آیا در گوانگجو 4 طلا برای ایران ضرب می‌شود؟

‌موفقیت‌کاراته‌کاران روی نوار المپیک آسیایی

با مروری بر کتاب تاریخ کاراته ایران در بازی‌های آسیایی، معلوم می‌شود که این رشته ورزشی هر دوره بهتر از قبل ظاهر شده است.
کد خبر: ۳۶۹۰۷۸

کاراته از سال 1994 وارد بازی‌های هیروشیمای ژاپن شد که ایران نیز در آن شرکت داشت و توانست با یک طلا، 2 نقره و یک برنز به کار خود به عنوان نایب‌قهرمان پایان دهد و ژاپن، مهد کاراته جهان بر سکوی اول ایستاد و سوریه سوم شد.

این روند در بازی‌های 1998 بانکوک با همان یک مدال طلا، البته یک مدال نقره بیشتر و بدون برنز ادامه یافت، اما در رده‌بندی تیمی، ایران بعد از ژاپن و مالزی در رده سوم ایستاد.

طلسم تک‌مدال طلای کاراته ایران در بازی‌های 2002 بوسان شکسته شد و در آن مسابقات توانستیم با 2 طلا و 3 نقره در صدر جدول رده‌بندی قرار بگیریم و قدرت خود را به رخ چشم‌بادامی‌ها بکشیم. از آن سال بود که کویت نیز به جمع مدعیان بازی‌های آسیایی اضافه شد و بعد ژاپن در رده سوم ایستاد.

بازی‌های آسیایی 2006 دوحه قطر را می‌توان دوران طلایی کاراته ایران در المپیک آسیایی نامید، چون تعداد طلاها از 2 به 3 رسید و در کنار آن ملی‌پوشان ما 2 برنز دیگر هم گرفتند و اجازه ندادند ژاپنی‌ها صدرنشینی را از آنها بگیرند. اگرچه افول ژاپن به حدی رسیده بود که بعد از کویت سوم شد. تیم ملی ایران، امسال نیز با لشکری مجهز راهی بازی‌های آسیایی شد. مسابقات کاراته گوانگجو از روز چهارشنبه 3 آذر شروع می‌شود که نفرات اعزامی آن عبارتند از: وزن 55ـ‌ کیلوگرم محمد قاسمی، وزن 60ـ‌ کیلوگرم امیر مهدی‌زاده، وزن 84ـ‌ کیلوگرم جاسم ویشگاهی و وزن 84 +کیلوگرم ذبیح‌الله پورشیب. اگرچه تنها جاسم کاپیتان این تیم سابقه و مدال‌های رنگین بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد؛ اما دیگر نفرات نیز تاکنون حضور در میادین آسیایی و جهانی مختلفی را تجربه کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بهتر از این تیم برای حضور در بازی‌های گوانگجو وجود نداشت و کسب 4 مدال طلا در بخش مردان را محتمل می‌دانند.

کاراته کاران، چهارشنبه هفته گذشته (26 آبان) به چین رفتند و از چهارشنبه 3 آذر مبارزات خود را آغاز می‌کنند تا مثل سنوات گذشته، رده‌بندی کاروان ایران به مدال‌آوری آنها بستگی داشته باشد. امسال تیم ایران یک تفاوت عمده با سال‌های گذشته دارد و آن هم حضور بانوان با پوشش اسلامی است. با این که قرار است زنان کاراته‌کار برای اولین بار مبارزه در این میدان بزرگ را تجربه کنند، اما امید به مدال‌آوری آنها کم نیست، چراکه در مسابقات جوانان و امیدهای آسیا آنها نشان دادند که خواستن، توانستن است و در رقم خوردن اولین قهرمانی ایران نقش اساسی داشتند. حمیده عباس علی در وزن 68 +کیلوگرم، پگاه زنگنه در وزن 68ـ‌ کیلوگرم، فاطمه چالاکی در وزن 55ـ‌ و فاطمه قاسمی در وزن 50ـ‌ اعضای تیم ملی بانوان ایران در این دوره از رقابت‌ها هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها