بازخوانی حوادث انتخابات

رادیو گفت و گو در نشستی خبری با حضور دکتر علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دکتر محمدرضا مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به بررسی حوادث قبل از دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است. مشروح این گزارش به این شرح است:
کد خبر: ۳۳۳۹۲۱

رادیو گفت و گو: 22 خرداد سالروز دوره دهم ریاست جمهوری و حماسه بزرگ و با شکوه ملت ایران است. در ایام انتخابات و پیش از آن شاهد یک فضای خوب و پر نشاط بودیم. در پی اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعلام پیروزی مجدد دکتر محمود احمدی نژاد از سوی رقبای او بحث تقلب در انتخابات مطرح شد که به تبع آن نا آرامی هایی در شهر های ایران از سوی گروههای فتنه گر شکل گرفت. آقای زارعی تحلیل شما از حال و هوای قبل از انتخابات ریاست جمهوری و فضایی که ایجاد شده بود چیست؟
 
 زارعی: معمولاً فرصتهای انتخابات یک فرصت ملی برای مردم است که بتوانند نظر خودشان را در سیاستهای کلی کشور اعلام کنند و فرصتی است که  گروهها،احزاب وافراد در اختیار دارند تا بتوانند از این فرصت استفاده کنند. واقعیت این است در انتخابات ریاست جمهوری فضا قدری متفاوت تر از فضای انتخابات بود.

شرایطی قبل از انتخابات وجود داشت که آن شرایط نشان می داد فضای رقابت در انتخابات نیست ، بلکه شرایطی است از پیش تعیین شده و برای مقابله با نظام . فضای قبل از انتخابات را اگر الان به یاد بیاوریم ( سال گذشته،این موقع)، حدود یک ماه قبل از آن و در واقع از اول خرداد که تبلیغات انتخاباتی شروع شد،هر کدام از ستادهای انتخاباتی فعالیت خود را شروع کردند،هر چند که بعضی از کاندیداها از چند ماه قبل فعالیتهای خود را شروع کرده بودند.

 در کشور فضایی ایجاد شد که قدری فراتر از بحث انتخابات بود. در واقع نوعی القاء برخی از شبهات در ذهن جامعه نسبت به دولتی بود که سر کار بود و نوعی مقابله با این دولت صورت گرفت. بحث هایی نظیر دروغگو بودن یا تقلب، اینها دو محوری بود که روی آن مانور داده شد.

انتخابات دهم از جمله انتخاباتی است که در طول تاریخ انقلاب اسلامی، توسط هیچ کدام از جریانهای چپ ،ضد انقلاب ،سلطنت طلب در داخل و خارج تحریم نشد. خود این نشان داد که نوعی هماهنگی از پیش تعیین شده ای برای این مسائل وجود داشت.
  
پذیرش این مسئله که  تمام این جریانهای ضد انقلاب، سلطنت طلب،اصلاح طلب، همه اینها با هم یک حرف داشتند و آن اینکه انتخابات تحریم نشود،تصور این که این ها یک امر تصادفی بود بعید است. چون ما هیچگاه مشاهده نکردیم که یکی از این جریانها  انتخابات را تحریم کند،بعداً احساس کند که می بایست از یک فرد یا جریان خاصی دفاع کند، نظرش را عوض کند.

ما هیچگاه مشاهده نکردیم،قبل از انتخابات و حتی ماهها قبل از انتخابات، چنین رخدادی در صحنه سیاسی کشور و حتی خارج از کشور وجود داشته باشد. تمام شبکه های مخالف و معاند با نظام در واقع در یک سو علیه وضع موجود در داخل کشور شروع کردند به تبلیغات، رد پای آن را هم ما در داخل احساس کردیم.

 فضاسازی های قبل از انتخابات 22 خرداد، این مسئله را نشان می داد. اطلاعاتی که از ستادها بعضاً به بیرون نشت کرد نشان داد که صرفاً یک انتخابات نیست بلکه یک فرصتی است برای سو استفاده مخالفین نظام. هر چند برخی از افراد در داخل و برخی از ستادها ،متأسفانه بستری برای این کار شدند.

ما شاهدیم که از ظهر انتخابات، شروع کردند به اعلام اینکه رأی آقای موسوی در صندوق ها بیشتر از همه است. من در هیئت نظارت شورای نگهبان حاضر بودم ،نمایندگان آقای موسوی، کروبی و آقای رضایی هم آنجا حضور داشتند و من شاهد بودم که از ساعت 1 بعد از ظهر تلفن را بر می داشتند و می گفتند که اعلام کنید آقای موسوی با 60 درصد جلو است.

 من همان موقع با آنها برخورد کردم که آقایان شما از کجا می دانید؟ مگر شما داخل صندوق هم آدم کاشتید؟ صبر کنید رأی گیری تمام شود، نتیجه اعلام شود. چرا داریم جامعه را نگران می کنیم و القاء نگرانی به جامعه
می کنیم؟  از ساعت 8 شب به بعد که نتیجه صندوق هایی که در روستاها و نقاط دورافتاده بود، به نحوی از تلفن  هم به گوش ما می رسید هم به گوش آقایان می رسید،تقریباً از همان موقع باز مجدداً تماس می گرفتند و القاء
می کردند که در انتخابات تقلب شده.

من فکر می کنم از قبل یک برنامه ریزی شده بود، یک فضایی درست شده بود که بعد از انتخابات از آن استفاده شود و در واقع سو استفاده شود که متأسفانه این اتفاق هم افتاد، ذهنیتی در جامعه رها شد که حقیقتاً در انتخابات تقلب شده است. در صورتی که مسئولی وجود داشت و شورای نگهبان مسئول رسیدگی به شکایات بود . حتی آقایان نیامدند شکایات خود را مطرح کنند.فلذا این حماسه بزرگی که سال گذشته آفریده شد قدری به کام ملت تلخ شد.
 
رادیو گفت و گو:آقای مرندی،ما پیش از انتخابات سال گذشته روند مثبتی را شاهد بودیم. چه شد که این روند مثبت به یکباره به سمت فتنه و آشوب کشیده شد؟
 
 مرندی:ما در ماههای قبل از انتخابات شاهد یک روند مثبتی بودیم و من برای مدتها بود که در مراحل اولیه تبلیغات انتخاباتی احساس می کردم که یک روند شاداب و سالمی در حرکت تبلغاتی کاندیداها مشاهده می شد. خیلی جالب بود که مثلاً دوربین های تلویزیون هم نشان می داد که طرف های کاندیدا با حفظ احترام نسبت به هم تبلیغات خود را در اماکن عمومی انجام می دادند و کاندیدای مورد نظر خود را تبلیغ می کردند بدون اینکه به هم اهانتی کنند، یا به خشونت گراییده شود. اما از تقریباً یک ماه آخر و هفته های آخر و به طور خاص هفته آخر ما شاهد این بودیم که متأسفانه روند به یک باره تغییر پیدا کرد.

 من هم همانند آقای زارعی معتقدم که این یک برنامه طراحی شده بود. حتی همان موقع هم به برخی از دوستان من همین نکته را گفتم که سبک تبلیغات برخی از کاندیداها به گونه ای شده بود که من از آن به هوچی گری تعبیر می کنم که این تعابیر شاید یک مقداری عامیانه باشد.

عده ای داشتند به زور کاندیدای مورد نظر خودشان را با بوق زدن در خیابانها  و با سر و صدا و هیاهو غالب کنند. من آن موقع هم گفتم این حرکتها و این سروصداها به شکل غیرعادی است و دلالت از یک برنامه ریزی
 می کند. من به دوستان هم این را عرض کردم که به نظر من اینها همه دلالت از این دارد که کسانی که سروصدا می کنند قرار است نتیجه انتخابات را نپذیرند و هیاهوی اینها دلالت بر این دارد که اینها نمی خواهند بپذیرند و به این سمت پیش می روند.

 در روزهای آخر هم حرکتها کاملاً شالوده شکنانه بود به گونه ای که شخصیتهای اصلی نظام مورد بی احترامی قرار می گرفتند . به هر جهت گفته شد که قرار است در انتخابات تقلب صورت گیرد و اگر فلان کس رئیس جمهور نشد حتماً تقلب شده و همه اینها دلالت بر این داشت که قرار نیست نتیجه مورد پذیرش قرار گیرد و من کاملاً در همین نگرشی که دوست عزیزم آقای صالحی دارند، کاملاً بنده هم صحه می گذارم.
 
رادیو گفت و گو:آقای مرندی با توجه به اینکه شما در دانشگاه هم مشغول هستید، وقتی که اندیشه های حضرت امام را ملاحظه می کنیم و مد نظر قرار می دهیم می بینیم که بسیاری از جریانهای سیاسی خاص در جریان انتخابات از اندیشه های امام عدول کردند. امام می فرمودند که از خطا و اشتباه پرهیز کنید، تن به قانون دهید، در زیر سایه ولایت فقیه باشید،اما بعضی از جریانها از این اندیشه ها خارج شدند. علت خروج از این اندیشه ها چه بود؟
 
 مرندی:ما با توجه به سخن امیرالمومنین باید افراد را با اعمالشان بسنجیم، نه اعمال را با افراد. به نظر من اگر ملاکهای ما مشخص باشد ، یکی از اصلی ترین ملاکهای ما خط حضرت امام رحمت الله علیه است. خط امام مشخص است، دوست و دشمنش مشخص است، مبانی او مشخص است،اصول نظام جمهوری اسلامی مشخص است، انقلاب اسلامی مشخص است و اگر کسانی واقعاً ادعا می کنند که در خط امام هستند از مواضعشان می شود این را فهمید.

اینکه عده ای از این مسیر خارج می شوند به نظر من باید در حرکت اولیه اینها هم تردید کرد که اصلاً از اول داخل بودند که حالا خارج شوند؟ من معتقدم بسیاری از اینها  از اول هم چندان در جرگه اصلی نظام وانقلاب و خط امام  نبودند، بلکه به اقتضای منافعشان در زمانهایی احساس می کردند که در خط امام بودن منافع آنها را تأمین می کند برای اینکه در قدرت باشند، بعد که چنین اقتضایی وجود پیدا نکرد از این مسیر دور شدند چون منافع آنها اقتضا می کرد که مسیر خودشان را دنبال کنند و این مسیر هرچه که می خواهد باشد،حالا در مقابل نظام باشد در مقابل انقلاب باشد، در مقابل خط امام باشد.

 من این روزها که از تلویزیون برنامه شاخص را نگاه می کردم . برایم بسیار جالب بود که عین همان اقداماتی که مثلاً بنی صدر و منافقین در مسیر خروجشان از نظام و تقابلشان با امام و خط امام طی کردند عین همان مراحل در این حرکتهای فتنه انگیز بعد از انتخابات در سال گذشته تکرار شد و عین همان مواضعی که امام اتخاذ کردند ،مقام معظم رهبری گرفتند و همان سعه صدری که نشان دادند و همان تأکیداتی که کردند،همان نصایحی که کردند،آخر هم همان مسیر را هم امام طی کردند، هم رهبری و از طرف مقابل هم منافقین و بنی صدر و بقیه طی کردند و در این طرف هم جریان فتنه و نفاق جدید.
 
 رادیو گفت و گو: آقای زارعی علت خروج جریانهای سیاسی از جریان انقلاب از نظر شما چیست؟ چون برخی از این جریانها در دوره های خودشان به عنوان قوه مجریه در کشور مشغول کار بودند. چه طور شد که یکدفعه در انتخابات ادعای تقلب کردند؟
 
 زارعی:من فکر می کنم برنامه ای که در انتخابات دهم برنامه ریزی شده بود،چیزی فراتر از ظرفیت این افراد کاندیدا بود. این هماهنگی کامل و برنامه ریزی کاملاً منسجم بین داخل و خارج بود و برنامه عجولانه ای هم نبود. امریکایی ها و انگلیسی ها و کلاً غرب در نزاع سیاسی خود با انقلاب اسلامی همواره در صدد یک فرصتی برای شکست انقلاب بودند و به این  نتیجه  رسیده بودند که می بایستی از درون انقلاب رخنه هایی را صورت دهد.

رادیو گفت و گو: آقای مرندی ، به نظر شما ریشه ها و انگیزه های طرح موضوع تقلب در انتخابات از سوی برخی از افراد و جریانهای سیاسی چه بود؟

 مرندی:طرحی بود که جریان فتنه دنبال کرد. اینها در وهله اول تلاششان این بود که در انتخابات پیروز شوند. اما تمام آمارها و نظرسنجی هایی که طیف های مختلف از جمله طیف خود جریانهای فتنه انجام داده بودند، دلالت بر این داشت که اینها شانس پیروزیشان در انتخابات زیاد نیست.

بین دو امر قرار داشتند ، یا اینکه در انتخابات پیروز شوند که احتمال آن را کم می دادند، یا اینکه اگر پیروز نشدند بالاخره یک حرکتی را که از آن تعبیر می شود به کودتای مخملی را دنبال کنند. زمانی که رنگ سبز انتخاب شد و من دیدم که یکی از کاندیداها این رنگ را به عنوان شال روی گردنش انداخته ،آن موقع من گفتم که این حرکتی است برای یک فضا سازی تبلیغاتی و یک انقلاب رنگی یا کودتای رنگی.

 همین طور هم شد. شما می بینید هرچه جلوتر رفت، فضا سازی و ایجاد فضای احساسی در جامعه به آن سمت پیش رفت و اینها توفیق نسبی شان را هم در شهر تهران توانستند به دست آورند.
 
زارعی:عرض می کردم که یک نوع هماهنگی بین همه مسائل صورت گرفته بود و این افراد بهانه ای شده بودند برای اینکه این پروژه اجرا شود. اطلاعاتی هم که قبل از رأی گیری بدست آمد و موضع گیریها و ادبیاتی که به کار بردند و حتی بعد از رأی گیری، این را تأیید می کند.

کاندیداهایی که بعضاً خودشان کماکان خط امام را ادعا دارند،هیچ گاه درهیچ کدام از موضع گیریها،حتی قبل از رأی گیری علیه امریکا، علیه استکبار،علیه مخالفین نظام موضع نگرفتند و این ادعاهای شبکه بی بی سی،سی ان ان و ضد انقلاب در خارج را  هیچ کدام از این ها را رد نکردند.

این نشان می دهد که  این ها خودشان نبودند  بلکه دیگرانی بودند که اتاق فکری ایجاد  کرده بودند و این جریان را مدیریت و سازماندهی کردند.مطالبی هم مطرح کردند که برخی افراد دچار تردید و شک شدند. 
 
مرندی:عرض می کردم که این یک حرکت طراحی شده بود. شما می بینید که کاندیدای اصلی که مطرح شده بود از طرف این جریان فتنه،ابتدا با یک ادعای اصولگرایی و اینکه آمده ام که قانون را اجرا کنم و من معتقد به نظام و انقلاب هستم و ولایت فقیه را قبول دارم و همه ادعاهایی که وفاداران به انقلاب این ادعاها را مطرح می کند ظاهر شد اما کم کم تغییر موضع داد.

بالاخره موقعی که کسی در یک بازی وارد می شود، در یک روندی وارد می شود که انتخابات هم یک روندی است، نمی تواند وسط بازی یا انتهای بازی که در این بازی شکست خورد جر بزند. اگر این کاندیداها شورای نگهبان را قبول نداشتند، همین شورای نگهبان آن ها را بررسی صلاحیت کرد، همین وزارت کشور از آنها ثبت نام کرد و تمام روند انتخابات تا روز انتخابات را وزارت کشور و شورای نگهبان پیش بردند. شما می بینید که در تمام این مراحل اولیه کاندیداها خودشان را متعهّد به همه این اصول می دانند،اما یک دفعه شب رأی گیری آن طرف سکه را نشان دادند، آن طرف  روی خودشان را نشان دادند و مشخص شد که اینها از ابتدا یک توطئه ای بود که طراحی کرده بودند تا بتوانند با موجه نشان دادن خودشان آراء عده ای از مردم را از جمله عده زیادی از مردم وفادار به نظام انقلاب و امام و رهبری را به خودشان جلب کنند و بعد هم که نتوانستند این اکثریت را بدست آورند و نتوانستند اکثریت مردم را فریب دهند و نتوانستند در نتیجه انتخابات هم پیروز شوند،ادعای تقلب کنند و همان مسیری را که در کودتاهای رنگی در کشورهای دیگر دنبال شد را دنبال کردند. خواستند و اصرار کردند که نظام را تحت فشار قرار دهند که انتخابات ابطال شود و خوشبختانه البته با درایتی که نظام ما بخصوص رهبری نشان دادند این مسیر از همان ابتدا مورد پذیرش نظام و رهبری قرار نگرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها