بنگاه تبلیغاتی(7) پهلوان پنبه صحنه سیاست جهانی

در پاییز 1993، در شرایطی که چانه زنی بر سر نفتا (منطقه آزاد تجاری امریکای شمالی) در تالارهای کنگره داغ بود، آژانس اطلاعات ایالات متحده بی سر و صدا درصد ایجاد نظام آموزشی سه جانبه ملهم از نفتای خاص خود بین امریکا، مکزیک و کانادا برآمد.
کد خبر: ۳۲۹۶۶
ماموریت آموزشی برنامه فولبرایت برای اعتلای تفاهم مشترک ، پیوسته با هدف تبلیغاتی آژانس اطلاعات ایالات متحده برای «تبیین و حمایت از سیاست خارجی امریکا و ترویج و پشتیبانی از تفاهم بین ایالات متحده و سایر ملت ها با انجام فعالیت های آموزشی و فرهنگی» مقایسه می شود.
جفری گینر، از اعضای ارشد بنیاد محافظه کار هریتیج در گزارشی که برای پنجاهمین سالگرد برنامه فولبرایت تهیه شده بود، می نویسد تاکید برنامه فولبرایت در مورد تفاهم مشترک، «ماموریت تکمیلی در زمینه حمایت از ماموریت آژانس اطلاعات ایالات متحده در مورد ترویج و پشتیبانی از سیاست خارجی امریکا را نادیده می گیرد».
تفاهم دوجانبه یک فرآیند دوسویه دارای گرایشات آموزشی و فرهنگی است که قطعا براساس اصول پروپاگاند استوار نیست و باید بر ارزش های خود متکی بوده، عاری از شرایط و بده بستان های تجاری یا تابع هدفهای کوتاه مدت سیاست خارجی باشد.
متاسفانه آژانس اطلاعات ایالات متحده آرمانهای ارزشمند خود را در مورد وظایف و تفاهم دوجانبه ناچیز شمرده و بیشتر شبیه یک معرکه گیر تمام وقت، در خدمت تامین سلطه فرهنگی و اقتصادی امریکا بر اقتصاد جهان است.
این تبلیغات گری جدید ممکن است ویژه گذر از دوران جنگ سرد باشد اما موجب خشم و رنجش کشورهای دیگر، حتی نزدیکترین متحدان امریکا شده که مدام از سلطه واشنگتن در بخش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان انتقاد می کنند.
همچنان که «ویلیام دروزدیاک» نویسنده واشنگتن پست می نویسد مجله آلمانی «دراشپیگل» در اکتبر 1997نوشت: «امریکایی ها، بدون محدودیت از جانب کسی یا چیزی ، چنان عمل می کنند که گویی مجاز هستند هر کاری که دلشان بخواهد در «دنیای خودشان » انجام دهند.
به نظر می رسد واشنگتن به پشتوانه پایان کمونیسم و شکوفایی اقتصاد خود، تردیدهایی را که پس از شکست در ویتنام نسبت به خود داشت ، از یاد برده است.
امریکا حالا پهلوان پنبه صحنه سیاست جهانی است: زور بازوی خود را به رخ می کشد. مزاحم و فضول است و دیگران را تهدید می کند. در تاریخ معاصر هیچگاه کشوری چنین که ایالات متحده امروز حاکم است، تسلط کامل بر جهان نداشته است. «جهانی سازی» دارای برچسب «ساخت ایالات متحده است». وقتی نمایندگان 150 کشور در اکتبر 1997 در بن، آلمان اجتماع کردند تا پیش نویسی برای پیمان مربوط به گرم شدن زمین بنویسند، واشنگتن پست نوشت امریکا به علت نپذیرفتن مسوولیت بیشتر به خاطر تولید دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای با محکومیت تقریبا همگانی مواجه شده است.
«کلاوس کینکل » وزیر خارجه آلمان گفت «امریکایی ها، با حدود 5درصد جمعیت جهان، چگونه می توانند مسوول یک چهارم گازهای گلخانه ای تولیدی جهان باشند؛
نمی توان با ادامه این نابرابری آشکار موافق بود».

بنگاه تبلیغاتی (6)
تبلیغات داغ در فضای جنگ سرد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها