دبیر شورای عالی امنیت ملی، لازمه تداوم گفت‌وگوهای ایران و 1+5 را کنار گذاشتن راهبرد غلط گذشته دانست و تاکید کرد: گفت‌وگو در راهبرد دو مسیر پیشاپیش بی‌فرجام خواهد بود.به گزارش مهر، سعید جلیلی در آستانه برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوهای ایران با گروه 1+5 در جمع خبرنگاران گفت: 15 ماه از گفت‌وگوهای قبل گذشت. طرف گفت‌وگو در این 15 ماه در یک راهبرد غلط به اسم فشار، مسیری را طی کرد که امروز بی‌فایده بودن و پرهزینه بودن آن را بیش از همیشه تجربه می‌کند.وی افزود: حقانیت منطق و حقوق جمهوری اسلامی ایران و غیرقابل انکار بودن ظرفیت‌های ایران بیش از همیشه روشن است.
کد خبر: ۳۷۱۴۶۶

جلیلی گفت: در کنار ناکارآمدی پرهزینه بودن، بی‌فایده و بن‌بست بودن راهبرد فشار، این راهبرد امروز با رسوایی بزرگی همراه شده است؛ رسوایی همسویی با تروریسم. این‌که بازرسان آژانس اسامی دانشمندان را اعلام و شورای امنیت آن را در فهرست قطعنامه‌ها قرار دهد و با اقدام تروریستی در جهت اجرای قطعنامه این دانشمندان هدف قرار گیرند.

جلیلی تاکید کرد: این رسوایی بزرگ برای شورای امنیت است که باید به جامعه جهانی درباره آن پاسخ دهد. ترور نشانه استیصال راهبرد فشار است و ترور شهید شهریاری از یک سو مهر بطلانی است بر راهبرد فشار و از سوی دیگر پشتوانه محکمی برای دفاع از حقانیت حقوق ملت ایران و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

وی گفت: ما از این که طرف گفت‌وگو پس از 15 ماه طی مسیر بی‌نتیجه به این نتیجه رسیده است که به گفت‌وگوها برگردد، استقبال می‌کنیم؛ اما این را برای ادامه مسیر کافی نمی‌دانیم و لازمه تداوم گفت‌وگوها کنار گذاشتن راهبرد غلط گذشته است.

جلیلی تاکید کرد: همان‌طور که در گفت‌وگوهای ژنو یک و دو اجازه ندادیم حقوق ملت ایران موضوع گفت‌وگو قرار بگیرد، تکرار می‌کنیم حقوق ایران محفوظ گفت‌وگوهاست و به هیچ عنوان نمی‌تواند موضوع گفت‌وگو باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت: ایران با آمادگی بیش از همیشه به لحاظ ظرفیت‌ها و موقعیت خوب منطقه‌ای، سیاسی و اقتصادی بانشاط، انسجام و اقتدار و منطق روشن وارد گفت‌وگوها خواهد شد. سوالات و پیشنهادهای روشنی داریم که با صراحت در نامه 15 تیر اعلام کردیم.

جلیلی تصریح کرد: مسیر آینده بر اساس رفتار طرف مقابل تنظیم خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به نابسامانی‌هایی که در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی برخی از کشورها با آن روبه‌رو هستند، مسیری را انتخاب نکنند که به لحاظ منافع کلوپی از قدرت هزینه‌های بیشتری را به ملت‌های خود تحمیل کنند و منافع ملت‌های خود را از فایده‌ای که در تعامل با ملت ایران می‌تواند داشته باشد بیش از این محروم نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها