گروه شهرستان‌ها: روزها از پی هم گذشتند و دوباره خورشید عاشورا، خاطره روز واقعه را در حالی به یادآورد که در طلوعش انگار خسته و خراشیده رخسار، به خون غلتیده بود و گویا همراه با تابیدن می‌گریست. ملت کربلایی ایران، همچون سالیان گذشته بر زخم‌های دل و جانشان، در تلخ ترین ایام بیداد روزگار، به نام و احترام 72 شهید پاکیزه سرزمین نینوا با عزاداری و نوحه سرایی، مرهم نهادند و به یاد آنان، زنجیره‌های آهنین بر پشت زدند و دست‌هایی را که پر از آرزوی دیرینه ظهور منتقم آل محمد(ص) حضرت مهدی (عج) است، بر سینه و سر کوبیدند.
کد خبر: ۳۰۳۰۰۵

مشهد؛ عاشورایی

مراسم حزن‌انگیز خطبه خوانی و شمع گردانی شب عاشورا در بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد. در این مراسم خادمان رضوی در حالی که شمع‌های روشنی به نشانه عزا در دست داشتند، دورتادور صحن انقلاب اسلامی حلقه ماتم تشکیل داده و در مصیبت امام حسین(ع) و یاران باوفایش اشک ماتم ریختند.

در ادامه، خطبه شب عاشورا که شامل مدح، منقبت و توسل به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و عرض تسلیت به پیشگاه مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، قرائت شد و مداحان به مرثیه سرایی و روضه‌خوانی در رثای سید و سالار شهیدان پرداختند.

مراسم خطبه‌خوانی فقط در هنگامه عاشورای حسینی (ع) و شهادت حضرت امام رضا (ع) با شکوه خاصی در آستان قدس رضوی (ع) برگزار می‌شود.

قم؛ ملکوت ایران

مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) بنا به تاکید امامان بزرگوار (ع) و اهل بیت نبی (ص) حرم یازده امام شیعه (ع) محسوب می‌شود.

این مضجع شریف و پاک در روز عاشورا، قبله عزادارانی بود که از سرتاسر ایران برای اظهار ادب، عزاداری و برپایی آیین‌های عاشورایی به قم مشرف شده بودند.

دسته‌جات مختلفی که از سرتاسر ایران به صحن‌ها مشرف می‌شدند و خدمت خانم حضرت فاطمه معصومه(س)‌ اقامه عزاداری و اظهار ادب می‌کردند، با شکوه و زلالی خاصی قم را سرشار از عطر و بوی حسینی کرده بودند.

گویا ملکوت درهایش را به روی این شهر مقدس گشوده بود که مشهور به عش آل‌محمد(ص)‌ به معنی محل زندگی آل محمد(ص)‌‌ است.

شهرری؛ شور حسینی

مراسم عاشورای حسینی همزمان با سراسر میهن اسلامی در شهرری بخصوص در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با حضور رئیس‌جمهور و خیل عظیم عزاداران حسینی (ع) برگزار شد.

به گزارش جام‌جم‌ آنلاین، رئیس‌جمهور حدود ساعت 10 صبح با ورود به حرم مطهر عبدالعظیم الحسنی (ع) و زیارت مرقد بزرگوار و حرم امامزادگان طاهر (ع) و حمزه (ع) در صحن مصلا‌ی حرم حضور یافت و نظاره‌گر عزاداری مردم و دسته‌های زنجیرزنی بود. همچنین نماز ظهر و عصر نیز در مصلا‌ی عتیق به امامت آیت‌الله غیوری برگزار شد. سپس محمود احمدی‌نژاد در صحن عتیق در بین دسته‌های سینه‌زنی حضور یافت و همراه با مردم به عزاداری پرداخت. در این بین بسیاری از مردم با دیدن رئیس‌جمهور به ابراز احساسات پرداختند و رئیس‌جمهور نیز با سعه صدر به آنان پاسخ می‌داد و گاهی به دلیل ازدحام، احمدی‌نژاد به صورت ایما و اشاره با مردم همکلام می‌شد. رئیس‌جمهور با عبور هر دسته عزاداری به مسوولان آنان (به نمایندگی اعضای هیات) یک تابلو منقش به آیه قرآن کریم اهدا می‌کرد.

یزد؛ نخل همیشه جاوید

بنا به رسم دیرینه «نخل‌برداری»، دیروز مردم استان یزد، صدها نخل را بر دوش گرفتند و زمین را به آسمان پیوند دادند.

به گزارش مهر، نخل‌برداری یکی از آیین‌های کهن عزاداری مردم استان یزد است و جمعیت کثیری از مردم این استان در نقاط مختلف به اجرای این رسم کهن می‌پردازند.نخل‌برداری در اکثر نقاط استان یزد بعد از نماز ظهر عاشورا و در واقع در عصر عاشورا انجام می‌شود زیرا نخل‌برداری به نوعی برپایی نمادین «تشییع پیکر مبارک حضرت امام حسین(ع») است.از آنجا که در واقعه کربلا پیکر امام حسین(ع) تشییع نشد و دشمنان اسلام و قرآن، سر مبارک این امام بزرگوار را با بی‌حرمتی در شهرهای مختلف گرداندند و پیکر ایشان را در بیابان کربلا رها کردند امروز مردم استان یزد به جبران آن روزها به نشانه برائت از دشمنان آل محمد(ص) و علی (ع) محبت به خاندان وحی مراسم نمادین تشییع پیکر امام حسین(ع) را باشکوه و عظمت خاصی برگزار می‌کنند.

لرستان ؛ سنت کهن

سنت «گل اندود کردن» در روز عاشورای حسینی یکی از سنت‌های بسیار قدیمی رایج در میان مردم لرستان است که به عزاداری مردم این خطه نسبت به دیگر مناطق کشور ویژگی خاصی بخشیده است. مردم لرستان به ویژه جوانان همزمان با طلوع آفتاب روز عاشورا حوضچه‌هایی پر از خاک‌های پاک (به اصطلاح فقهی مطهر) و معطر به گلاب آماده کرده خود را گل اندود کردند.

با طلوع آفتاب در روز عاشورا عزاداران در همان ساعات اولیه صبح بعد از انجام فریضه نماز صبح با قرار گرفتن در کنار این حوضچه‌ها مقداری از این گِل را به نشانه عزاداری به بدن و سر و صورت خود می‌مالند به طوری که سر تا پای آنان گل اندود می‌شود.دیروز مردم با طلوع آفتاب دسته دسته پس از اجرای سنت ویژه «گل اندود کردن » که خاص عاشورا است به مراسم عزاداری حسینی شور دیگری بخشیدند. زنان این دیار نیز به نشانه عزاداری مقداری از گل را بر چادر خود مالیده و همراه با هیات‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با حرکت در سطح شهرها به عزاداری پرداختند. سرد بودن هوا هیچ مانعی برای برگزاری سنت گل اندود کردن مردم این دیار نشد و این سنت امسال نیز همچون سال‌های گذشته با شور و اشتیاق در نزد دوستداران و عاشقان امام حسین(ع) به شکل باشکوهی برگزار شد.

عزاداری مردم در روز عاشورا تا ظهر ادامه داشت و مردم عزادار پس از قرائت زیارت عاشورا، نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند. در شب شام غریبان نیز هیات‌های عزاداری با حضور در خیابان‌ها به صورت پابرهنه و با در دست داشتن شمع به یاد اهل بیت امام حسین(ع) به عزاداری مشغول شدند.

فارس؛ عاشورایی دوباره

از ساعات‌ اولیه بامداد عاشورای حسینی، حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ(ع) مملو از قشرهای مختلف مردم از سراسر استان فارس بود و قشر‌های مختلف مردم در جوار برادر حضرت امام رضا (ع) آیین‌های عزاداری حضرت اباعبدالله حسین(ع) و روز عاشورا را برگزار کردند.

به گزارش ایرنا، علاوه بر حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) عزاداران حسینی در حرم مطهر حضرت سیدعلاء‌الدین حسین(ع)، حرم علی ابن حمزه (ع)، حسینیه عاشقان ثارالله، حسینیه سید الشهدا شیراز، حسینیه پوراسلامی و دیگر اماکن و تکایای متبرک به سینه‌زنی و نوحه‌سرایی پرداختند.

همدان؛ با اشک و اسپند

عزاداران همدان با دود کردن اسپند، پاشیدن گلاب، دادن نذورات و نیز ریختن اشک وفاداری، عشق و ارادات خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان دادند. هیات‌های عزاداری در شهر همدان، دیروز با حضور در مساجد، عزاداری روز عاشورا را با شکوه خاصی برگزار کردند و نماز ظهر عاشورا را نیز با حضور عاشقان ولایت و به یاد نماز ظهر عاشورای دشت کربلا اقامه کردند.

مازندران؛ خیمه‌سوزان

مراسم نمادین خیمه سوزان، عصر عاشورا در ساری برگزار شد.به گزارش مهر، این مراسم معنوی و پرشور همه ساله با حضور اقشار مختلف مردم ساری برگزار می‌شود، به یاد رشادت‌های امام حسین(ع)‌ و سیدالشهداء یاران و برائت از دشمنان اهل بیت که خیمه‌های یاران امام حسین(ع)‌ را به آتش کشیده و خاندان ایشان را به اسارت بردند، برگزار می‌شود.در این مراسم دشمنان ضمن آتش زدن خیمه‌‌های یاران امام حسین(ع)‌ به اسارت‌گیری فرزندان و کودکان یاران امام حسین(ع)‌ می‌پردازند.در این میان مداحان به مرثیه‌سرایی و عزاداری سید و سالار شهیدان پرداخته و تا شام غریبان امام حسین(ع)‌ مراسم ادامه می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها