با حجت‌الاسلام موسوی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان

کرمان یکی از قطب‌های تولید انیمیشن در کشور است

سیدجواد موسوی، متولد 1342 دارای تحصیلات حوزوی در مسوولیت‌های مختلف بخش‌های فرهنگی و در تعامل با نسل دوم و سوم انقلاب بوده است. از جمله مسوولیت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان کرمان از سال 70 تا 79 و مسوولیت دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان از سال 80 تا 82 را بر عهده داشته است. از سال 81 تا 83 قائم‌مقام و پس از آن به عنوان مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان منصوب شده است. گفت‌وگوی ما را با حجت‌الاسلام موسوی، درباره اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته پیش رو دارید.
کد خبر: ۳۹۱۲۲۸

صدا و سیمای مرکز کرمان از چه سالی شروع به کار کرده است؟

در مورد تاریخچه صدا و سیمای مرکز کرمان باید بگویم سال 1337 با آغاز به کار یک فرستنده رادیویی این مرکز تولد یافت و بجز تقویت برنامه‌های رادیو ایران روزی یک الی 2 ساعت برنامه محلی بویژه در اوقات شرعی تولید و پخش می‌کرد. دی ماه 1375 شبکه استانی صدای مرکز کرمان با تولید روزانه 5 ساعت برنامه، فعالیتش ر ا شروع کرد و هم‌اکنون تولیدات خود را به 16 ساعت در روز رسانده است. سیمای مرکز کرمان هم سال 1350 با راه‌اندازی یک فرستنده آغاز به کار کرد و ابتدا ضمن تقویت برنامه‌های تلویزیون سراسری، هر روز 15 دقیقه خبر و جمعه‌ها 2 ساعت برنامه تولیدی پخش می‌کرد. اسفند 1379 همزمان با عید سعید غدیر شبکه استانی سیمای مرکز کرمان تولد خود را جشن گرفت و تاکنون موفق شده در چارچوب وظایف محوله، عملکرد قابل توجهی داشته باشد و با توجه به نظرسنجی‌ها، جایگاه خوبی بین مخاطبان کرمانی بیابد.

گفتید اسفند 1379 شبکه استانی سیمای مرکز کرمان افتتاح شد. در این بازه 10 ساله این شبکه چه پیشرفت‌های تولیدی و محتوایی را پشت‌سر گذاشته است؟

از نظر تولیدی کاملا واضح و مشخص است که میزان پخش برنامه از شبکه استانی سیما از 5/2 ساعت در هفته به 10 ساعت در روز رسیده که بخشی از آن برنامه‌های تولیدی مرکز و بخشی نیز برنامه‌های تامین شده خارج از مرکز است. از نظر محتوایی، در این مدت سعی شده رسالت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای پرداختن به مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مردم شریف استان کرمان و تلاش برای رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها، وجه همت قرار گیرد و لذا تولید برنامه‌هایی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان، اطلاع‌رسانی درخصوص خبرهای مهم محلی برای مردم استان، تبیین خدمات نظام در شهرستان‌ها و بخش‌ها و نیز کمک به رفع مشکلات مردم استان در اولویت قرار گرفت.

تولید تله‌فیلم، سریال، پویانمایی و مستندسازی با همین رویکرد نیز در دستور کار قرار داشت بخصوص در طبقه الف و ب که دریافت جوایز متعدد از جشنواره‌های معتبر، تاییدکننده موفقیت سازندگان این برنامه‌ها در تحقق اهداف رسانه ملی بوده است. در واقع تاکید ریاست سازمان بر تهیه و ساخت تولیدات فاخر و وجود ظرفیت‌های هنری و طبیعی ارزشمند در استان سبب شد ساخت تولیدات در قالب‌هایی که اشاره شد بیشتر مورد توجه قرار گیرد به طوری که در سال‌های اخیر در صدا و سیمای مرکز کرمان 6 تله‌فیلم، 8 سریال، 150 مستند و حدود 3000 دقیقه پویانمایی با موضوعات مختلف تولید شده که تله‌فیلم‌های چشمان اسماعیل، قدم‌های بارانی، معصومه، بارانی‌ها و متهم از شبکه‌های سراسری بارها پخش شده، انیمیشن پارسا کوچولو در ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما پخش شد، مزرعه بی‌بی گندم در 52 قسمت که کار سریالی و عروسکی است هم‌اکنون از شبکه دوم سیما در حال پخش است و مستندهای گوناگون در مورد جاذبه‌های استان کرمان فرهنگ و هنر و صنایع دستی و مفاخر استان کرمان هم همواره در جدول پخش شبکه‌های مختلف سیما ازجمله شبکه خبر قرار دارد. برای سال 90، 10 تله‌فیلم، 6 سریال، 300 مستند در زمینه‌‌های مختلف و بیش از 2500 دقیقه انیمیشن در دست تولید داریم البته باید بگویم تولید برخی از تله‌فیلم‌ها به دلیل مشکلات فیلمنامه‌ای ممکن است به سال‌های بعد منتقل شود.

استان کرمان مفتخر به داشتن داستان‌نویس قدرتمندی همچون هوشنگ مرادی کرمانی است. چرا تاکنون از آثار وی که عمدتا بومی و ایرانی است در تولید فیلم، سریال یا انیمیشن بهره‌گیری نکرده‌اید؟

با مذاکراتی که با آقای هوشنگ مرادی کرمانی صورت گرفته، طی قراردادی مجوز بهره‌برداری از یکی از آثار این نویسنده شهیر به نام« شما که غریبه نیستید» برای تولید یک سریال 13 قسمتی گرفته شده و پس از تصویب طرح سریال مذکور در مرکز سیمای معاونت امور استان‌ها مراحل فیلمنامه‌نویسی آن در حال انجام است و امیدواریم اثری در خور و شایسته از این هنرمند کرمانی تولید شود.

آیا تولیدات پویانمایی مرکز، برون‌سپاری شده است یا از طریق برنامه‌سازان داخلی مرکز این تولیدات انجام می‌شود؟

می‌دانید که مرکز کرمان یکی از قطب‌های تولید انیمیشن در سطح کشور است و برای تقویت بیش از پیش این قابلیت و بهره‌گیری از استعدادهای مختلف در استان، سیاست تمرکززدایی این تولیدات در مرکز در دستور کار قرار گرفت و با به‌کارگیری 18?گروه از گروه‌های خارج از مرکز 80 درصد تولیدات، برون‌سپاری شده است.

راه اندازی شبکه تلویزیونی «شما» چه تاثیری در تولیدات سیمای مراکز دارد؟

راه‌اندازی شبکه «شما» فرصت خوبی است تا برنامه‌سازان مراکز مختلف با تبادل تجربیات و همکاری در تولید برنامه مشترک با موضوعات واحد، گام‌های بلندی برای ارتقای تولیدات خود بردارند و مدیران شبکه شما باید با همفکری مدیران شبکه استانی موضوعات مشترک را شناسایی کنند.

با توجه به این که کرمان پهناورترین استان کشور است آیا در سیگنال‌رسانی شبکه‌های استانی و سراسری به استان مشکلی ندارید؟

این مشکلات سال‌های گذشته در حد زیادی وجود داشت، اما به لطف خداوند، حمایت مدیران ارشد رسانه و تلاش شبانه‌روزی همکاران واحد فنی توانستیم تعداد فرستنده‌های تلویزیونی و اف‌ام را از 350 فرستنده در سال 83 به 1600 فرستنده در سال 89 برسانیم و تعداد ایستگاه‌ها نیز 2 برابر شده است. در نتیجه این تلاش عظیم فنی، در حال حاضر میزان پوشش جمعیتی شبکه‌های مختلف سیما در استان کرمان در حد کاملا مطلوب قرار دارد به طوری که شبکه استانی سیما 60 /98 درصد، شبکه اول 95/99 درصد، شبکه دوم 09/99 درصد، شبکه سوم 60/99 درصد، شبکه چهارم 65/68 درصد، شبکه خبر 23/34 درصد، شبکه آموزش 7/26 درصد و شبکه قرآن 34/60 درصد جمعیت استان را تحت پوشش دارند و رفع مشکلات باقیمانده با جدیت در حال پیگیری است.

جوانان علاقه‌مند و بااستعداد در زمینه هنرهای نمایشی چگونه در استان شناسایی و در تولیدات مشارکت داده می‌شوند؟

درهای مرکز کرمان همواره به روی هنرمندان خلاق، مردمی و متعهد باز بوده و حتی برای استفاده از ظرفیت‌های هنری استان بارها فراخوان داده‌ایم و با انجمن‌های هنری استان نشست‌هایی برگزار کردیم و در سفرهایی که اینجانب به همراه معاونان به شهرستان‌های استان داشته‌ام بر این نکته تاکید شده و خوشبختانه پاسخ خوبی به این دعوت داده شده است و اکنون از توان هنرمندان جوان و بومی، برای ایده‌پردازی و تولید برنامه‌های مختلف استفاده می‌شود. همچنین با راه‌اندازی صفحه ویژه‌ای در وب‌سایت مرکز، اقدام به ثبت‌نام از هنرمندان استان کرده‌ایم.

در سال‌های اخیر دوره‌های آموزشی مختلفی همچون فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، زیبایی‌شناسی، تصویر و تکنیک‌های پویانمایی برگزار شده که جوانان علاقه‌مند استان در این کلاس‌ها حضور داشتند. البته اخیرا دو کارگاه قصه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی تشکیل شده که حضور تمامی علاقه‌مندان بلامانع اعلام شده است.

برای تحقق افق 5 ساله صداوسیما چه برنامه‌هایی طراحی کرده‌اید؟

در تدوین برنامه‌های افق 5 ساله صداوسیمای مرکز کرمان محور اصلی کار، رهنمودها و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تعیین اصول چهارگانه دین، اخلاق، امیدافزایی و آگاهی‌بخشی است و در جلسات کارشناسی متعددی که در این زمینه برگزار شد راهکارهایی جدید برای تحقق این اهداف طراحی شد و یک کارگروه مرکب از معاونان تولیدی مرکز در جلسات منظم روزانه، روند اجرای این طرح‌ها را پیگیری می‌کند که نتیجه آن در جلسات هفتگی در سطح اداره کل بررسی می‌شود. این راهکارها یک فصل مشترک دارند و آن تبیین و نهادینه کردن فرهنگ متعالی اسلامی در خانواده و سطوح مختلف اجتماعی است و به این منظور پاداش‌های چشمگیر مادی و معنوی برای تولیدکنندگان برنامه‌های موفق رادیویی و تلویزیونی در محورهای چهارگانه در نظر گرفته شده است.

امکانات تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در استان چگونه است؟

خدا را شکر با پیگیری‌های به عمل آمده و تلاش‌های جدی، در این زمینه هم رشد چشمگیری داشتیم به طوری که در سال‌های اخیر با توجه به کمبود استودیوی تلویزیونی احداث یک استودیو به مساحت 200 مترمربع با تجهیزات فنی شامل 25 پروژکتور، 3?دستگاه دوربین استودیویی، سیستم هواساز، دیمر نور و رژی کامل در سال جاری انجام شد. این استودیو قابل وصل به استودیوی تولید مرکز نیز است. از دیگر پروژه‌های مهم حوزه فنی سال 89 راه‌اندازی فرستنده دیجیتال شهر کرمان با قابلیت پخش 8 شبکه تلویزیونی با کیفیت بالا است. این شبکه‌ها از طریق گیرنده دیجیتال در شهر کرمان قابل دریافت است و همچنین در آینده نزدیک 7 شبکه تلویزیونی دیجیتال دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

همچنین در سال جاری بازسازی استودیوهای رادیویی و تلویزیونی به طور کامل انجام شده در ضمن فاز اول اتوماسیون تصویر نیز راه‌اندازی شده است. تجهیزات مورد استفاده در اتوماسیون تصویر شامل شبکه استوریج سرورها و ست‌های مونتاژ و تجهیزات فنی استودیو‌ها نیز به صورت کامل تعویض و بازسازی شده است. با توجه به افزایش گروه‌های تولیدی و رفع مشکل کمبود تجهیزات تولید و پخش بالغ بر 000/000/000/15 ریال تجهیزات از محل اعتبارات استانی خریداری شده که از مهم‌ترین این وسائل میکسر تصویر و صدا، دوربین‌های استودیویی و مونیتور، ویدئوی ضبط و پخش، میکسر صدا و میکروفن، کرین و شاریو (تراولینگ) و ست مونتاژ است.

در پایان ضمن ارائه نکته پایانی، برنامه‌های پرمخاطب مرکز را نیز معرفی کنید.

براساس نظرسنجی‌های واحد آموزش و پژوهش مرکز برنامه‌های رادیویی کرمان، سلام، رادیوها روشن، آشیانه مهر، هنر تندرستی و میکروفون صبح از برنامه‌های پرمخاطب رادیو و برنامه‌های در شهر، شب‌های کرمان، زیباتر از مهتاب و جستجو از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیونی ما هستند. بخش‌های خبری (45/16، 20 و 23) هم طیف زیادی از مخاطبان رسانه استانی را با خود همراه می‌کند. در پایان ضمن تشکر از روزنامه جام‌جم یادآوری می‌کنم همکاران سختکوش ما در همه واحدها تلاششان را برای ساخت برنامه‌هایی باکیفیت به کار می‌برند و امتیاز ارزیابی بالایی را از واحد ارزیابی تهران دریافت می‌کنند. در شورای شعر و موسیقی مرکز هم مولفه‌های موسیقایی فاخری تولید می‌شود که 90 درصد آنها مجوز پخش از شبکه‌های سراسری را دریافت کرده‌اند و ما انتظار داریم که همکاران در شبکه‌های سراسری از طریق پخش این برنامه‌ها، کرمان و قابلیت‌های آن را به سراسر کشور معرفی کنند. همچنین برای استفاده از دیدگاه‌های مردم در تولید برنامه‌های جذاب و داشتن ارتباط مستمر با مخاطبان، سامانه ارتباطات مردمی با امکانات ویژه راه‌اندازی شده است تا بتوانیم برنامه‌هایی با نظر مخاطبان طراحی و تولید کنیم.

فرشید قره‌لی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها