گزارش روز عراق ; مقاومت هنوز در سایه است

جام جم آنلاین: دستگیری صدام از نظر روانی برای نیروهای امریکایی که می کوشند عراق را «آرام» کنند یک موفقیت بزرگ است.دستگیری صدام وحشت بسیاری
کد خبر: ۳۳۵۸۵
از عراقی ها را از او - تا وقتی که آزاد بود - زائل خواهد کرد اما به خشونت علیه نیروهای اشغالگر خاتمه نخواهد داد.
دیروز لندن و واشنگتن از این امر خوشحال بودند سیاستمداران ، نظامیان و تحلیلگران امور بین المللی ماه ها است که پیش بینی کرده اند دستگیری یا کشتن صدام باعث آرام شدن اوضاع خواهد شد.

attacked1

منطق این افراد این بود که تا وقتی صدام آزاد است ، خاری در گلوی اشغالگران و نماد مقاومت (!!) عراق خواهد بود اما دستگیری یا قتل او باعث دلسردی آنان خواهد شد.
این امر در مناقشات دیگر صادق بوده است یک دهه پیش چریک های «راه درخشان» در آستانه تصرف لیما (پایتخت پرو) قرار داشتند ، اما پس از دستگیری «ابی مایل گازمن» رهبر این نهضت ، جنبش به سرعت از هم پاشید.
«تابی داج» ، کارشناس مسائل عراق در دانشگاه «وارویک» و موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک ، گفت دستگیری صدام از نظر روانی مهم خواهد بود.
«برای عراقی ها صدام همیشه شبحی به شدت شسته رفته بود: تصاویر او همه جا وجود داشت.

attacked4

دیدن او در این حال خفت بار ، در حالی که ریشش را می تراشند و از سوراخی بیرونش می آورند ، یک گام دیگر در آزادسازی روحی مردم عراق خواهد بود».
«اما این پایان خشونت نخواهد شد و باعث تضعیف مقاومت نیز نخواهد بود به نظر من در هفته های آینده حمله به امریکایی ها تشدید خواهد شد تا نشان دهند که مستقل از صدام هستند».
در ماه ژوئیه پس از قتل عدی و قصی ، پسران صدام ، در انگلیس و امریکا این خوش بینی وجود داشت که از شدت شورش کاسته خواهد شد.
اما درواقع ، در طول چند روز بعد 18 سرباز امریکایی کشته شدند و از آن زمان شورش سازمان یافته تر و حتی مرگبارتر شده است.
سعید ابوریش ، نویسنده یکی از شرح حال های صدام ، گفت:«این که مخالفت با نیروهای امریکایی به رهبری صدام صورت می گرفت ، دروغ است.
این دروغ بزرگ جدید است این مرد (صدام) به دو نفر هم فرماندهی نمی کند نیروهای مقاومت خیلی گسترده تر از طرفداران صدام هستند و انگیزه های پیچیده و چند لایه ای دارند».
تحلیل او ، با شرایط زندگی صدام در هنگام دستگیری تطبیق می کند.
کسی که می خواهد مبارزه ای را رهبری کند فقط به بقای خود ، آن هم در یک سوراخ موش ، فکر نمی کند.
حمله به نظامیان امریکایی کار گروه های متفاوتی است.
گروه اصلی گروهی است که امریکا آن را طرفداران رژیم سابق و فداییان او می داند.
آنها عملیات خود را به طور مستقل شروع کردند از نظر آنها صدام در زندان امریکا ، یا دادگاه عراق همچنان یک رهبر خواهد بود همچنان که در سوراخ موشش بود.
نیروهای امریکایی می گویند «عزت الدوری» ، برجسته ترین رهبر بعثی دستگیر نشده از فهرست امریکا ، این گروه ها را هماهنگ می کند.
او فرمانده منطقه شمالی عراق در جنگ بود و امریکا اعلام کرد که دو هفته پیش هیچ نمانده بود که دستگیر شود.
مصطفی علانی ، تحلیلگر موسسه خدمات رویال یونایتد در لندن ، در گفتگو با رویتر پیش بینی کرد حملات طرفداران صدام کاهش خواهد یافت.
وی افزود: اما این تمام ماجرا نیست ، زیرا آنها تنها گروه مقاومت نیستند.
قسمت روزافزونی از مخالفت از ناحیه ملی گراها است بسیاری از آنها از پایان یافتن سلطه صدام خوشحال بودند اما از این که کار به وسیله امریکایی ها انجام شد ، احساس شرم می کنند و خواهان خروج امریکایی ها هستند.
داج گفت:«دستگیری صدام ممکن است نتیجه عکس بدهد و مخالفت را تقویت کند ، امروز مقاومت بعث زدایی شد به این ترتیب حالا می تواند ادعا کند صدای دقیق مخالفت ملت عراق با امریکا است».
بسیاری از عراقی ها در ابتدا مایل بودند به نیروهای امریکایی فرصت بدهند اما در واکنش به اقدامات نظامیان امریکا ، به مقاومت پیوسته اند.
عنصر دیگری در مقاومت تاثیر دارد.بسیاری از عراقی ها گفته اند از احتمال حمله به امریکایی ها استقبال می کنند.
دولت های امریکا و انگلیس ادعا کرده اند که القاعده و همدستان آن ، گروه کرد الانصار ، و سایر مبارزان اسلامگرا در عراق با امریکایی ها می جنگند.
بخت جنگیدن با امریکایی ها مبارزان را از همه جای خاورمیانه به عراق کشانده است ، اما ممکن است تاکنون درباره اهمیت آنان مبالغه شده باشد.
نگرانی های روزافزونی در واشنگتن و لندن درباره شیعیان - اکثریت عراق ، وجود دارد.
شیعیان که از صدام رنج های بسیار دیده و در ماه های اخیر نسبتا آرام بودند ، نشانه هایی از بی قراری بروز می دهند.
تنش بین شیعیان و اهل تسنن ها هفته گذشته در بغداد او به اوج رسید و این تحولی نگران کننده برای نیروهای امریکایی و انگلیسی است.
پس از هشت ماه جنگ ، سازمان های جاسوسی امریکا و انگلیس هنوز نمی دانند دقیقا با چه کسانی در حال جنگ هستند: مقاومت همچنان در سایه است.
حتی با حذف صدام ، شکست دادن دشمنی که به راحتی قابل شناسایی نیست دشوار است.

گاردین 15 دسامبر


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها