روزانه ها

تهران انقلابی‌تر شد

رضا عظیمی: 31 سال پیش در چنین روزی چهره تهران بیش از پیش عوض شده بود، مردم آماده می‌شدند تا زندگی در دوران ستمشاهی را به فراموشی بسپارند و حیات سیاسی - اجتماعی جدیدی را آغاز کنند. در این روز‌ها از یک طرف تعداد صندلی‌های خالی در جلسات کابینه بختیار روز به روز زیادتر می‌شد و از سوی دیگر مردم و نهاد‌های مختلف با ارسال پیام‌های تبریک، دولت موقتی را که به‌فرمان امام (ره) شکل گرفته بود به رسمیت می‌شناختند.
کد خبر: ۳۱۱۲۰۵

در روز 17 بهمن امام(ره) طی سخنانی اعلام کردند: «کار عاقلانه و مفید به حال کشور این است که بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی، عکس‌العملی مثبت داشته باشند.»

در این روز همچنین امام در پاسخ به پیام‌های تشکری که از سوی مردم، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف به مناسبت ورود ایشان به کشور صادر می‌شد، پیام تشکری را خطاب به عموم ملت منتشر کردند. جامعه روحانیت تهران هم در همین روز با صدور فراخوانی از مردم خواست تا در تأیید دولت موقت راهپیمایی کنند. به دنبال این فراخوان، موج راهپیمایی شهرهای ایران را فرا گرفت. در این روز بازرگان از رهبری نهضت آزادی کناره‌گیری کرد و به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت اولین مصاحبه‌اش را انجام داد. او در این مصاحبه برنامه‌ها و وظایف دولت خود را تشریح کرد. روز 17 بهمن آسمان تهران شاهد مانور هوایی جنگنده‌های ارتش و هلیکوپتر‌ها بود. طبق اطلاعات سایت مرکز اسناد ایران، بختیار در این روز در مجلس شورا حاضر شد و گفت: «دولت موقت تا شوخی و حرف است، تحمل می‌کنم... من در مقام نخست وزیری قانونی مملکت می‌مانم تا انتخابات آزاد آینده را انجام دهم.»

او ضمن اظهاراتش به یکی از فرماندهان ارشد ارتش گفت: «این محل‌های خالی را که در هیأت دولت می‌بینید، من مخصوصا خالی نگاه داشته‌ام تا آنها را با افرادی که آقای مهندس بازرگان معرفی می‌کند، پر نمایم. من با آقایان مشغول مذاکره هستم.»

از سوی دیگر در این روز لوایح محاکمه وزرای سابق و انحلال ساواک، در جلسه مجلس شورا به‌تصویب رسید. حجت‌الاسلام والمسلمین صادق خلخالی نیز از سوی امام اعلام کرد که اجازه نمی‌دهیم حتی یک نفر از همافران آسیب ببینند. این در حالی بود که عده‌ای از همافران پادگان شاهرخی در همدان، در بازداشت به سر می‌بردند.

از سوی آیت‌الله مرعشی نجفی، به مناسبت انتصاب بازرگان به نخست وزیری، پیام تبریکی ارسال شد. مردم زاهدان اعم از شیعه و سنی که به پشتیبانی دولت مهندس بازرگان دست به راهپیمایی زده بودند، از سوی چماق به دستان مورد هجوم قرار گرفتند. در این حادثه، 62 نفر کشته یا زخمی شدند. حجت‌الاسلام فلسفی نیز پس از 8 سال ممنوعیت از سخنرانی، در حضور امام و مردم دیدارکننده از ایشان، سخنرانی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها