جایزه کتاب فصل هم برگزیده ادبی ندارد

آذر ماه سال گذشته وقتی نام برندگان جایزه ادبی جلال با جایزه اغواکننده 110 سکه برای برگزیده‌ها اعلام شد، هیچ نشانی از ادبیات داستانی در میان برندگان نبود، هر چند این موضوع در آن زمان خبرساز شد اما با اعلام اسامی داوران آن جایزه در نهایت هیاهوها آرام گرفت و برخی این مساله را ناشی از سلیقه داوران دانستند. اما دیروز وقتی مدیر عامل موسسه خانه کتاب جزئیات دوازدهمین دوره جایزه کتاب فصل را تشریح کرد باز هم از ادبیات داستانی و شعر خبری در بین صحبت‌های علی شجاعی صائین نبود. با این اوصاف دوازدهمین دوره جایزه کتاب فصل در حالی سه شنبه هفته آینده برگزار می‌شود که هیچکدام از نامزدهای ادبیات داستانی و شعر بزرگسال و کودک و نوجوان امیدی برای برنده شدن ندارند، چرا که حتی به مرحله نهایی این جایزه هم راه پیدا نکرده‌اند. علی شجاعی صائین درباره سهم بخش‌های ادبی اعم از شعر و داستان در جوایز این دوره به مهر گفت: در هیچ یک از بخش‌های ادبیات (شعر و داستان) بزرگسال و نیز کودک و نوجوان اثری حائز رتبه برگزیده تشخیص داده نشد.
کد خبر: ۳۳۴۸۷۸

این در حالی است که محمدرضا سرشار، دبیر علمی جوایز خانه کتاب این گفته شجاعی صائین را «استفاده او از شرایط مدیریتی‌اش» دانست و به جام‌جم گفت: نتایج مشخص شده است ، اما قبل از مراسم نمی‌توانیم نتایج را اعلام کنیم. حالا آقای شجاعی صائین از اختیارات مدیریتی شان استفاده کرده اند و لابد درست هم گفتند! اما به سهم خودم چنین اجازه‌ای ندارم که قبل از اعلام به طور دقیق در این باره سخن بگویم.»

هر چقدر شجاعی صائین در گفتگویش با مهر با قطعیت از این موضوع سخن گفت محمدرضا سرشار محافظه‌کاری کرد تا نه آن‌حرف‌ها را تایید کند و نه رد. اما انگار هر دو در یک موضوع با هم توافق دارند و آن تقدیر از آثار ادبیات داستانی است. معمولا در جوایز ادبی وقتی اثری شایسته انتخاب و برگزیده شدن نمی‌شود، از آن تقدیر می‌شود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به تقدیر از آثار ادبیات داستانی گفت: در حوزه ادبیات بزرگسال دو عنوان کتاب، در بخش شعر یک عنوان کتاب و در بخش نقد ادبی نیز یک عنوان کتاب شایسته تقدیر شناخته شدند. در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هم یک مجموعه شعر، یک کتاب داستان تالیفی و یک کتاب داستان ترجمه‌ای شایسته تقدیر شناخته شده‌اند.

در دوره دوازدهم 5 هزار و 887 عنوان کتاب منتشر شده در زمستان 88 به دبیرخانه رسید و پس از داوری اولیه 230 عنوان کتاب به مرحله نهایی راه یافت.

ایراد از ادبیات ‌است، جوایز مشکل ندارند

محمدرضا سرشار پیش از آن که دبیر علمی جوایز ادبی خانه کتاب باشد، نویسنده است. به همین خاطر نظر او در رابطه با جایگاه ادبیات داستانی در جوایز ادبی تحت نظرش می‌تواند جالب توجه باشد. با او در این زمینه گفتگو‌یی کرده‌ایم که می‌خوانید:

خبری منتشر شده که در جایزه کتاب فصل که سه شنبه هفته آینده مراسم پایانی اش برگزار می‌شود، دوباره ادبیات داستانی سهمی از برگزیده‌ها ندارد؟

نه. در این زمینه ها کتاب‌هایی داریم. حتی در زمینه کودک و نوجوان (چه تالیف و چه ترجمه) کتاب‌هایی هست که به مرحله پایانی راه یافتند.

یعنی برگزیده خواهیم داشت؟

شاید تعبیر برگزیده زیاد درست نباشد. ما در این مقطع هم کتاب تقدیری داریم و هم می‌توانیم برگزیده داشته باشیم.

اما به صورت صریح‌تر اگر توضیح بدهید، همین صحبت‌های آقای شجاعی می‌شود.

این را قبل از اعلام نتایج نمی‌توانم بگویم. ولی به هر حال در یکی از این بخش‌ها چه تقدیری و چه برگزیده آثاری حائز رتبه شده‌اند. این نیست که ادبیات داستانی هیچ سهمی نداشته باشد.

عدم اعلام برگزیده در بخش ادبی جوایز دولتی که بعد از جایزه جلال شروع شد به نوعی یکی از حاشیه‌های این جوایز بوده است به‌طوری که خیلی از نویسنده‌ها این موضوع را نشانه «به حاشیه بردن ادبیات داستانی» دانسته‌اند.

این‌حرف‌ها مبنای علمی و منطقی ندارد. ما باید عیب را در جریان داستان نویسی و ادبیات خودمان ببینیم که هنوز حرفه‌ای نشده ایم. ما به جای این‌که توپ را بیندازیم در زمین داوران باید مشکلات ادبیات را بشناسیم و رفع کنیم. بنابراین ادبیات با سایر رشته‌ها هیچ فرقی ندارد. این خود واقعیت ادبیات است که اینگونه است. ما کلا در اکثر رشته هایمان از جمله ادبیات حرفه‌ای نیستیم. در یک جریان حرفه‌ای ما نوسان‌های شدیدی را در طول فصل و سال نباید شاهد باشیم، یعنی افت و خیز‌ها باید در حد معقول و معینی باشد. اگر یکباره ببینیم در طول یک سال یا فصل، در یک رشته هیچ اثر برگزیده‌ای نداریم نشان ‌دهنده آن است که ما در آن رشته‌ها هنوز به مرحله حرفه‌ای بودن نرسیدیم، در حالی که در یک جریان حرفه‌ای موضوع مستمر و پیوسته است و منقطع نیست.

میثم اسماعیلی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها