گزارشی از روند تولید تله فیلم سفر بر مدار مهتاب

روایت سرداران شهید فکوری و عالی در تلویزیون

فیلم تلویزیونی سفر بر مدار مهتاب برداشت آزادی از زندگی شهید فکوری و شهید عالی از سرداران شهید لشکر 25 کربلاست. این فیلم با نگاهی متفاوت به مقوله دفاع مقدس و زندگی کنونی فرزندان شهدا ساخته می‌شود. ویژگی این تله فیلم تلفیق ژانر دفاع مقدس با سنت‌ها و خرده فرهنگ‌های استان مازندران است.
کد خبر: ۳۴۲۲۵۵

جشن «26 عید ماه» از سنت‌های فرهنگ مازندران و به پاسداشت حماسی غلبه بر شر و پیروزی خیر در گذشته و حال است. سفر بر مدار مهتاب، داستان پهلوانانی در عرصه دفاع مقدس است که حتی درزندگی عادی و میدان ورزشی نیز پهلوان و قهرمان بوده‌اند. علی، یکی از شخصیت‌های داستان، فرزند سردار شهید عالی است که پس از سال‌ها منتظر رجعت پیکر پدر است. دلتنگی علی و تدارک جشن «26 عیدماه» در این فیلم به تصویر کشیده می‌شود.

جعفر دهقان نقش حسین پهلوان، یکی از دوستان سردار شهید عالی و فکوری را بازی می‌کند. او به‌گونه‌ای با مشکلات روبه‌رو می‌شود که فرزند شهید عالی (رامبدشکرابی) که اکنون کاپیتان یدک‌کش کشتی است در تلاش برای بر طرف کردن مشکل حسین پهلوان است.

مهدی وحیدی تهیه‌کننده، طراح و نویسنده این تله فیلم درباره این‌که چرا روی چنین سوژه‌ای کار کرده؟ می‌گوید: من از دوران دانشجویی با همکاری واحد ایثارگران لشکر25 کربلا، زندگی سرداران شهید استان را به عنوان مستند کار می‌کردم. ویژگی زندگی سرداران شهید حاج حسین بصیر و شهید فکوری وعالی برایم خیلی جذاب بود، به همین دلیل ایده اولیه این تله فیلم شکل گرفت.

وی درباره دشواری تولید چنین آثاری گفت: «دفاع مقدس ماندگارترین دوره تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. در مقابل این اثر ماندگار امام(ره)، دشمنان قسم خورده انقلاب ناجوانمردانه صف‌کشی کرده‌اند و به همین دلیل به تصویر کشیدن مقاومت، ایثار و رشادت‌های فرزندان انقلاب در 8 سال دفاع مقدس بر ماندگاری بیشتر این حماسه مردان راست‌قامت تاریخ انقلاب اسلامی می‌افزاید. ساخت این تله فیلم برای من با وجود دشواری‌هایی که داشت شیرین و جذاب است، زیرا شرف، غیرت، آزادی، امنیت ارضی، اخلاقی و اجتماعی ما مرهون ایثار و فداکاری مردان بزرگ دفاع مقدس است. از سوی دیگر لشکر همیشه پیروز 25 کربلا نقشی کلیدی در دفاع مقدس داشته و همواره رهبر معظم انقلاب از لشکر25 کربلا و سردارانش به نیکی یاد می‌کند. به همین دلیل تولید این پروژه‌ جذابیت‌های زیادی برای گروه سازنده داشت.»

این تهیه‌کننده درباره استفاده از بازیگران بومی در این تله فیلم افزود: در کنار بازیگران بومی که ویژگی‌های زیادی برای بازی داشتند از هنرمندان ملی همچون جعفردهقان، رامبدشکرابی، زهرا سعیدی، حسن اسدی و عبدالرضا زهره کرمانی در این فیلم تلویزیونی که برای شبکه طبرستان تهیه می‌شود، بهره برده‌ایم.

وحیدی درباره عوامل پشت صحنه تله‌فیلم می‌گوید: گروه فنی از مرکز مازندران انتخاب شدند که در پرونده کاری‌شان سالانه چند اثر مستند، تله و سریال دارند، حتی بعضی دوستان در دانشکده ومراکز آموزشی تدریس می‌کنند.

وی با اشاره به لوکیشن گفت: ما برای انتخاب لوکیشن استان مازندران و مناطق روستایی را بازدید و بهترین مناطق را به لحاظ بکر بودن و زیبایی انتخاب کردیم که می‌توانم به منطقه دودانگه شهرستان ساری (روستاهای پارتکلا و رسکت و کرچال )، بندرامیرآباد بهشهر و شهرستان جویبار اشاره کنم.

به همت مدیر کل مرکز، حوزه سیما، حوزه فنی و پایگاه بسیج مرکز و مساعدت و زحمات فراوان سپاه کربلا، بنیاد شهید و امورایثارگران استان، کلیه سکانس‌های جنگی با بازسازی و ایجاد شهرک سینمایی دفاع مقدس در اردوگاه قدس سپاه شهرستان جویبار به تصویر کشیده شده است.

جعفر دهقان، بازیگر نقش حسین پهلوان درباره پذیرفتن بازی در تله فیلم سفر بر مدار مهتاب توضیح داد: اولین پروژه‌ای است که برای مرکز مازندران قبول کردم. عوامل حرفه‌ای در این پروژه کار می‌کنند که توانمندی‌های زیادی دارند.در واقع داستان جذاب، لوکیشن مناسب، فیلمنامه خوب علی‌اکبر محلوجیان و تهیه‌کنندگی خوب، مرا ترغیب کرد تا بازی در این تله فیلم را بپذیرم. فیلمنامه این اثر با یک پشتوانه تحقیقاتی مناسبی نوشته شده است. همچنین تصویربرداری خوبی انجام شده است. ای‌کاش همان بودجه‌ای که به یک تله فیلم در تهران تعلق می‌گیرد، به مراکز استان‌ها هم بدهند. من از آقای حمیدی، مدیر کل صدا و سیمای مرکزی قدردانی می‌کنم.

زهرا سعیدی، بازیگر نقش زهرا و همسر شهید عالی دلیل پذیرش بازی در این پروژه را بومی بودن و نگاه زیبا و مادرانه به یک فرزند شهید دانست که اکنون در میادین ورزشی موفق بوده و برای او افتخار بزرگی است.

حسن اسدی، ایفاگر نقش سردار شهید فکوری، بازی در این پروژه را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: از افتخارات من این است که باتوجه به شرایط سخت آب و هوایی به خاطر ارج نهادن به مقام شهدا این نقش را پذیرفتم. گویا بهترین لحظات عمرم را در این تله فیلم و در نقش سردار شهید فکوری سپری می‌کنم.

عبدالرضا زهره‌کرمانی، بازیگر نقش سردار شهید عالی یادآور شد: شب اول که به مازندران آمدم وقتی تصویر شهید عالی را دیدم، متوجه شدم نیرویی به من کمک می‌کند که مثل او ایفای نقش کنم و همین‌ طور هم شد، حتی خود همرزم‌های شهید عالی هم این مساله را تأیید کردند.

رامبد شکرابی، بازیگر نقش علی، فرزند شهید عالی اشاره کرد: تاکنون در خیلی از تله فیلم‌ها و مجموعه‌ها بازی کرده‌ام، ولی این اثر به‌خاطر ارزشی بودن و تلفیق دفاع مقدس با ورزش و اخلاق برایم خیلی تأثیرگذار بود، حتی بازی در این تله فیلم مرامنقلب کرد.

حسین احمدی، مدیر تولید تله فیلم سفر بر مدار مهتاب افزود: ما در استان مازندران تمام ظرفیت‌های استان را برای این پروژه بسیج کردیم که درباره 8‌?سال دفاع مقدس یک کار ارزشی در استان تهیه شده و در شبکه ملی به تصویر کشیده می‌شود. به خدمت گرفتن 2 دوربین و وسایل حرکتی و نور، انتخاب لوکیشن‌های عالی و بکر و انتخاب عوامل کلیدی خوب از ویژگی‌های این کار است.

سیدمحسن یوسفی، کارگردان این تله فیلم درباره ساخت این پروژه گفت: من با این‌که چند تله فیلم و سریال برای سیما فیلم ساخته‌ام، راضی شدم با دستمزدی اندک کار کنم، چرا که فیلمنامه خوب و باارزشی داشت و از سوی دیگر عوامل شریفی در مرکز استان با این اثر همکاری داشتند؛ عواملی که به لحاظ تخصص در سطح بالایی بودند.

وی درباره این‌که آیا کار کردن با نیروهای استانی دشوار است یا نه، توضیح داد: خیر، برخلاف برخی نظرها خیلی هم خوب و جذاب است، زیرا از لحاظ تخصص و تعهد بسیار حرفه‌ای و صادق هستند.

یوسفی با اشاره به بهترین سکانس فیلم سفر بر مدار مهتاب گفت: سکانس تشییع جنازه سردارشهید عالی و خبر رجعت پیکر شهیدعالی پس از سال‌ها به پسرش علی که بی تابانه منتظر پیکر پدرش است و سکانس‌های جنگی درحال انفجار با حضور آقای ترکمان زیباترین بخش‌های کار بود.این کارگردان درباره دشواری‌های این پروژه گفت: روزهایی که سکانس‌های جنگی با حضور بسیجیان در منطقه جویبار به علت شرایط آب و هوایی داشتیم، کار سختی بود. وی افزود: طرح و تحقیق اولیه این اثر کار مهدی وحیدی بود و فیلمنامه اولیه را سیدعلی اکبر محلوجیان نوشته که نگارش فیلمنامه‌هایی همچون زیرتیغ و مثل هیچکس را در کارنامه اش دارد. بازنویسی فیلمنامه هم به عهده خودم بود.

فرشید قره‌لی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها