جام جم بررسی می‌کند

راه‌اندازی موزه هنر انقلاب نیازمند عزم ملی

گروه فرهنگ و هنر سینا علی‌محمدی: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و هنری که در دهه فجر امسال قرار بود به نتیجه برسد گشایش موزه هنر انقلاب بود؛ موزه‌ای که از مدت‌ها قبل خبر راه‌اندازی و گشایش آن اعلام شده بود. اما روز گذشته دکتر مرتضی گودرزی دیباج، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در گفتگو با «جام‌جم» از تامین نشدن اعتبار لازم برای گشایش این موزه خبر داد و گفت: با وجود پی‌گیری‌های فراوانی که صورت گرفت ولی متاسفانه بودجه لازم برای افتتاح موزه هنر انقلاب تامین نشد و فعلا خبری از افتتاح موزه نیست.
کد خبر: ۳۱۰۸۲۲

دیباج درباره زمان احتمالی گشایش موزه هنر انقلاب در آینده هم گفت: فعلا هیچ زمان خاصی را نمی‌توانم اعلام کنم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت فعلی موزه تصریح کرد: مکان در نظر گرفته شده ساختمان قدیم حوزه هنری است و تقریبا کار سخت‌افزاری ساختمان موزه و دکورها به پایان رسیده است اما ایجاد فضای موزه‌ای و تبدیل آثار و... بسیار هزینه بر است و حتی بیشتر از توان حوزه هنری است و نیاز به همکاری نهادهای دیگر دارد.

اما مهدی کلهر، عضو فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و مشاور رئیس‌جمهور هم ضمن تقدیر از حوزه هنری که پیشگام راه اندازی موزه هنر انقلاب شده است به «جام‌جم» گفت: وقتی سخن از چنین موزه‌ای به میان می‌آید باید تمام گستره هنر انقلاب را در بر بگیرد و فکر می‌کنم اگر حوزه هنری تنها بخواهد فعالیت‌ها و تولیدات خودش را در طول 3 دهه و مرتبط با هنر انقلاب در یک موزه به نمایش بگذارد باز هم فضای کافی را در اختیار ندارد.

کلهر ادامه داد: اگر بخواهیم فضایی را برای موزه هنر انقلاب فقط تجسم کنیم مکانی مانند نمایشگاه بین‌المللی تهران شاید از نظر ابعاد و فضا مناسب است و می‌تواند پاسخگوی حجم بالای آثار باشد.

عضو فرهنگستان هنر اما پیشنهاد دیگری را در این رابطه مطرح می‌کند و معتقد است اگر بخواهیم این پروژه را در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا در هیات دولت طرح کنیم شاید به دلیل مراحل مختلف دولتی و اداری دچار برخی مشکلات و وقفه‌ها شود اما اگر حوزه هنری گشایش اولیه را انجام دهد و گام نخست برداشته شود، در ادامه می‌توان برای توسعه و پیشرفت و گسترش آن اقدام کرد ضمن این که نهاد‌هایی مانند فرهنگستان هنر، شهرداری و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت هم باید برای حفظ و انتقال هنر انقلاب احساس مسوولیت کنند و در بخشی از کار حوزه را یاری کنند.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: خود آرشیو صدا و سیما یکی از بزرگ ترین منابع هنر انقلاب است؛ عکسها، فیلم‌ها و بسیاری از سرودها و موسیقی‌های مربوط به انقلاب در رسانه ملی وجود دارد که تنها یک‌بار پخش شده‌اند و آرام آرام در حافظه مردم ممکن است فراموش شوند.

البته کلهر پیشنهاد دیگری را هم در این رابطه مطرح می‌کند و آن هم کنار گذاشتن فضای حجمی موزه‌ای و به اصطلاح غرفه‌ای است و معتقد است امروز تمام موزه‌های بزرگ جهان به سمت فضای سایبر در حال حرکت هستند.

وی گفت: باید فضاییرابه عنوان موزه هنر انقلاب در نظر گرفت که هر ایرانی یا غیر ایرانی در هر کجای جهان بتواند به آثار هنری انقلاب اعم از سرودها، آهنگ‌ها، پوسترها، عکس‌ها، شعرها و رمان‌های خلق شده دسترسی داشته باشد و این در صورتی امکان‌پذیر است که ما یک ترمینال مرکزی در حوزه هنری داشته باشیم و حتی اگر قرار بر ارائه اثر باشد از طریق سیمیلاتور (نمایش با عینک 3 بعدی) برای مخاطب قابل ارائه باشد.

کلهر همچنین به تعداد بالای شاعران، هنرمندان و نویسندگانی که انقلاب تولید کرده است اشاره کرد و گفت: بسیاری از هنرمندان انقلاب جزو توده‌های مردم بودند و به اصطلاح پیش از پیروزی انقلاب هنرمند حرفه‌ای نبودند و این آثار از درون جامعه و از متن مردم سفارش گرفت و خلق شد که خود این ماجرا یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها و امتیازهای هنر انقلاب به عنوان یک هنر مردمی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها