وزیر امور خارجه جدید مصر پس از نخستین اظهارنظر خود درباره برقراری روابط با ایران، حالا از تمایل خود برای تبادل سفیر میان دو کشور سخن می‌گوید. نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر پس از این‌که در نخستین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در قاهره از اعلام آمادگی کشورش برای گسترش همکاری‌های سیاسی با ایران خبر داد، در اظهاراتی تازه‌تر درباره شرایط ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر سخن گفت و تاکید کرد: مصر از این به بعد به مانند دوره حسنی مبارک، گنج استراتژیک اسرائیل باقی نمی‌ماند.وی در اظهاراتی که در روزنامه القبس کویت منتشر شده است، گفت: باید نام قاتل انورسادات، رئیس جمهور فقید مصر، از یکی از خیابان‌های تهران برداشته شود.
کد خبر: ۳۹۳۶۹۵

همچنین نباید پرچم زمان شاه در مقبره وی در قاهره برافراشته باشد.نبیل العربی ادامه داد: ایران پس از انقلاب سال 1979 (1357) می‌خواهد نقش تاثیرگذاری در منطقه داشته باشد و این حق این کشور است؛ اما نباید این وضعیت باعث شود ایران به یک کشور دشمن تبدیل شود.روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر 30 سال پیش به خاطر نزدیکی افراطی رژیم سابق قاهره به رژیم صهیونیستی اسرائیل قطع شد و هم‌اکنون روابط دو کشور در سطح دفاتر حفاظت از منافع در تهران و قاهره است؛ اما العربی دیروز گفت: ایران یکی از کشورهای منطقه است و باید با آن تعامل کرد.وزیر خارجه مصر همچنین ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران را بعید‌ندانست و گفت: مصر صفحه جدیدی را در روابط با همه کشورهای جهان باز خواهد کرد.

وزیر امور خارجه مصر پیش از این نیز در نخستین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در قاهره گفته بود، کشورش خواهان گشودن صفحه جدیدی از روابط با ایران است. وی همچنین تاکید کرده بود قاهره، تهران را دشمن خود نمی‌داند و آمادگی ارتقای روابط به سطح سفارت را دارد. پس از این اظهارات بود که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از این اعلام آمادگی همتای مصری خود برای برقراری روابط تهران ـ قاهره استقبال کرد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه با بیان این‌که روابط تاریخی ایران و مصر با وجود فراز و نشیب‌های خود، همواره تداوم داشته است، ابراز امیدواری کرد در وضعیت جدید، سطح این روابط ارتقا یابد.وی تصریح کرد: به طور قطع، روابط خوب تهران و قاهره می‌تواند به ثبات، امنیت و توسعه منطقه، کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها