رییس‌جمهور گفت: به عنوان یک خدمتگزار و به عنوان یک وظیفه‌ قانونی بر عهده‌ دولت است که بازار را کنترل و بر آن نظارت داشته باشد.
کد خبر: ۳۱۹۴۱۹

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در مراسم تقدیر از فعالان تنظیم بازار با بیان این‌که " خدا را سپاسگزارم که در جمع کسانی حضور پیدا کرده‌ام که قسمت اعظمی از وقت خود را مصروف خدمت به مردم می‌کنند" خاطرنشان کرد: دیدید و دنیا نیز دید که نوروز 89 برای ملت ایران بسیار پرشورتر، بانشاطر و باصفاتر بود و ملت ایران در نوروز 89 سرشار از امید، نشاط، طراوت و مهرورزی بود.

وی افزود: همه‌ کسانی که رفتار ملت ایران را در نوروز از نزدیک مشاهده کردند به این نکته اذعان داشتند که نوروز روز شادمانی، به هم پیوستگی و امید و نشاط ملت ایران بوده است. تقریبا همه‌ مردم زندگی را نو کردند و یک تولد جدیدی رخ داد. البته خاصیت نوروز نیز همین است. در نوروز فراز و نشیب‌ها، غم‌ها و غصه‌ها و دوری و بدی‌ها از ذهن و دل ملت یکباره پاک می‌شود و جای آن را عشق و محبت می‌گیرد و این از الطاف الهی است. سال گذشته سرشار از پیروزی‌های بزرگ برای ملت ایران بود و انتظار این بود که در بهار 89 یک فضای بهتر و صمیمی‌تر در کشور ما آغاز شود و خوشبختانه چنین شد و ما شاهد بودیم که بیش از 120 میلیون سفر در کشور انجام شد، این یک رکورد بالایی است. سفر نشانه‌ شادابی، امید و عزم و طراوت یک ملت است. گرچه خود طراوت‌آفرین و نشاط‌آفرین است.

وی با بیان این‌که " بخشی از مردم ما البته به دلایل گوناگون نتوانستند به سفر بروند" اظهار کرد: جمعی امکان آن را از لحاظ مادی نداشتند که به سفر بروند و امیدواریم که در ابتدای سال 90 همه‌ مردم بتوانند از طبیعت زیبا استفاده کنند و به سفر بروند. البته جمعی هم مانند شما در خدمت مردم بودند. مرخصی نرفتند، دید و بازدید عید را به تعویق انداختند تا این‌که به مردم خدمت کنند و زمینه به گونه‌ای فراهم شود که مردم حداکثر بهره را از تعطیلات ببرند.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که " در تنظیم بازار در این ایام اتفاق بزرگی رخ داد"‌ و با اشاره به گزارش غضنفری وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: قیمت کالاهایی که در تنظیم بازار آمد، بسیاری از آن‌ها قیمت‌شان معادل و یا کمتر از قیمت این کالاها در پایان سال 83 و اوایل 84 بود و این یک کار بزرگ است و باید خداوند بزرگ را شکر کنیم.

وی با بیان این‌که " اتفاقاتی که افتاد به لطف خداوند حاصل همدلی بخش‌های گوناگون بود" ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم در کشور ما در عرصه‌ اقتصاد، تولید است. یک ملت بدون تولید نمی‌تواند ادامه حیات دهد و در واقع پایه اقتصادی کشور بر پایه‌ی تولیدات است و هر برنامه‌ای که در کشور تنظیم می‌شود باید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده بانشاط باشد و فضای تولید، فضای سازنده و رو به جلو باشد.

وی با بیان این‌که " ظرفیت ایران بسیار عظیم است" گفت: در ایران فعلی حداقل 150 میلیون نفر می‌توانند در کمال آرامش زندگی کنند، در حالی که در حال حاضر کمتر از نصف این جمعیت را داریم. در واقع منظور این است که ظرفیت‌ها در ایران بسیار زیاد است. ما ظرفیت فراوانی داریم و باید از این ظرفیت برای تولید کالا استفاده کنیم. باید تولید در کشورمان مورد حمایت زیادی قرار بگیرد، به نحوی که تولید در ابتدا نیازهای داخلی‌مان را تامین کند و بتوانیم وارد بازارهای جهانی بشویم و در واقع درآمدهای خارجی غیرنفتی‌مان بتواند اقتصاد ما را بچرخاند.

احمدی‌نژاد به اهمیت شبکه‌ توزیع نیز اشاره کرد و گفت: اگر ما بهترین و گسترده‌ترین تولید را داشته باشیم ولی شبکه‌ توزیع نتواند این تولیدات را به صورت مناسب به مصرف‌کننده برساند، تولید ضایع می‌شود. شبکه‌ توزیع در سراسر کشور باید به صورت هماهنگ و منظم کار کند و بتواند نوسانات قیمت را در بازار مدیریت و کنترل کند.

وی گفت: بین شبکه‌ توزیع و تولید باید یک ارتباط مناسبی برقرار شود.

وی با بیان این‌که " توزیع‌کنندگان، تولیدکنندگان و اصناف ما جزو بهترین و معتمدترین مردم کشورمان هستند" ادامه داد: در این بحث خود مردم نیز بسیار نقش دارند. اگر ما بهترین تولید و توزیع را داشته باشیم ولی مردم یک رفتار هماهنگ با شما نداشته باشند؛ مثلا گفته شود که برای خرید این کالا عجله نکنید، ولی همه‌ مردم برای خرید کالا عجله کنند یا این‌که گفته شود این کالا را بیشتر مصرف کنید، ولی مردم آن کالا را کمتر مصرف کنند و در واقع تقاضاهای‌شان را در طول زمان توزیع نکنند و منابع خود را به خوبی مدیریت نکنند، این باعث ایجاد مشکل می‌شود. ولی خوشبختانه مردم عزیز ما با اعتماد بسیار بالایی که به تولیدکننده و توزیع‌کننده نشان داده‌اند، رفتار بسیار خوبی از خود بروز داده‌اند.

رییس‌جمهور هم‌چنین به نقش دولت اشاره کرد و گفت: دولت نیز در این زمینه نقش دارد. البته نه به عنوان کسی که بالای سر همه است بلکه به عنوان یک خدمتگزار و به عنوان یک وظیفه قانونی بر عهده دولت است که بازار را کنترل و بر آن نظارت داشته باشد.

وی یادآور شد: در این ایام، تولیدکننده‌ها، شبکه‌ توزیع، اصناف، مجامع امور صنفی همراهی خوبی کردند و در واقع ما شاهد همراهی زیبایی بودیم و دولت نیز در کنار این تشکل‌ها بود. نظارت خوبی رخ داد و باید دانست عواملی که قاعده را رعایت نمی‌کنند و می‌خواهند خارج از مسیر حرکت کنند، کمتر از یک درصد هستند. قریب به اتفاق تولیدکننده‌ها و توزیع‌کننده‌های ما مردمی دلسوز هستند. مردم نیز در این قضیه خوب همکاری کردند و در واقع این همکاری‌ها باعث شد که بهار خوبی را آغاز کنیم.

وی گفت: البته این هماهنگی‌ها آغاز راه است و پایان راه نیست و باید در طول سال ادامه پیدا کند. بسیار مناسب است که مردم از ثبات در بازار اطمینان داشته باشند. دغدغه‌ نوسان در بازار را نداشته باشند و بتوانند برای زندگی‌شان برنامه‌ریزی کنند. وقتی که آرامش و ثبات وجود داشته باشد زمینه‌های شکوفایی اقتصادی نیز فراهم می‌شود و این باید ادامه پیدا کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به ظرفیت‌های کشور گفت: یک ملت نمی‌تواند با دیگران قطع ارتباط کند و یکی از این ارتباطات، ارتباطات اقتصادی است؛ یعنی صادرات و واردات. این هر دو لازم است و باور ما این است که ایران از این ظرفیت برخوردار است که بتواند قریب به اتفاق نیازهای خود را تامین کند و در مواردی که محدودیت داریم یا ساخت آن وسیله به صرفه نیست می‌توان به واردات پرداخت و حداقل در پوشاک و خوراک می‌توانیم ما خودمان را تامین کنیم البته در بقیه موارد نیز می‌توانیم.

وی گفت: وقتی که این مبحث مطرح می‌شود که ایرانی‌ها کالای ایرانی مصرف کند این فقط یک شعار اقتصادی نیست، بلکه یک شعار فرهنگی سیاسی و عزت‌آفرین است. البته نمی‌گویم جلوی واردات را قفل و تعرفه‌ها را صدبرابر کنید. وقتی که تعرفه‌ها را چندین برابر می‌کنیم به مردم فشار می‌آید، باید در این مورد تمام جهات و کلان اقتصاد کشور را ببینیم، تنظیم و برنامه‌ریزی کنیم ولی همان‌طور که گفتم ما می‌توانیم بسیاری از نیازهای‌مان را خودمان تولید کنیم و این نیازمند همت است. باید تولید کنندگان ماهمت داشته باشند و در این زمینه تلاش بیشتری به خرج دهند، باید هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر دو جنس ایرانی و غیرایرانی از نظر کیفیت شبیه هم باشند، ولی جنس غیرایرانی از ایرانی ارزان‌تر باشد، این باعث می‌شود کار سخت شود. ما نمی‌توانیم دایم به مردم سفارش کنیم که مثلا ایرانی را بخرند. ما باید همان‌طور که گفتیم هزینه‌های تولید را کاهش دهیم. دولت نیز از تولید حمایت می‌کند که هزینه‌ها کاهش پیدا کند. ما باید دست به دست هم بدهیم و کارها را پیش ببریم و مشکلات را رفع کنیم. باید از جوانان تحصیل کرده‌مان استفاده کنیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین به بخش توزیع در این ارتباط اشاره کرد و گفت: در بخش توزیع نیز اتفاقات ارزشمندی رخ داده، شورای اصناف و مجامع امور صنفی ما فعال هستند، ولی ما همه می‌دانیم که مسیر توزیع ما یک مسیر هموار نیست و بیش از آن‌چه که باید برای توزیع هزینه می‌شود. ما باید آن را کاهش دهیم. شماها ایده‌هایی در این زمینه مطرح کنید و دولت نیز پشتیبانی می‌کند. بنشینید، طراحی کنید و شبکه‌های توزیع را نظم دهید.

وی در این زمینه به نقش مردم اشاره کرد و گفت: مردم در این زمینه بسیار موثر هستند.

وی با بیان این‌که " حجم واردات در کشور زیاد نیست و بیشتر کالاهای وارداتی ما کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌گذاری هستند و کمتر از 20 درصد از آن کالاهای مصرفی هستند اما این باز هم زیاد است و اکنون برخی از صنوف ما از جمله صنوف کفاشان و دوزندگان ما دچار مشکل هستند. دولت مراقبت می‌کند، گمرک نیز باید مراقبت کند که قاچاق وارد کشور نشود و مردم عزیز ما نیز باید توجه کنند که اگر مثلا یک جنس ایرانی و یک جنس غیرایرانی باشد ولی قیمت جنس ایرانی یک کم بالاتر از جنس خارجی باشد این به نفع ماست که جنس ایرانی را بخریم؛ چراکه این باعث ایجاد اشتغال برای جوانان ما می‌شود. این باعث کمک به خودمان می‌شود. ما اگر این تفاوت مختصر قیمت را تحمل کنیم این خود باعث می‌شود که جوان ما کار داشته باشد و در بازار جنس‌های ایرانی قرار بگیرند و در واقع جنس خودمان بازار را بگیرد. تولید کننده ما نیز رشد می‌کند و می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد. ما باید همه دست به دست هم بدهیم. ما یک خانواده بزرگ هستیم و کسی فکر نکند که اگر جایی فریبکاری کرد، برنده است؛ مثل این‌که یک ظرف آبی را که یک ساعت دیگر آن فرد خود از آن خواهد نوشید را آلوده کند. ما همه غرق در اعمال خود هستیم و اگرکسی ظرف زلالی را در یک گوشه آلوده کند خود نیز بدون تردید در معرض آلودگی قرار می‌گیرد.

احمدی‌نژاد گفت: این‌گونه آدم‌ها در متن مردم کم هستند ولی در مدعیان مقداری هستند که ان‌شاءالله به موقعش دست آن‌ها قطع می‌شود.

وی به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این موضوع با مشکلاتی روبروست که ان‌شاءالله این مشکلات برطرف می‌شود و ما می‌خواهیم آن را اجرا کنیم. با اجرای آن جهشی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود و ما می‌توانیم با چند تصمیم بزرگ ایران را به جلگه کشورهای درجه یک دنیا برسانیم. این شدنی است؛ چراکه ما از دیگران کم نداریم و حتی بیشتر نیز داریم.

وی با اشاره به این‌که " برخی می‌گویند مشکل اقتصادی ما به خاطر وجود نفت است" ادامه داد: این حرف درستی نیست، نفت یک نعمت الهی است که خداوند به ملت ایران داده است و چیز بدی نیست. نفت نعمت و برکت است به شرط این‌که ما از آن درست استفاده کنیم.

رییس‌جمهور گفت: ان‌شاءالله موانع اجرای هدفمند کردن یارانه ها برطرف می‌شود و نمایندگان نیز از کسانی که می‌خواهند زیر این بار بروند حمایت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این طرح اجرا شود در گام اول با حفظ سطح رفاه مردم حداقل 20 درصد صرفه‌جویی در انرژی خواهیم داشت. با تحقق این امر بودجه عمرانی افزایش پیدا می‌کند و ما می‌توانیم سد، بندر، فرودگاه‌های بیشتری بسازیم.

وی گفت: متخصصان اقتصادی و صنعتی می‌گویند اگر دو گام این را جلو برویم میزان صرفه‌جویی به بالای 35 درصد می‌رسد بدون این‌که زندگی مردم پایین بیاید، حتی زندگی مردم بالاتر نیز می‌رود و شرط این است که همه همراهی کنیم، همبستگی‌مان را تقویت کنیم و زیر بار کارهای بزرگ برویم و ان‌شاءالله ایرانی را به نسل بعد تقدیم کنیم که در دنیا بدرخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها