گروه سلامت: عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران گفت: تیره شدن پوست در دوران حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی و موقتی است زیرا تولید ملانین در پوست زنان در این دوران افزایش پیدا می‌کند. مجتبی امیری در گفتگو با فارس، افزود: بارداری دوره‌ای از تغییرات هورمونی و متابولیکی زنان محسوب می‌شود و علائمی که در پوست زنان در این دوران مشاهده می‌شود، معمولا موقتی است.
کد خبر: ۳۰۴۴۹۹

وی گفت: در این دوران تغییرات متعددی در پوست زنان به وجود می‌آید. ضایعات و تغییرات پوستی در طول بارداری فوق‌العاده شایع هستند و به علت شرایط خاص روحی و روانی زنان باردار، این تغییرات می‌تواند باعث بروز نگرانی‌هایی شود که به زیبایی ظاهری آنها بعد از دوران بارداری مربوط می‌شود.

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران افزود: تمام تغییرات پوستی در دوران بارداری از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برخی از ضایعات شایع هستند و تقریباً در تمام زنان باردار مشاهده می‌شود و برخی ضایعات به دوران بارداری اختصاص دارد و بعد از زایمان از بین می‌رود.

امیری اضافه کرد: حاملگی می‌تواند برخی از بیماری‌های پوستی که فرد قبلاً به آن مبتلا بوده را تشدید یا کاهش دهد. به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش تولید ملانین از سلول‌های ملانین‌ساز پوست زنان در فاصله هفته‌های اول تا نیمه بارداری تیره می‌شود.

وی گفت: تغییرات هورمونی باعث تیره‌تر شدن پوست زنان باردار می‌شود که به آن ماسک حاملگی یا ملاسما گفته می‌شود. مناطقی از بدن که به طور طبیعی تیره‌تر هستند، بیشتر دچار این فرآیند می‌شوند و تیرگی در برخی از نواحی بدن بخصوص نوک سینه‌ها و هاله حاشیه آن و اندام تناسلی بیشتر دیده می‌شود و همچنین گاهی این تغییرات در زیر بغل و کشاله ران‌ها نیز دیده می‌شود که این تغییرات بعد از دوران بارداری از بین می‌روند.

امیری اضافه کرد: ماسک حاملگی یا ملاسما در بیشتر زنان باردار بخصوص در زنانی که پوست تیره دارند، دیده می‌شود. این ماسک یا تیرگی در نواحی مختلف صورت نیز ظاهر می‌شود که بیشتر در لب بالا، گونه‌ها، چانه، پیشانی و روی بینی دیده می‌شود و به دنبال تماس با آفتاب شدت می‌یابد.

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران افزود: به زنان باردار توصیه می‌شود کمتر در معرض آفتاب قرار گیرند و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها