اوباما : استراتژی نظامی آمریکا تغییر نخواهد کرد و این افراد هستند که باید جابجا شوند

تعویض ژنرال‌ها ؛ ترفند آمریکا برای نجات از جنگ افغانستان

همزمان با ورود مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به افغانستان که برای ارائه توضیح درخصوص برکناری ژنرال مک کریستال عازم کابل شده بود، بمبی قوی روز گذشته در مرکز این شهر منفجر شد. این انفجار تلفاتی در پی نداشت و بیشتر حالت پیام‌رسانی و هشدار داشت. بشیری، سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که این انفجار در مرکز شهر کابل به وقوع پیوست و وزارت امور خارجه افغانستان را هدف قرار داده بود. مایک مولن که پنجشنبه وارد افغانستان شد در این سفر با حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان و همچنین مقامات آمریکایی و ناتو دیدار می کند. این سفر 2 روز پس از برکناری ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده قدرتمند آمریکایی صورت می‌گیرد که چهارشنبه شب هفته گذشته استعفایش از سوی باراک اوباما پذیرفته شد.
کد خبر: ۳۳۶۹۴۴

استعفای مک کریستال

استعفای ژنرال 55 ساله آمریکایی به دنبال انتشار مقاله‌ای که در مجله رولینگ استون به چاپ رسید، صورت گرفت. در آن مقاله وی بشدت و با لحنی غیرمعمول از اعضای دولت اوباما و ائتلاف ناتو انتقاد کرده بود. اوباما از مک کریستال خواست برای ارائه برخی توضیحات، به صورت حضوری در نشست ماهانه کاخ سفید درباره افغانستان و پاکستان شرکت کند. اوباما، بعد از یک دیدار 30 دقیقه‌ای با استنلی مک کریستال، استعفای وی را پذیرفت و ژنرال دیوید پترائوس را به جای او منصوب کرد. اوباما سپس طی اظهاراتی درکنار مقامات ارشد دولت خود گفت: من این تصمیم را براساس اختلاف سیاسی با مک کریستال اتخاذ نکردم. وی فردی مودب و فرمانبر بود. من از عملکرد طولانی مدت مک کریستال و خدمات نظامی وی تقدیر و تشکر می‌کنم، اما معتقدم که جنگ بزرگ‌تر از هر شخص دیگری است. رئیس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد: استراتژی نظامی هرگز تغییر نخواهد کرد بلکه این افراد هستند که تغییر می‌کنند. یک سخنگوی طالبان در واکنش به این مساله، در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: این‌ که چه کسی فرمانده است برای ما مهم نیست. موضع ما مشخص است. ما با اشغالگران تا زمان خروجشان از کشورمان مبارزه می‌کنیم. در همین حال، کارل ایکنبری، سفیر آمریکا در افغانستان اذعان کرد مناقشات بسیار شدیدی با ژنرال استنلی مک کریستال در خفا وجود داشته است اما به ماهیت این اختلافات اشاره‌ای نکرد. مک کریستال وی را به خیانت متهم کرده بود. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز تاکید کرد:من تغییر در فرماندهی ارتش آمریکا را تایید می‌کنم، اما این به معنی تغییر در استراتژی واشنگتن در افغانستان نخواهد بود.

دلایل برکناری

بسیاری از تحلیلگران اخراج مک کریستال را ناشی از همان شکاف دیرین بین مقامات سیاسی و نظامی آمریکا توصیف می‌کنند. به گفته آنان در نهایت این مقامات نظامی هستند که باید تسلیم شوند، زیرا در آمریکا سیاست بر ارتش برتری دارد و این معادله را نمی‌توان تغییر داد. برخی دیگر نیز علت برکناری مک کریستال را به خاطر زد و بندهای او با دولت کرزی می‌دانند و می‌گویند که در دوره فرماندهی او کشت خشخاش در افغانستان بیشتر شده و از سوی دیگر نه تنها امنیت بهبود نیافته بلکه روز به روز وخیم‌تر شده است به طوری که ماه گذشته سیاه‌ترین ماه برای سربازان خارجی در افغانستان بود و دست‌کم 79 نفر در افغانستان کشته شدند. برخی دیگر نیز برکناری مک کریستال را نشانه ضعف دولت اوباما در حل بحران افغانستان می‌دانند و می‌گویند انتقادات این فرمانده آمریکایی به حق بود و به درستی نشان می‌داد که آمریکا در باتلاق افغانستان گرفتار شده و راهی برای نجات ندارد. مک کریستال یکی از فرماندهان نادر و شاخص آمریکا بود که می‌گفتند در شبانه‌روز 4 ساعت می‌خوابد و یک وعده بیشتر غذا نمی‌خورد. از جمله کارهای شاخص او در عراق به هلاکت رساندن ابومصعب الزرقاوی و تاسیس شوراهای بیداری بود.

تصمیم انگلیس به خروج

همزمان با برکناری مک کریستال، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس گفت که مایل است نیروهای نظامی این کشور تا سال 2015 از افغانستان خارج شوند.

وی که برای شرکت در اجلاس سران گروه جی 8 و جی 20 به کانادا سفر کرده است، در مصاحبه با تلویزیون اسکای نیوز انگلیس اظهار کرد: من امیدوارم که نیروهای انگلیسی تا برگزاری انتخابات آینده پارلمانی در سال 2015 میلادی در خانه باشند. نخست‌وزیر انگلیس گفت: در حالی که ما حدود 9 سال است به‌طور موثری در افغانستان حضور داریم، نمی‌توانیم یک دوره 5 ساله دیگر را در آنجا باشیم. این در حالی است که پیش از این بارها انگلیسی‌ها از ادامه ماموریت خود در افغانستان تا رسیدن به پیروزی کامل سخن می‌گفتند. به عقیده کارشناسان ،برکناری مک کریستال می‌تواند از یک سو عملیات طالبان را تشدید کرده و از سوی دیگر متحدان آمریکا را به خروج از افغانستان تشویق کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها