بازار تهران در فهرست میراث در خطر قرار گرفت

شورای فنی سازمان میراث فرهنگی طی مصوبه‌ای، بازار تهران را به عنوان میراث در خطر اعلام کرد که نیازمند پاسداشت فوری است.
کد خبر: ۳۶۳۲۷۶

به گزارش فارس، بازار تهران که متعلق به دوران شاه تهماسب صفوی است (حدود 500 سال پیش) و در تاریخ دوم آبان 1356 با شماره ثبت 1540 به ثبت ملی رسیده است با رشد و توسعه شهر تهران و افزایش جمعیت روز افزون به تدریج معماری سنتی آن دچار آشفتگی شده و هر روز با تخریب‌های متعددی برای ساخت و ساز پاساژ‌هایی که سقف بازار را می‌شکافند دست و پنجه نرم می‌کند.

بازار تهران امروز به اعتقاد مسوولان ناایمن است به طوری که محمد ابراهیم لاریجانی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران از احتمال ریزش سقف در برخی نقاط بازار و بروز آتش‌سوزی در بازار به دلیل اتصالات و سیم‌کشی‌های غیر استاندارد که منجر به این خواهد شد که کل بازار با خاک یکسان شود ابراز نگرانی می‌کند.

شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مصوبه جدیدی در خصوص قرار گرفتن بازار در فهرست میراث در خطر دارد که این اقدام در راستای صیانت از حریم بازار تهران و جلوگیری از ورود آسیب هر چه بیشتر به این اثر ارزشمند صورت پذیرفته است.

در مصوبه شورای فنی آمده است: علی‌رغم نظارت‌های جدی میراث فرهنگی و اخطارهای متعدد به شهرداری در شرایط کنونی، بازار تهران از حیث ساخت و سازهای ناهمگون، توسعه نامتعارف فضاهای تجاری، حذف فضاهای عمومی، وجود زواید و الحاقات غیر ضروری، ناهنجاری‌های بصری و از طرفی وضعیت نابسامان سیستم تهویه و اطفای حریق در معرض تهدید جدی قرار دارد .

در بخش دیگری از این مصوبه ضمن تأکید بر این نکته که توسعه ناهمگون فضاهای پیرامون بازار و فشارهای زیادی که به لحاظ حمل و نقل و تردد پیاده و سواره بر بازار تهران وارد می‌شود و نیز تغییر کاربری فضاهای تاریخی، فرهنگی و مسکونی پاساژ و انباری و از همه مهمتر اقدامات عمرانی و مرمت‌های غیر اصولی انجام شده در سال‌های اخیر این اثر ارزشمند تاریخی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

شورای فنی سازمان میراث فرهنگی در مصوبه جدید خود با اتفاق آرا بازار تهران را در فهرست «میراث در خطر» اعلام کرد و طی مکاتباتی با شهرداری تهران خواستار رفع برخی معضلات برای جلوگیری از ورود آسیب هر چه بیشتر به این اثر ارزشمند فرهنگی ــ تاریخی شده است.

سازمان میراث فرهنگی 20 مرداد امسال هماهنگ کرد تا جمعی از خبرنگاران و عکاسان از ساخت و سازهای غیر مجاز بازار تهران بازدید کنند که مسوولان میراث فرهنگی بر عدم هماهنگی شهرداری در اعطای مجوز‌های ساخت و ساز، انبارهای بی سر و سامان اطراف بازار و ایمنی محوطه داخلی بازار تأکید کردند.

پس از این اقدام شهرداری منطقه 12 تهران اعلام کرد: مسوولان میراث فرهنگی با شهرداری مناظره کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران هم از آنها دعوت کرد تا به جای مناظره در جلسات کارشناسی موضوعات را حل کنند اما هنوز ساخت و سازهایی که بافت تاریخی بازار را خدشه‌دار کرده‌اند همچنان ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها