سوگواره چهارم پوسترهای عاشورایی روز گذشته در خانه هنرمندان گشایش یافت

کارشناسان: جای هنر فاخر عاشورایی در سطح شهر خالی است

گروه فرهنگ و هنر: نمایشگاه آثار چهارمین سوگواره پوسترهای عاشورایی روز گذشته در حالی در تمامی گالری‌های خانه هنرمندان ایران آغاز شد که مسوولان برگزاری این رویداد مهم عاشورایی معتقدند وقت آن رسیده که هنر عاشورایی از حصار نگارخانه‌ها بیرون بیاید و در سطح شهرها به‌نمایش درآید. امیر عبدالحسینی گرافیست و دبیر چهارمین دوسالانه پوسترهای عاشورایی در حالی این مطلب را می‌گوید که معتقد است: تجربه 4 دوره‌ای این نمایشگاه سالانه نشان داده است که با ارائه هنر فاخر عاشورایی می‌توان کوچه کوچه شهرها را با هنر ناب عاشورا عطرآگین کرد. به گفته وی، این نمایشگاه هم بر همین اساس شکل گرفته تا آثار برگزیده هنر عاشورایی را به سطح شهرها بیاورد.
کد خبر: ۳۰۱۹۲۴

اما عبدالحسینی به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند: تعدد برنامه‌های هنری به مناسبت ایام عاشورا خدای ناکرده نباید باعث شود کیفیت آثار عرضه شده در این زمینه کاهش بیابد.

او می‌افزاید: تمام فعالیت‌های تجسمی عاشورایی باید تحت عنوان یک سوگواره واحد در ایام محرم هر سال متمرکز شود تا همه نهاد‌های دخیل بتوانند در بهترین شکل به ارائه آثاری در این زمینه بپردازند، زیرا نمی‌توان مطمئن بود که هنر عاشورایی با پراکندگی به تاثیرگذاری بینجامد.

به گفته او مراحل داوری‌های آثار رسیده به چهارمین سوگواره پوسترهای عاشورایی آنقدر زیاد بوده است که از میان 1520 اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره تنها 45 اثر موفق شدند به عنوان آثار برگزیده به نمایش در بیایند. داوری این آثار برعهده ابراهیم حقیقی، صداقت جباری، محمد خزایی، کوروش پارسا‌نژاد و محمدرضا دوست‌محمدی بوده است.

صداقت جباری گرافیست نیز که داوری این آثار را بر عهده داشته در حاشیه برپایی این نمایشگاه می‌گوید: به‌کرات می‌بینیم که آثاری در زمینه پوستر عرضه می‌شوند که تنها خواسته‌اند با استفاده از یک المان دینی یا عاشورایی در زمره آثار هنر عاشورایی و یا پوسترهای عاشورایی قرار بگیرند، اما یک پوستر عاشورایی قبل از استفاده از یک المان عاشورایی باید حال و هوای عاشورایی داشته باشد.

جباری درباره برداشت خویش از حال و هوای عاشورایی می‌گوید اثری که در زمره اثر عاشورایی قرار می‌گیرد باید علاوه بر دارا بودن عناصر بجا برای انتقال مفهوم دارای درک موضوع دقیقی از سوی خالق آن اثر باشد.

این استاد دانشگاه اما به نکته مهمی نیز در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: ما المان‌های متعددی در طول تاریخ داشته ایم که بیانگر حس و حال عاشورایی است، اما نباید با اصرار بیش از حد بر خلق آثاری در حوزه هنر عاشورایی مفهوم عاشورا را از بین ببریم. او معتقد است قبل از برپایی هر نمایشگاه هنری باید به ضرورت برپایی آن نگاه کرد. وی در ادامه در مورد ارائه هنر فاخر عاشورایی در سطح شهر افزود: ایرانی‌ها در طول تاریخ به ارائه هنر فاخر معروف هستند و تجربه نشان داده است هرجا از حد خودمان در هنر غافل شدیم دچار خسران گشتیم. جباری می‌افزاید که باید سیاستگذاری کلان کشور در این حوزه به سمت ارائه آثار فاخر و در عین حال مانایی سوق داده شود که مفهوم عاشورا را به صورت کامل انتقال دهد. او برای این‌که جمله خویش را کامل کند می‌گوید: با مفاهیم بزرگ باید بزرگ برخورد کرد. عاشورا هم موضوعی بزرگ است که به آن باید با نگاه بزرگ نگریست وگرنه نمی‌توان مفهوم عظیم ریشه دوانده در جانش را انتقال داد.

در چهارمین سوگواره پوسترهای عاشورایی که از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و همراهی مرکز هنرهای تجسمی ارشاد برگزار می‌شود، آثار در 3 بخش حماسه عاشورا، بخش موضوعی با عنوان حر بن یزید ریاحی و بخش کتیبه‌نگاری عاشورا به رقابت با یکدیگر پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها