رئیس کل گمرک از افزایش 31 درصدی صادرات ایران به اروپا خبر داد . به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای مسیر جاده ابریشم ـ افغانستان و آسیای میانه ـ در نیمه اول سال جاری 27 درصد افزایش یافت. اردشیر محمدی، رئیس کل گمرک افزود: در نیمه اول سال جاری 53 درصد از کل صادرات ایران به کشورهای مسیر جاده ابریشم اختصاص داشت. معاون وزیر اقتصاد در رابطه با اهمیت این کشورها برای توسعه جایگاه صادراتی ایران در مبادلات جهانی گفت: مبادلات تجاری ایران با کشورهای مسیر جاده ابریشم از روند رو به رشدی برخوردار است به نحوی که صادرات کشورمان به این کشورها در سال گذشته 6 میلیارد و 23 میلیون دلار بود که این میزان در نیمه اول سال جاری به 7 میلیارد و 649 میلیون دلار افزایش یافته است. وی افزود: وزن کالاهای صادراتی به این کشورها نیز در سال جاری 37 درصد افزایش یافته و در مجموع 21 میلیون و 676 هزار تن انواع کالا صادر شد.
کد خبر: ۳۶۰۱۷۱

وی همچنین سهم کشورهای مسیر جاده ابریشم از کل تجارت ایران را طی نیم‌سال اول 38 درصد عنوان کرد و در این خصوص گفت: سهم این کشورها در این مدت از واردات کشورمان 31 درصد و از صادرات 53 درصد بوده است که این آمارها حاکی از جایگاه مهم این کشورها در توسعه صادرات کشورمان است. رئیس گمرک خاطر نشان کرد: حجم کل تجارت کشورمان در نیم‌سال اول سال جاری به 44 میلیارد و 17 میلیون دلار رسید که از این میزان16 میلیارد و 700 میلیون دلار به کشورهای مسیر جاده ابریشم اختصاص دارد.

به گفته محمدی این رقم 38 درصد از کل حجم واردات و صادرات کشورمان را شامل می‌شود. وی در ادامه از افزایش روند مبادلات تجاری ایران و اروپا نیز خبر داد و گفت: آمارها نشان می‌دهد، صادرات ایران به اروپا در سال جاری 31 درصد رشد داشته است ؛ این در حالی که واردات کشورمان از اروپا در این مدت با 3‌/‌ 0درصد رشد همراه بوده است.

به نظر می رسد تحریم های خصمانه برخی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها باعث کاهش مبادلات تجاری ایران نشده بلکه در برخی موارد حتی منجر به رونق بیشتر تجارت خارجی ایران شده است.

برخی از کارشناسان براین باورند که به تدریج و با مرور زمان کشورهای غربی بی سر و صدا به سمت کاهش یا حذف تحریم ها خواهند رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها