از دور از نزدیک

حراج نامه‌های یک جانی

فارس: نامه‌های «ژاک مرسین» جنایتکار فرانسوی دهه 70 به حراج گذاشته می‌شود. ژاک مرسین، یکی از جنایتکاران مشهور دهه 70 فرانسه بود که در کانادا، اسپانیا و سوئیس نیز فعالیت می‌کرد. او یکی از قربانیان روحی جنگ فرانسه و الجزایر بود. به‌‌رغم فعالیت‌های غیر قانونی که او انجام می‌داد، مرگش باعث خشم ملت فرانسه شد. پلیس فرانسه دلیل قتل مرسین را دفاع از نیروی پلیس عنوان کرد. اما همین مساله باعث افزایش نارضایتی و شک مردم فرانسه به سیستم قضایی آن کشور شد، چون مردم معتقد بودند پلیس دروغ می‌گوید.

تا به حال فیلم، کتاب و ترانه‌های بسیاری درباره این جنایتکار مخالف سیستم دولتی فرانسه ساخته و نوشته شده است. حالا جوسلن دورچ همسر مرسین که به پایان عمرش نزدیک می‌شود، نامه‌های او را در حراجی دوروئه در کانادا به فروش گذاشته است. در این حراج همچنین زندگینامه مرسین با امضای همسرش به فروش گذاشته می‌شود.

شکسته شدن رکورد سرعت نور

مهر: فیزیک اخترشناسان دانشگاه تگزاس با مطالعه درباره پالسار یا تب اختری در فاصله 10 هزار سال نوری از زمین متوجه شدند امواج رادیویی تابش یافته از این تب اختر با سرعتی بیشتر از سرعت نور در فضا سفر می‌کنند.

تب اختران بقایای ستاره‌ای مرده هستند که بسیار مغناطیسی بوده و با سرعتی بالا در گردشند. عبور از سرعت نور یا حرکت با سرعتی بیش از سرعت نور نیز تاکنون یکی از ناممکن‌های همیشگی بشر بوده است که این حصار با کشف چنین پدیده‌های کیهانی به آرامی در هم شکسته می‌شود.

انیشتین در گذشته نظریه‌ای مبنی بر امکان حرکت سریع‌تر از نور ارائه کرده بود که براساس آن، در صورتی که پدیده‌ای خالی از اطلاعات باشد، می‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند. این قانون فیزیکی در آزمایش‌هایی که روی زمین شکل گرفته‌، به اثبات رسیده است.

با این حال، تب اختر فوق سریع در نوع خود اولین نمونه‌ای است که تا به حال در خارج از سیاره دیده شده است. چه امواج آن حاوی اطلاعات باشند یا نه، این پدیده به موضوعی جدی برای مطالعه اخترشناسان تبدیل شده است.

اخترشناسان بر این باورند گاهی اوقات سرعت امواج رادیویی این تب اختر بر اثر عبور از میان ابرهای هیدروژنی غنی به وجود می‌آید، زیرا این ابرها باعث افزایش طول موج الکترومغناطیسی امواج می‌شوند.

ناشناخته‌ترین پرنده جهان در افغانستان

مهر: اگرچه نام افغانستان با اخبار مرتبط به انفجار بمب و افراد کشته شده گره خورده است، اما این بار خبر متفاوتی از این سرزمین به گوش می‌رسد. محققان سوئدی موفق شدند زیستگاه یکی از ناشناخته‌ترین و گوشه‌گیرترین پرندگان جهان به نام چکاوک پهن‌منقار نیزار را در افغانستان کشف کنند.

محققان انجمن محافظت از حیات وحش دانشگاه گوتنبرگ سوئد اعلام کردند؛ زیستگاه این‌گونه پرندگان را در منطقه‌ای دورافتاده به نام تنگه واخان در شمال شرق افغانستان که توانسته است از تاثیرات مخرب جنگ‌های داخلی و خارجی در امان بماند، کشف کرده‌اند. آنها با استفاده از رصدهای میدانی، نمونه‌های موزه‌ای، توالی DNA و سیستم‌های شناسایی صوت موفق به کشف این گونه پرنده و تایید این کشف به واسطه گرفتن و رهاسازی 20 نمونه از آنها شدند. تاکنون هیچ گروه تحقیقاتی توانایی دسترسی به این تعداد از این گونه پرنده را نداشته است.

اولین گونه از این پرنده برای اولین‌بار در سال 1867 کشف شد و نمونه دوم با فاصله‌ای زیاد و در سال 2006 در کشور تایلند دیده شد.