بیرمی: برنامه زمان‌بندی شده کوچ از 25 فروردین تا 20 اردیبهشت ماه است

عشایر فیروزآباد، کوچ بهاره خود را آغاز می‌کنند

مدیر امور عشایر فیروزآباد از آغاز کوچ بهاره عشایر این شهرستان، به منظور بهره‌گیری از امکانات و مواهب طبیعی و خدادادی مناطق سردسیر فارس خبر داد. به گزارش فارس، محمد بیرمی زمان آغاز کوچ عشایر را بر اساس برنامه زمان‌بندی شده از 25 فروردین تا 20 اردیبهشت ماه ذکر کرد و گفت: برای تسهیل در امر کوچ و ارائه خدمات مورد نیاز عشایر نمایندگان نهادهای مرتبط با خدمات رسانی به عشایر از قبیل امور عشایر، دامپزشکی، نیروی انتظامی، بسیج عشایر و راه و ترابری به طور مستمر از 29 اسفند سال گذشته با گشت‌زنی در طول مسیر راهنمایی و مشاوره‌های لازم و خدمات مورد نیاز را به عشایر ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۳۹۵۲۵۵

بیرمی مهم‌ترین وظیفه امور عشایر را آبرسانی، تامین علوفه مورد نیاز، بهسازی چشمه‌ها و قنوات، احداث آب‌انبار و حفر چاه ذکر و بیان کرد: تاکنون 5 چاه آب آشامیدنی در مناطق بایانجم، مله‌ای فهله، بابا کمال و دوتوترک حفر شده و به وسیله 5 تانکر در تمام مدت شبانه‌روز امر آبرسانی به عشایر را صورت می‌دهند.

وی افزود: با انجام تحقیقات کارشناسی شده مناطقی که از نظر جغرافیایی و مستعد بودن آب و خاک و توانمندی در زمینه ایجاد اشتغال مناسب باشند برای احداث کانون‌های اسکان عشایر مدنظر قرار گرفته است.

مدیر امور عشایر شهرستان فیروزآباد همچنین عنوان کرد: محل اسکان عشایر در منطقه بایانجم با هماهنگی و مشارکت نهادها و ادارات ذیربط احداث شده که در این کانون 216 قطعه زمین مسکونی با متراژ هر قطعه 300 متر مربع پیش‌بینی شده و خدمات مورد نیاز از قبیل آب، برق و بهداشت و درمان نیز تامین شده و برای احداث فضاهای آموزشی، مذهبی و فرهنگی تدابیری اندیشیده شده است.این مسوول ادامه داد: همچنین در منطقه دوتوترک نیز کانون دوم اسکان عشایر پیش‌بینی شده و به علت این‌که در محدوده دریاچه قرار گرفته برای احداث جاده دسترسی با مشکل مواجه‌ایم و مکاتبات متعددی با استانداری و سازمان آب فارس صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه نهایی دست یابیم.

وی گفت: ما در کنار احداث کانون‌های اسکان، بحث اشتغال و کاریابی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و ایجاد مجتمع‌های دامپروری صنعتی، پرورش مرغ و طیور بومی و طرح‌های کشت گلخانه‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم.

بیرمی افزود: با هماهنگی به عمل آمده با ادارات و نهادهای ذی‌ربط مقرر شده در طول کوچ، چنانچه عشایر در طول مسیر دچار حوادث و سوانح غیرمترقبه شوند از طریق هلال احمر و دیگر نهادهای مسوول خدمات‌رسانی انجام شود و بر اساس موافقتنامه امضا شده با بیمه ایران، مقرر شده تا عشایر علاوه بر استفاده از مزایای بیمه خدمات درمانی دام، اثاثیه و اسلحه‌های شکاری مجاز آنان نیز بیمه شود.

وی اذعان کرد: امیدواریم عشایر سیار تقویم زمانی کوچ را مدنظر قرار داده و از کوچ زودرس و چرای بی‌رویه در منابع طبیعی و مراتع مناطق سردسیری جلوگیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها