خشم دیپلمات های فرانسوی از کاهش بودجه وزارت خارجه

جام جم آنلاین : وزارت خارجه فرانسه پس از همتای امریکایی خود ، بزرگترین تشکیلات دیپلماتیک در جهان است .
کد خبر: ۳۲۸۲۷
وزارت خارجه فرانسه 9293 کارمند دیپلمات دارد که 5300 نفرشان در خارج فعالیت می کنند و بودجه آن (به انضمام کمک عمرانی) در سال 2004 رقم 22/4 میلیارد یورو تعیین شده است .
فرانسه 154 سفارتخانه ، 98 کنسولگری و 148 موسسه فرهنگی در خارج دارد اما دیروز به علت اعتصاب ، بیش از 90 درصد مراکز دیپلماتیک فرانسه در جهان یا بکلی تعطیلی بود یا با حداقل نفرات به مراجعان خدمت کردند.
این اعتصاب یک روزه در اعتراض به کاهش بودجه ، کمبود کارمند و دیپلمات و کاهش فوق العاده خدمت در خارج از کشور انجام شد.
دیپلمات های فرانسوی شکایت دارند در حالی که پاریس به ادامه حضور موثر خود در صحنه بین المللی علاقه مند باشد ، شرایط کار آنان غیرقابل تحمل شده است .
به گفته یک مقام فرانسوی ماه گذشته وزارت خارجه مدت سه روز کاغذ تحریر نداشت برای این که پول فروشنده را نداده بودند به طوری که نوئل لنوآرنه وزیر امور اروپای فرانسه ناچار شد برای تهیه کاغذ یادداشت به یک لوازم التحریر فروشی مراجعه کند.
مسوولان شش اتحادیه ای که نخستین اعتصاب تاریخ وزارت خارجه فرانسه را سازمان دادند ، گفتند «ما نمی فهمیم چگونه پرزیدنت شیراک و دولت می توانند به آرزوهای بزرگ فرانسه در صحنه جهانی جامه عمل بپوشانند در حالی که مدام از منابع مالی و انسانی وزارت خارجه کم می کنند».
کارکنان وزارت خارجه در مقابل ساختمان مجلس سنا در پاریس ، که نمایندگان آن بعدازظهر دوشنبه مشغول بحث درباره بودجه سال 2004 وزارت خارجه بودند ، و سفارتخانه های فرانسه در واشنگتن و رم اعتراض کردند.
اتحادیه های فوق گفتند یک دهه است که مدام از بودجه وزارت خارجه کاسته شده است صرفنظر از بودجه کمک های عمرانی خارجی از بودجه سال بعد نسبت به سال جاری 6/1 درصد کاسته شده و 116 شغل آن حذف و فقط جای نصف بازنشستگان پر خواهد شد.
کارکنان معترض به قطع و کاهش فوق العاده خدمات دیپلماتیک و اختصاص 30 میلیون یورو از بودجه سالانه وزارت خارجه به سرویس تلویزیون «سی ان ان فرانسه» و وعده کاهش 20 میلیون یورو از فوق العاده خدمت در خارج ، ناراحت هستند.
اتحادیه ها گفتند 94 درصد کارکنان سرویس دیپلماتیک در 126 کشور به تقاضای اعتصاب پاسخ مثبت دادند اگرچه بسیاری از مقامات ارشد - از جمله سفیر فرانسه در جاکارتا - در محل کارشان حضور یافتند اما اعلام کردند که کاری نخواهند کرد.
دیروز سفارت فرانسه در آتن و کنسولگری آن در لی یژ و خدمات صدور روادید در شانگهای تعطیل بود سفارت خانه ها و کنسولگری ها در آدیس آبابا ، داکار ، تونس ، کوئیتو ، مونته ویدئو ، هاوانا ، رباط ، بوئنوس آیرس ، مکزیکوسیتی ، بخارست ، اوتاوا ، واشنگتن ، رم ، سائوپائولو ، دهلی نو ، و بارسلون تعطیل یا با کمتر از 10 درصد کارکنان خود فعال بودند.

اعتصاب گسترده دیپلمات های فرانسوی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها