ارتش مصر، پیش نویس اصلاحات در قانون اساسی این کشور را به تصویب رسانده است.این پیش نویس اکنون آماده برای به رای گذاشتن در یک همه پرسی است.
کد خبر: ۳۸۷۸۲۷

طبق تغییرات ایجاد شده، رئیس جمهور برای دو دوره چهار ساله انتخاب می شود. پیش از این دوره ریاست جمهوری شش ساله بود و رئیس جمهور به طور نامحدود می توانست در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

با اصلاحات به عمل آمده، از این پس بر انتخابات، نظارت قضایی خواهد شد.

طبق این اصلاحات، رئیس جمهور باید در مدت شصت روز از زمان به قدرت رسیدن، معاونی برای خود انتخاب کند.

طارق بشری، رئیس کمیته اصلاحات در قانون اساسی گفته است نامزدهای ریاست جمهوری باید حمایت سی عضو مجلس مصر را داشته باشند یا از حمایت سی هزار رای دهنده در نیمی از استان های کشور برای اعلام نامزدی خود برخوردار باشند.

همچنین احزاب سیاسی ثبت شده که حداقل یک عضو در مجلس سفلی یا علیا دارند، می توانند فردی را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کنند.

تغییرات به عمل آمده از خواسته های دراز مدت مخالفان بوده است.

گروهی از مخالفان خواهان آن هستند که اختیارات رئیس جمهور محدود شود.

کمیته ای که مسئول تهیه پیش نویس تغییرات جدید در قانون اساسی بود، گفته است که در مورد محدود کردن اختیارات، پس از برگزاری انتخابات تصمیم گیری می کند.

حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر در حال گذراندن آخرین ماه های پنجمین دوره ریاست جمهوری خود بود که در پی قیام عمومی مردم کشورش، از سمت خود کناره گیری کرد.

حسنی مبارک از سال 1981 و پس از ترور محمد انورسادات، رئیس جمهور پیشین، قدرت را در دست داشت.

حسنی مبارک پس از کناره گیری، زمام امور را به شورای عالی نیروهای مسلح سپرد و ارتش هم اعلام کرد که قدرت را به غیر نظامیان منتقل خواهد کرد.

رهبری نظامی مصر بر پایبندی به همه پیمان های منطقه ای و بین المللی این کشور تاکید کرده است.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها