لیزیک، در2 سال گذشته 5 برابر شده است

مسئول روابط عمومی انجمن چشم پزشکی ایران گفت: عمل لیزیک شایع ترین عمل جراحی چشم در سال های اخیر است. دکتر بهرام آزادی در حاشیه برپایی
کد خبر: ۳۳۱۰۹
سیزدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر بیشترین عمل جراحی چشم در افراد 18 تا 40 سال در زمینه لیزیک انجام می شود.
واقعیت هم این است که اصلاح عیوب انکساری چشم (دوربینی ، نزدیک بینی و استیگماتیسم) شایع ترین اعمال جراحی چشم هستند که با ورود لیزیک به عرصه اعمال جراحی به خصوص چشم پزشکی، آمار اصلاح عیوب انکساری از طریق لیزیک ، هر روز رو به افزایش است.
دکتر آزادی با اشاره به اینکه آمار عمل لیزیک در دو سال گذشته بیش از پنج برابر افزایش یافته است، گفت : با وجود آنکه از عمر عمل لیزیک در کشور ما بیش از هفت سال نمی گذرد اما به دلیل اطلاع رسانی صحیح به پزشکان و بیماران هر روز به متقاضیان عمل لیزیک افزوده می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه افراد با نمره عینک بالا را می توان مورد عمل لیزیک قرار داد یا نه یادآور شد: نخستین گام برای موفقیت عمل لیزیک انتخاب صحیح بیمار است.
اندازه گیری ضخامت قرنیه ، در نظر گرفتن سن بیمار (سنین بالای 18 سال برای لیزیک مناسب هستند) و نداشتن نوسان شماره عینک به مدت یکسال از جمله مواردی است که پزشک متخصص در ابتدا وضعیت فرد داوطلب لیزیک را با عوامل فوق می سنجد. مبتلایان به قوز قرنیه، کسانی که نمره عینک خیلی بالایی دارند، اشخاص دوربین با شماره عینک بالای چهار، گروهی که قرنیه نازک دارند و بیمارانی که قبلا تحت عمل جراحی چشمی قرار گرفته اند برای عمل لیزیک مناسب نیستند.
وی در پایان با اشاره به این که عمل لیزیک در کشور ما به لحاظ تکنیک ، تفاوتی با کشورهای پیشرفته جهان ندارد یادآور شد: هزینه عمل لیزیک در ایران نه تنها از امریکا و دیگر کشورهای اروپایی کمتر است بلکه در مقایسه با کشورهای منطقه (ترکیه ، سوریه ، امارات و...) نیز بسیار پایین تر بوده و هم اکنون افراد زیادی از سراسر دنیا برای انجام این عمل به ایران می آیند.
گفتنی است سیزدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران که با هدف ارایه آخرین دستاوردها در این رشته از روز دوشنبه دهم آذرماه در مرکز همایش های رازی تهران گشایش یافته بود روز پنج شنبه 13آذرماه به کار خود پایان داد.
در این کنگره هر روز یک یا دو سمپوزیوم در زمینه کاتاراکت (آب مروارید)، گلوکوم (آب سیاه)، جراحی رفراکتیو (جراحی عیوب انکساری)، جراحی شبکیه و نوروافتالمولوژی (بیماریهای چشمی که مربوط به سیستم اعصاب مرکزی است) ارایه شد.
در حاشیه این همایش ، دکتر هرمز شمس ، رئیس انجمن چشم پزشکی ایران نیز با خبرنگاران درباره تاثیر دود سیگار بر سلامت چشم و برخی مسایل دیگر گفت و گو کرد.
او گفت : دود سیگار سبب عوارض متعدد چشمی از جمله التهاب و صدمه به عصب چشم و در نهایت نابینایی می شود. دود سیگار همچنین سبب ابتلای به آب مروارید شده و بیماری های عروقی چشم و نقطه ماکولا (نقطه زرد) را نیز در افراد تشدید می کند.
وی همچنین درباره شایع ترین بیماری چشمی سالمندان یعنی آب مروارید هم افزود: افزایش سن ، تغذیه نامناسب ، بیماری قند، تماس با نور خورشید، استفاده از داروهای کورتون دار و ضربه از جمله علل ابتلا به آب مروارید است.
دکتر شمس با اشاره به اینکه آب مروارید ناشی از افزایش سن ، شایع ترین نوع آب مروارید است ، اضافه کرد: احتمال ابتلای افراد به کاتاراکت در سنین 65 تا 74 سالگی 50درصد و در اشخاص بالای 75 سال 70 درصد است.
وی یادآور شد: تار شدن یا محو شدن بینایی ، حساس شدن به روشنایی ، کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ ها، دید کم در شب ، دوبینی یا چند بینی ، افزایش دید نزدیک و تغییر مداوم شماره عینک یا لنز تماسی ، از علایم بروز آب مروارید است. اما آب مروارید زمانی نیاز به جراحی دارد که انجام فعالیت های شغلی یا روزمره مانند رانندگی ، مطالعه وتماشای تلویزیون را مختل کند.
او افزود: تاخیر در عمل جراحی کاتاراکت (آب مروارید) به تدریج بینایی فرد را کاهش داده و منجر به افزایش فشار داخل چشم (آب سیاه) می شود.
در صورتی که بیمار به دلیل افزایش فشار داخل چشم مبتلا به آب سیاه شود ضروری است به طور اورژانس مورد عمل جراحی قرار گیرد که عوارض و خطرات آن از جراحی معمولی بیشتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها