واردات گاز از ترکمنستان 5/2 برابر می‌شود

معاون وزیر نفت با اشاره به امضای الحاقیه قرارداد گازی ترکمنستان، از آغاز دور جدید مذاکرات گازی تهران ـ عشق‌آباد تا 20 روز آینده خبر داد و گفت: واردات گاز از ترکمنستان تا 20 میلیارد مترمکعب در سال (5/ 2 برابر میزان فعلی)‌ افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۳۳۵۴۹۴

جواد اوجی در گفتگو با مهر درباره آخرین توافق‌های جدید گازی تهران ـ عشق‌آباد با بیان این‌که در حال حاضر واردات گاز طبیعی از ترکمنستان از نقطه مرزی کردکوی گلستان با ظرفیت 8 میلیارد متر مکعب گاز به صورت سالانه در حال انجام است، افزود:‌ با توافق جدید انجام گرفته با طرف ترکمنستانی و امضای الحاقیه قرارداد جدید امکان واردات گاز طبیعی از این همسایه شمالی کشور تا سقف 14 میلیارد متر مکعب در سال فراهم می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به ساخت خط لوله دوم واردات گاز ترکمنستان از منطقه سرخس، تصریح کرد: از این خط لوله جدید امکان واردات سالانه 6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی فراهم می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در نشست اخیر مقامات گازی ایران و ترکمنستان در عشق‌آباد برخی از مسائل فنی، موافقت‌های عملیاتی و سایر ضمائم قرارداد گازی مورد توافق دو طرف قرار گرفته است، تصریح کرد: با امضای این الحاقیه جدید پیش‌بینی می‌کنیم میزان واردات روزانه گاز طبیعی ایران از ترکمنستان تا زمستان سال جاری به 40 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین در خصوص ساخت خط لوله دوم واردات گاز ترکمنستان توضیح داد: هم اکنون ساخت فاز دوم این خط لوله از منطقه پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد (خانگیران) تا منطقه سنگ بست خراسان از پیشرفت مطلوبی برخوردار بوده و تا آذرماه امسال این خط لوله در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها