تاریخ بوسنی به روایت کاستاریکا

امیر کاستاریکا فیلمساز اهل بوسنی در تدارک کارگردانی نسخه سینمایی تازه‌ای از «پل درینا» است. قصه کتاب پل درینا را آیو آندریک نویسنده سرشناس بوسنی و رباینده جایزه نوبل نوشته است. این کتاب اولین بار در سال 1945 منتشر شد و تا به حال چندین بار در کشور یوگسلاوی سابق تجدیدچاپ شده و به چندین زبان زنده دنیا هم ترجمه شده است.
کد خبر: ۳۸۶۹۶۲

منتقدان ادبی عقیده دارند یکی از دلایل اصلی اهدای جایزه نوبل در سال 1961 به این نویسنده، نگارش همین کتاب بوده است. اهل ادب و هنر عقیده دارند آندریک با کتاب پل درینا به بازگویی صمیمی، صادقانه و انسانی تاریخ کشورش پرداخته است. کاستاریکا هم قصد دارد همین جنبه‌های کتاب را در فیلم خود برجسته کرده و یک سری روابط انسانی را در یک شرایط سخت و ویژه اجتماعی به نمایش بگذارد. قصه کتاب آندریک چندین قرن از سرنوشت سرزمین مادری‌اش را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و خط اصلی ماجراهای آن مکاشفه‌ای انسانی درباره 4 قرن زندگی مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس در کشور یوگسلاوی است. این گروه از مردم کشور در کنار هم در شهر ویسگراد در شرق بوسنی زندگی می‌کنند. اینجا همان مکانی است که یک پل سنگی باستانی روی رودخانه درینا قرار دارد. شروع قصه کتاب و فیلم از جایی است که این محل توسط قوانین ترک‌های عثمانی اداره می‌شود و پایان این قصه با سقوط قوانین امپراتوری مجارستان بر این منطقه است. در همین ایام است که اسقف فرناندنل ترور می‌شود و جرقه‌های اولین جنگ جهانی زده می‌شود.

کاستاریکا هم‌اکنون مشغول نگارش فیلمنامه فیلم است و می‌گوید احتمال کمی وجود دارد که برای نقش‌های اصلی فیلم از بازیگران اروپایی و غیر محلی استفاده کند. به گفته او فیلم به زبان ملی (و نه انگلیسی)‌ و با حضور بازیگران بوسنیایی، صرب و... ساخته خواهد شد. این فیلمساز این روزها در حال مذاکره و رایزنی با مسوولان رسمی بوسنی و هرزه‌گوین است تا حمایت مالی آنها را برای تولید این درام پرتنش تاریخی جلب کند. گفته می‌شود «پل درنیا» از لوکیشن‌های زیادی بهره خواهد گرفت و هزینه تولید آن بالا خواهد بود. هنوز رقم دقیق هزینه‌های فیلم مشخص نشده است، ولی تحلیل‌گران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند «پل درنیا» با هزینه‌ای کمتر از 20 تا 25 میلیون دلار ساخته نخواهد شد. کاستاریکا قصد دارد برای این فیلم، دست به بازآفرینی یک شهر تاریخی بزند. این شهر بازسازی شده باید حال و هوای مکانی را داشته باشد که قصه کتاب آندریک در آن اتفاق می‌افتد به گفته این فیلمساز، این شهر بازسازی شده بعدا می‌تواند به عنوان یک مکان جذاب توریستی باعث جذب فزاینده توریست‌ها به این محل شود و منبع درآمد خوبی برای کشور بوسنی شود.

هنوز زمان دقیقی برای شروع کار فیلمبرداری «پل درنیا» اعلام نشده است، ولی منابع نزدیک به کاستاریکا می‌گویند به احتمال زیاد کلید فیلمبرداری آن زودتر از اواخر فصل تابستان زده نخواهد شد. خود فیلمساز گفته این درام اجتماعی را پس از پایان فیلمبرداری درام تاریخی دیگر خود «پانچوویلا» کلید خواهد زد. کاستاریکا سال قبل در سفری به مکزیک از علاقه‌اش برای ساخت فیلمی درباره پانچوویلا انقلابی کلاسیک این کشور صحبت کرد و مسولان مکزیکی از او خواستند دست به کار تولیدی این پروژه شود. فیلمساز برای ایفای نقش دهقان انقلابی مکزیک برادپیت را انتخاب کرد. اما در جدول کاری این بازیگر 3 فیلم جدید سینمایی به عنوان فیلم‌‌های بعدی وی قرار دارد که نام «پانچوویلا» در بین آنها دیده نمی‌شود. به این ترتیب معلوم نیست این فیلم چه زمانی جلوی دوربین فیلمبرداری می‌رود. تحلیل‌گران سینمایی بعید می‌‌دانند کاستاریکا کار تولید «پل درنیا» را زودتر از «پانچوویلا» شروع کند.

کاستاریکا که فعالیت فیلمسازی را از اواسط دهه هشتاد میلادی در کشور یوگسلاوی سابق شروع کرده خیلی زود تبدیل به معروف‌ترین فیلمساز کشور خود و اروپای شرقی شد. فیلم‌های او که معمولا حال و هوایی کمدی و اجتماعی داشتند، هم با استقبال منتقدان سینمایی روبه‌رو شدند و هم تماشاگران معمولی استقبال بالایی از آن کردند. بسیاری از کارهای او در جشنواره‌های درجه یک بین‌المللی موفق به دریافت جوایز اصلی شدند، که از بین‌ آنها می‌توان به «زیرزمین»، «بابا در سفر معاملات» و «اتوبوس جادویی» اشاره کرد. کاستاریکا که همکاری نزدیکی با صنعت سینمای فرانسه هم داشته و دارد، در سال 1993 فیلم «رویای آریزونا» را به زبان انگلیسی و با بازی جانی دپ ساخت، او در عین حال، بازیگر چند فیلم خارجی نیز بوده است. کاستاریکا در رابطه با «پل درنیا» می‌گوید: «قصه کتاب آندریک را خیلی وقت پیش خوانده بودم و همیشه دلم می‌خواست نسخه سینمایی آن را کارگردانی کنم. ولی طی سال‌های گذشته احساس می‌کردم هنوز برای ساخت آن جوان هستم و تجربه کافی ندارم. احساسم این است که حالا زمان تولید نسخه سینمایی این اثر درخشان ادبی رسیده و صنعت سینمای ما باید یکی از بهترین محصولات کل تاریخ خود را در معرض دید و قضاوت تماشاگران داخلی و بین‌المللی بگذارد.»

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها