jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۳۸۶۹۸۶ ۰۳ اسفند ۱۳۸۹  |  ۱۶:۰۰

برای اجرای تکالیف نخست برنامه پنجم

وزارت راه نیازمند 5500 میلیارد تومان اعتبار

سرپرست وزارت راه و ترابری گفت: برای اجرای برنامه‌های تکلیفی وزارت راه و ترابری در سال اول برنامه پنجم توسعه نیاز به پنج هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار است که باید ازبخشهای دولتی و خصوصی تامین شود.

به گزارش ایرنا، علی نیکزاد در مراسم راه اندازی ششمین ریل باس در مسیر تهران- پرند افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه در سال اول برنامه، وزارت راه مکلف است دو هزار و 120 کیلومتر بزرگراه، آزادراه، راه اصلی و راه آهن ، 10 هزار کیلومتر راه روستایی و 700 تا 1000 کیلومتر راه آهن احداث کند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در توسعه اقتصاد کشور، توسعه حمل و نقل ریلی را از سریع ترین، باصرفه ترین و راحت ترین روش حمل و نقل ذکر کرد.

سرپرست وزارت راه و ترابری با بیان اینکه از 640 لکوموتیو راه آهن جمهوری اسلامی 450 لکوموتیو فعال است، به عمر بالای ناوگان ریلی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه راه آهن از بخش‌هایی است که مورد مراجعه مردم است باید با خارج کردن لکوموتیوهای فرسوده، همواره خود را به روز نگه داشته و جوابگوی نیازهای توسعه کشور و تقاضاهای مردم باشد.

نیکزاد همچنین گفت: بر اساس اهداف سند چشم انداز 20 ساله باید در سال 1404 سالانه 150 میلیون مسافر از طریق حمل و نقل ریلی جابجا شوند،این در حالی است که در حال حاضر سالیانه 40 میلیون مسافر از طریق شبکه ریلی جابجا می شوند.

سرپرست وزارت راه و ترابری با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده برای رسیدن به این اهداف اظهار داشت: در حال حاضر مپنا ( شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران) به سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی در این زمینه فعال شده و تا پایان سال 1393 باید 150 لکوموتیو به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل می دهد.

نیکزاد ادامه داد: از این تعداد 30 دستگاه آماده است که 10 دستگاه آن امروز تحویل داده شد و 120 دستگاه باقی مانده هم با انتقال کامل تکنولوژی ساخت آن به داخل ساخته و تحویل خواهد شد.

سرپرست وزارت راه و ترابری ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ها‌ی در دست اجرا، همچون خارج کردن ناوگان فرسوده و کاهش متوسط سن ناوگان ریلی، کاهش آلودگی زیست محیطی ،صرفه جویی قابل توجه ارزی و بومی شدن تکنولوژی در حمل و نقل ریلی به دست آید.

وی با اشاره به لزوم توسعه شهرسازی اظهار داشت: تنها راه نجات مردم از مشکلات زندگی در شهرهای بزرگ همچون آلودگی زیست محیطی و ترافیک توسعه شهرک‌های اقماری و بهترین شیوه نقل و انتقال مردم در این شهرها هم استفاده از ریل است چرا که استفاده از حمل و نقل جاده ای از قبیل آزادراه و بزرگراه پاسخگوی میزان تقاضای این شهرها نیست.

وزیر مسکن و شهر سازی در ادامه از شهر جدید پرند گفت و اضافه کرد: جمعیت این شهر در نهایت به 700 هزار نفر خواهد رسید و 140 هزار واحد مسکونی در آن ساخته می شود که ساخت 100 هزار واحد آن در دوران دولت نهم و دهم شروع شده است.

نیکزاد با اشاره به اهتمام دولت و مجلس بر توسعه حمل و نقل ریلی گفت: ما در وزارت راه و ترابری به دنبال جذب سرمایه و فاینانس از بخش خصوصی هستیم و اگر قرار باشد به اعتبارات دولتی بسنده کنیم، به اهداف تعیین شده نمی رسیم.

سرپرست وزارت راه و ترابری همچنین گفت: بودجه اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال آینده با دو برابر رشد به میزان 47 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: از مدیران راه آهن جمهوری اسلامی می خواهم همانطور که مردم به مسیرهای تهران- مشهد و تهران – اهواز اقبال نشان می دهند، سایر محورها را هم توسعه دهند تا آنها هم مورد اقبال عمومی واقع شوند.

سرپرست وزارت راه و ترابری اضافه کرد: تلاش راه آهن در راستای عملی کردن منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر آسان کردن زندگی برای مردم است و امیدواریم همه روش‌های حمل و نقل در تعطیلات عید نوروز بتوانند زمینه انجام سفرهای امن و آسان را برای مردم فراهم سازند.
 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

جلسات شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا در ابتدای کار، امیدواری زیادی برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد کرد، زیرا این احساس وجود داشت که یک نهاد بالادستی برای کنترل شرایط اقتصادی ایران و تعیین چشم‌انداز آتی آن ایجاد شده است اما به‌سرعت موانع متعددی در مقابل عملکرد این شورا ایجاد شد.

جای خالی حقوق در بازار سرمایه

جای خالی حقوق در بازار سرمایه

تضییع اموال مردم در بازار سرمایه از جهات مختلفی نیازمند کاربست قواعد حقوقی است. استمرار این وضعیت هم موجب تضییع حقوق عامه است و هم مشکلاتی با ابعاد اجتماعی ـ امنیتی به دنبال خواهد داشت.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر