به گزارش فارس، کامران دانشجو وزیر علوم در دیدار با کارکنان ستادی وزارت علوم در حوزههای وزارتی، آموزشی و پژوهش و فناوری با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و سخنان ایشان در مشهد مقدس گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری درباره پیشرفتهای علمی و فناوری کشور در سالهای گذشته مسئولیت و وظیفه ما را سنگینتر میکند و ما باید با تلاش بیشتر و ارائه برنامههای تحولی گامهای بلندتری برای تعالی کشور در سال جدید برداریم و جهاد علمی را به عنوان پشتوانه فنی و علمی جهاد اقتصادی در نظر بگیریم.
وی با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری گفت: کارکنان و مدیران باید در مصرف بیتالمال و اموال عمومی حساسیت زیادی داشته باشند و با مصرف صحیح و پرهیز از اسراف و اتلاف هزینه و انرژی در راستای جهاد اقتصادی حرکت کنند.
وزیر علوم گفت: کار بدون منت برای ارباب رجوع و در جهت رضایت خداوند یک عبادت بزرگ است و کارکنان تلاش کنند با پیگیری جدی و پیدا کردن راه حلهای قانونی مشکلات ارباب رجوع را حل کنند.
دانشجو خطاب به کارکنان ستاد وزارت علوم افزود: کارشناسان و کارکنان باید ذهنی فعال و پویا داشته باشند و در کمترین زمان، روش و مکانسیم انجام دادن کارها را پیدا کرده و کمک کنند با استفاده از ظرفیتهای قوانین و آئیننامهها، سیاستها و تصمیمات اتخاذه شده به سرعت اجرایی شوند.
وی در این دیدار ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در معاونت آموزشی گفت: گسترش هدفمند آموزش عالی، تدوین طرح آمایش آموزش عالی، بازنگری سرفصلها و متون درسی علوم انسانی، جذب هرچه بیشتر اعضای هیات علمی و تدوین آئیننامههای جدید آموزشی در حوزه پذیرش دانشجوی دکترا از اقدامات مفید در سال گذشته بود و باید تلاش شود در سال جدید این اقدامات به نتیجه مطلوب برسد و البته اگر در هریک از سیاستها نقطه ضعف یا اشکالی در عمل وجود داشته باشد باید تعصب را کنار گذاشته و اشکالات را برطرف کرد.
وزیر علوم افزود: ظرفیت آموزش عالی کشور برای پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است اما با توجه به نیاز کشور باید به طور جدی تلاش کنیم، بهتر و بیشتر از پتانسیل و توان 30هزار عضو هیأت علمی و امکانات دانشگاهها و پژوهشگاهها برای توسعه دورههای تحصیلات تکمیلی و افزایش پذیرش دانشجو در این دوره استفاده کنیم.
دانشجو گفت: دانشگاههای ما با اعضای هیأت علمی مجرب، دانشمند و متقی ظرفیت پذیرش دانشجوی در دورههای تحصیلات تکمیلی را بیش از این دارند و باید کارها را بهگونهای جلو ببرد که نه تنها دانشگاههای مادر بلکه همه دانشگاهها دورههای تحصیلات تکمیلی را دایر کنند و به این ترتیب هم دانشجویان داوطلب را بیشتر پذیرش کنند و هم اساتید و اعضای هیات علمی بیش از پیش به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند و مشکلات و گرههای حوزههای کاربرد را حل کنند، چراکه هم اساتید ما این ظرفیت و قابلیت را دارند و هم دانشجویان زیادی داوطلب دورههای تحصیلات تکمیلی هستند.
وزیرعلوم اظهار داشت: پژوهشگاههای کشور با پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور میتوانند نقش مناسبی برای افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی و کاربردی کردن تحقیقات علمی داشته باشند، البته دانشگاههای کشور میتوانند به ازای هر 5 دانشجوی دکترای آموزش محور یک دانشجوی دکتری پژوهش محور پذیرش کنند؛ بهشرطیکه موضوع پایاننامه در جهت درخواست و رفع نیاز سازمان، نهاد یا دستگاه اجرایی به عنوان کارفرما باشد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد