از امروز دقیقا 30 روز مانده تا شصت و نهمین شهرآورد استقلال و پرسپولیس؛ شهرآوردی که به استناد سایت شهرآوردهای دنیا، بیستمین بازی حساس میان دو تیم همشهری در جهان فوتبال است و البته اولین شهرآوردی که هیچ‌گاه میزبان و مهمان در آن مشخص نبوده است.
کد خبر: ۳۵۳۹۳۹

بحث اهمیت دادن به تیم میزبان شهرآورد بزرگ پایتخت، از 2 سال پیش که امیررضا واعظی آشتیانی، مدیرعامل استقلال شد، شکل گرفت.استقلالی‌ها که همواره به لحاظ تعداد تماشاگر در شهرآوردها از پرسپولیسی‌ها کمتر هستند، برای کم کردن فشار بازی با پرسپولیس، نخستین‌بار پیشنهاد استفاده از شرایط میزبانی را در لیگ هشتم به سازمان لیگ ارائه کردند که البته آن زمان چون موضوع برای همه تازگی داشت و هیچ سازوکاری برای اجرایی شدن آن نبود، مورد توجه قرار نگرفت.

این موضوع استقلالی‌ها را دلسرد نکرد و آنها در لیگ نهم و در شرایطی که به عنوان میزبان بازی رفت شهرآورد معرفی شده بودند، باز هم نامه‌ای به سازمان لیگ نوشتند و با طرح این موضوع که خواهان 60 درصد فضای ورزشگاه آزادی هستند،‌ سازمان لیگ را در چالشی دوباره قرار دادند.

درخواست آبی‌ها این بار با موافقت سازمان لیگ روبه‌رو شد و عزیزالله محمدی در آستانه شهرآورد شصت و هفتم با بیان این جمله که «روبه‌روی جایگاه این بار آبی می‌شود» برای هواداران این تیم خوش‌خبر بود. جمعه 10 مهر 1388 روزی بود که هواداران استقلال می‌خواستند ورزشگاه آزادی را برای اولین بار در یک شهرآورد به تسخیر خود درآورند، اما به ناگاه از شورای تامین خبر آمد که امکان موافقت با درخواست استقلالی‌ها برای دادن روبه‌روی جایگاه به آنها وجود ندارد.

همین ناهماهنگی باعث شد در شهرآورد سال گذشته که با تساوی یک – یک به پایان رسید، استقلالی‌های زیادی پشت درهای بسته ورزشگاه بمانند و سکوهای زیادی از جایگاه هواداران پرسپولیس در نیمه دوم خالی بماند.

حالا با گذشت نزدیک به یک سال از آن موضوع، استقلالی‌ها باز هم دنبال آبی کردن ورزشگاه در شهرآوردی هستند که روز جمعه 23 مهرماه و در هفته یازدهم لیگ برتر برگزار می‌شود.در این رابطه نامه‌ای هم به سازمان لیگ ارسال شده تا شاید تلاش سه باره استقلالی‌ها برای گرفتن روبه‌روی جایگاه، این بار به نتیجه برسد.

علی فتح‌الله‌زاده، سرپرست باشگاه استقلال درباره بازی با پرسپولیس، ضمن تاکید بر بازنده نبودن استقلال، درباره خواسته این باشگاه می‌گوید: «طبق قانون روبه‌روی جایگاه حق ماست و سکوها باید به ما تعلق بگیرد. ما از همین حالا اقداماتی انجام داده‌ایم و در همین زمینه نامه‌ای هم به سازمان لیگ ارسال کرده‌ایم. این نامه چند روز پیش ارسال شده و ما به مسوولان سازمان لیگ گفته‌ایم روبه‌روی جایگاه حق هواداران استقلال است و این حق باید به آنان تعلق گیرد. به امید خدا سازمان لیگ هم این‌بار حق هواداران ما را می‌دهد.همان طور که می‌دانید در بازی با پرسپولیس ما میزبان هستیم و باید از حق میزبانی خود بهره ببریم.»

واقعیت این است که سازمان لیگ همچون سال گذشته می‌خواهد این خواسته بحق آبی‌ها را اجابت کند، اما تمام کار به نظر عزیز محمدی و همکارانش در سازمان لیگ خلاصه نمی‌شود. رئیس سازمان لیگ دراین‌باره به‌«جام‌جم» می‌گوید: «استقلالی‌ها چند روز پیش نامه‌ای با این مضمون که روبه‌روی جایگاه در بازی ماه آینده استقلال و پرسپولیس به آنها تعلق گیرد، برای ما ارسال کرده‌اند. با توجه به میزبانی استقلال در این بازی، سازمان لیگ از هم‌اکنون موافقت خود را با این درخواست اعلام می‌کند. من سال گذشته نیز موافقت خود را با اختصاص روبه‌روی جایگاه به استقلالی‌ها اعلام کرده بودم، اما نظر شورای تامین چیز دیگری بود.»

رئیس سازمان لیگ می‌افزاید: «البته از نظر ما هیچ‌تفاوتی بین میزبانی استقلال و مهمان بودن پرسپولیس نخواهد بود و تنها نظرمان این است که در شهرآوردهایی که استقلال به عنوان میزبان معرفی می‌شود روبه‌روی جایگاه نیز همچون دیگر بازی‌های این تیم در ورزشگاه آزادی به هواداران استقلال اختصاص یابد.ما موافقت خود را با اجرایی شدن این درخواست در شهرآورد ماه آینده به شورای تامین اعلام کرده‌ایم و در حال رایزنی هستیم تا نظر موافق این دوستان را هم برای این مهم جلب کنیم.»

در این شرایط استقلالی‌ها یک بار دیگر باید منتظر نظرنهایی شورای تامین برای تسخیر روبه‌روی جایگاه در یکی از شهرآوردها باشند. باید دید پس از موافقت شورای تامین با سوت زدن داوران ایرانی در دیدارهای استقلال و پرسپولیس، آیا با حضور هواداران استقلال در جایگاهی که بیش از 40 سال در اختیار پرسپولیسی‌ها بوده نیز موافقت می‌شود یا خیر؟

رضا پورعالی 
گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها