اتفاق روز

دشواری‌های ساخت فیلم زندگی شخصیت‌های معاصر

ساخت فیلم براساس زندگی شخصیت‌های معاصر سابقه چندانی در کشور ما ندارد. علت این مساله هم این است که معمولا وقتی قرار است در مورد زندگی شخصیتی که زمان زیادی از درگذشت او نمی‌گذرد، فیلمی ساخته شود، از فرزندان آن مرحوم تا همسر و دوستان و حتی انجمن‌ها و بخش‌های صاحب نفوذ نسبت به این موضوع مدعی می‌شوند و عملا دست و پای نویسنده و کارگردان برای خلق شخصیتی مبتنی بر واقعیت بسته می‌شود. به همین دلیل اغلب فیلمسازان ترجیح می‌دهند در آثار خود سراغ قهرمان‌های خیالی بروند که زندگی آنها برداشتی از زندگی شخصیت‌های واقعی است. مرحوم رسول ملاقلی‌پور، یکی از این فیلمسازان بود که در آثار خود به زندگی چند شهید دفاع مقدس توجه نشان داد، اما سریالی که چند سال قبل در مورد زندگی یک شاعر معاصر ساخته شد، چنان واکنش‌هایی را به دنبال داشت که سازندگان مجبور به حذف بخش‌هایی از آن شدند. همین اواخر نیز سریالی که در مورد زندگی یکی از شخصیت‌های دفاع مقدس بود، به دلیل اختلاف‌نظرها درخصوص فیلمنامه به مرحله فیلمبرداری نرسید.
کد خبر: ۳۳۲۳۶۰

روز گذشته خبر ساخت فیلم «سربازی از آسمان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی منتشر شد. این فیلم زندگی «شهید حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابوترابی‌فرد» را به تصویر می‌کشد. شخصیتی که مدتی طولانی در اسارت نیروهای عراقی بود و بعد از سپری کردن دوران اسارت، در 12 خرداد 1379 طی سانحه رانندگی به دیار باقی شتافت.

فیلمنامه زندگی پرفراز و نشیب این شخصیت توسط مهدی سجاده‌چی نوشته شده است. محمدحسین لطیفی نیز کارگردانی این فیلم را به عهده خواهد داشت.

لطیفی از جمله کارگردانانی است که در گونه‌های مختلفی فیلم ساخته و آثار او نیز با اقبال خوب مخاطبان مواجه شده‌اند، هر چند در مورد فیلمی مانند «روز سوم» که به وقایع همزمان با اشغال خرمشهر می‌پرداخت، این انتقاد به فیلم وارد بود که لایه‌های زیرین این رویداد بزرگ را نادیده گرفته، اما به نظر می‌رسد ورود این کارگردان به حیطه تولید فیلم‌های زندگینامه‌ای محور، اتفاق مثبتی است که می‌تواند دستاوردهای خوبی برای سینمای ایران به همراه داشته باشد. نسل امروز به قهرمان نیاز دارد و چه کسی بهتر از ابوترابی‌ها.

رضا استادی‌/‌ گروه فرهنگ و هنر‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها