی نقدینگی در کشور طی سال‌های 85 تا 89 حاکی است، حجم نقدینگی در کشور در پایان سال 85 بیش از 128 هزار میلیارد تومان، سال 86 بیش از 164 هزار میلیارد تومان، در پایان سال 87 نیز بیش از 190 هزار میلیارد تومان و در پایان سال 88 نیز 235 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در پایان نیمه نخست سال گذشته به بیش از 261هزار میلیارد تومان رسید.

بنابر این گزارش، نرخ رشد نقدینگی در سال‌های 85 تا 88 به ترتیب 4‌/‌39 درصد، 7‌/‌27 درصد، 9‌/‌15 درصد و 9‌/‌23 درصد بوده است که در 6 ماهه سال گذشته این نرخ به 9‌/‌10درصد رسیده است.

عبور دارایی ارزی بانک مرکزی از 67 میلیارد دلار

خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز در پایان 6‌ماهه سال گذشته به بیش از 67 میلیارد دلار رسیده است.

خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز در پایان شهریور سال 89 با بیش از 3‌/‌2 درصد رشد نسبت به اسفند سال 88 مواجه شده و معادل ریالی آن از مرز 670 هزار میلیارد ریال گذشته است.

بنا بر این گزارش، خالص دارایی‌های خارجی بانک‌ها نیز در پایان شهریور سال گذشته با کاهش 7‌/‌0 درصدی مواجه شد و به معادل ریالی 69 هزار میلیارد ریال رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها