پس از درگیری با پلیس و کشته شدن 24 نفر ساختمان‌های دولتی در سوئز به دست معترضان افتاد

واکنش خشمگینانه مردم مصر به سخنان مبارک

حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر با سخنرانی پنجشنبه شب خود با اعلام ادامه حضور در پست ریاست جمهوری، موجی از خشم مردم انقلابی این کشور را بر انگیخت. جوانان انقلابی مصر که انتظار داشتند مبارک در سخنرانی‌اش کناره‌گیری از قدرت را اعلام کند، در پی این سخنرانی بسیار خشمگین شده و تهدید کردند که دست به نافرمانی مدنی خواهند زد و نظام حسنی مبارک را ساقط خواهند نمود. دیروز هزاران نفر از ساعات اولیه در مقابل کاخ ریاست‌ جمهوری و رادیو و تلویزیون قاهره تجمع کردند. کارشناسان منطقه عقیده داشتند با توجه به سخنرانی مبارک، تظاهرات روز جمعه بزرگ ترین و احتمالا خشونت‌بارترین حرکت اعتراضی مردم علیه حکومت طی 18 روز گذشته باشد. دانشگاهیان الازهر، جامعه پزشکان و پرستاران، کارگران و دیگر اقشار مردم اعلام کرده بودند که در تظاهرات روز جمعه شرکت کرده و یکصدا خواستار پایان حکومت مبارک می‌شوند.
کد خبر: ۳۸۵۴۵۷

به گزارش الجزیره، مردم قاهره از صبح دیروز از نقاط مختلف این شهر به سمت میدان التحریر حرکت کرده و پس از برگزاری نمازجمعه میلیونی، به سمت دیگر نقاط شهر حرکت کردند. مردم مصر که دیروز را جمعه مبارزه‌طلبی نامگذاری کردند، اعلام داشتند هدف اصلی تظاهرات، کاخ ریاست جمهوری مبارک خواهد بود. البته این مکان و خیابان‌های مجاور از اوایل صبح دیروز در محاصره تانک‌ها و نیروهای نظامی قرار داشت. همچنین حدود 10 هزار نفر از مردم معترض در اطراف ساختمان رادیو و تلویزیون مصر تجمع کردند. خبرهای رسیده از دیگر شهرها همچون اسکندریه و العریش حاکی از این بود که موج اعتراضی مردم سراسر این شهرها را فراگرفته و حتی به دنبال درگیری مردم و نیروهای نظامی در العریش چندین نفر زخمی شدند. در همین حال رویترز اعلام کرد در شهر سوئز به دنبال درگیری خونین معترضان با نیروهای پلیس، 24 نفر از مردم کشته شدند. پس از این درگیری‌ها بود که مردم به سمت ساختمان های اصلی دولتی حمله کرده و با سر دادن شعار علیه مبارک این مراکز را تصرف کردند.

سخنان مبارک و سلیمان

حسنی مبارک با نادیده گرفتن درخواست‌های 17 روزه معترضان در مصر برای کناره‌گیری‌اش طی سخنانی گفت: من برای مصر زندگی‌ کردم و همچنان در مصر باقی‌خواهم ماند و تا زمان برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر، در این کشور می‌مانم. وی اظهار کرد: به شما قول می‌دهم که خون شهیدان به هدر نخواهد رفت و در مجازات عاملان هیچ‌گونه کوتاهی نخواهم کرد. مبارک گفت: هر دولتی احتمال دارد دچار اشتباه شود، اما مهم این است که زودتر اشتباهات خود را اصلاح کند. من بدون هیچ شرمی اعلام می‌کنم به سخنان جوانان گوش می‌دهم، اما هیچ‌گونه دیکته ای از کشور‌های خارجی را قبول نخواهم کرد. وی ادامه داد: دستور تشکیل کمیته‌هایی جهت دنبال کردن تعهدات، اجرای اصلاحات قانون اساسی و تحقیق در مورد حوادث اخیر را صادر کرده و بر حضور افراد مورد اعتماد در این کمیته‌ها تاکید‌ کرده‌ام. وی گفت:‌ همچنین دستور دادم هر زمان از بحران کنونی خارج شده و شرایط مساعدی فراهم شد، حالت فوق‌العاده لغو شود.

پس از این سخنرانی، عمر سلیمان معاون رئیس‌جمهور مصر، در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، اظهار کرد: از ملت مصر می‌خواهم که به آینده فکر کنند و مطمئن هستم که می‌توانیم آینده روشن، آزاد و دموکراتی را رقم بزنیم. وی افزود: ما می‌توانیم با هم زندگی پر از آرامشی برای مصر و نسل‌های آینده آن رقم بزنیم. از جوانان قهرمان مصر می‌خواهم که به خانه‌ها و سر کار خود برگردند، چون میهن نیازمند دست‌های آنهاست.

واکنش‌های داخلی و خارجی

سخنرانی مبارک،‌ با مخالفت گسترده شخصیت‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شد. بر همین اساس مصطفی الفقی، متفکر سیاسی مصر سخنرانی حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر را غیرمنتظره توصیف کرد. سیف‌الدین عبدالفتاح، استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره نیز سخنرانی حسنی مبارک را غیرمنتظره توصیف کرد و گفت: مبارک نیازمند یک روان‌شناس است نه یک تحلیلگر سیاسی. عبدالحلیم قندیل، هماهنگ‌کننده جنبش الکفایه نیز اعلام کرد: مبارک رئیس جمهوری بدون اختیارات است و می‌خواهد با سرکشی خود و اصرار بر باقی ماندن در پست ریاست جمهوری، کشور را به آتش بکشد.محمد البرادعی رئیس جبهه ملی تغییر و یکی از مخالفان اصلی حسنی مبارک رئیس‌جمهور این کشور، نیز در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی دی پرسه اتریش اظهار کرد که پایه‌های قدرت حزب حاکم مصر دچار لغزش شده و رژیم حاکم مانند یک کشتی در حال غرق شدن است.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از رئیس‌جمهور مصر به دلیل عدم شفافیت در قبال مردمش و همچنین حرکت نکردن در مسیر دموکراسی در این کشور انتقاد کرد. اوباما از رهبران دولت مصر خواست در مسیر دموکراسی گام بردارند و گفت: آنها هنوز از این فرصت استفاده نکرده‌اند. جان مک‌کین، سناتور برجسته جمهوری‌خواه نیز گفت: این اعلام از سوی حسنی مبارک که وی در قدرت باقی خواهد ماند، دردسرساز و تاسف‌آور خواهد بود. ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه انگلیس که هم‌اکنون در بحرین به سر می‌برد، گفت: مشخص نبود که دقیقا منظور مبارک از انتقال قدرت کدام قدرت بود.

بیانیه دو پهلوی ارتش مصر

همزمان با تظاهرات میلیونی دیروز، شورای عالی نیروهای مسلح مصر بیانیه شماره 2 خود در مورد اتفاقات اخیر را منتشر کرد. به گزارش شبکه الجزیره، در بیانیه شورای عالی نیروهای مسلح که تلویزیون مصر اعلام کرد، آمده است: ما پایان حالت فوق‌العاده و برگزاری انتخابات عادلانه و آزاد ریاست جمهوری را بلافاصله پس از پایان شرایط کنونی (پایان اعتراضات) تضمین می‌کنیم. این بیانیه با حمایت از انتقال قدرت به عمر سلیمان معاون مبارک اعلام کرده است: اجرای تغییرات مورد نظر رئیس‌جمهور را تضمین می‌کنیم.

نیروهای مسلح در این بیانیه همچنین تعهد کرده‌اند معترضان را تحت پیگرد امنیتی قرار نخواهند داد. البته ارتش مصر در همین بیانیه نسبت به هر گونه اختلال در امنیت و سلامت کشور هشدار داده و بر لزوم انجام وظایف ادارات دولتی و بازگشت زندگی به وضعیت عادی تاکید کرده است.

این بیانیه در حالی صادر شد که خبرگزاری رویترز ، گزارش داد احمد علی شومان، یکی از افسران ارتش مصر که به جمع تظاهر‌کنندگان در میدان تحریر قاهره پیوسته بود گفت 15 افسر میان رتبه دیگر ارتش نیز به جمع تظاهر‌کنندگان مصری پیوسته‌اند. بیانیه دوپهلوی ارتش با واکنش معترضان مواجه شده است. به گزارش بی‌بی‌سی عربی بیانیه ارتش نشان می‌دهد که این نهاد می‌خواهد تا تابستان آینده مبارک را در قدرت نگه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها