گروه جامعه: عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان این که اخذ رضایت‌نامه برای تزریق واکسن آنفلوآنزای نوعA موضوع ناآشنایی نیست، عوارض احتمالی ناشی از تزریق این واکسن را مانند دیگر واکسن‌ها از جمله آنفلوآنزای فصلی دانست و ضمن توصیه به گروه‌های پرخطر برای تزریق واکسن آنفلوآنزایA ، گفت: تزریق این واکسن برای عموم مردم ضرورتی ندارد. دکتر مسعود مردانی در گفتگو با ایسنا، گفت: از آنجا که آنفلوآنزای نوع A بیماری نوپدیدی است و واکسن آن برای اولین بار در دنیا ساخته شده، ممکن است امضای رضایت‌نامه از سوی فرد متقاضی جزو قواعد بسیاری از کشورها باشد. در مجموع اخذ رضایت‌نامه از متقاضی دریافت واکسن آنفلوآنزای نوع A به معنای ایراد و اشکال در واکسن مورد نظر نیست.
کد خبر: ۳۰۰۵۲۹

وی درباره عوارض احتمالی ناشی از تزریق این واکسن گفت: هنوز در ایران واکسن آنفلوآنزای نوع A استفاده نشده، اما براساس مطالعات انجام شده در دنیا، درد و قرمزی در ناحیه تزریق و تب مختصر از شایع‌ترین عوارض تزریق این واکسن است که با کمپرس آب گرم و استفاده از قرص استامینوفن برطرف می‌شود.وی ادامه داد: تزریق واکسن آنفلوآنزای نوعA ممکن است عوارض نادری از قبیل سندرم گیلن‌باره (حدود یک در یک میلیون نفر) نیز در پی داشته باشد و منجر به فلجی موقت پاها شود. این قبیل عوارض معمولا پس از مدتی یا بستری در بیمارستان برطرف می‌شود.دکتر مردانی افزود: به نظر می‌رسد میزان عوارض واکسن آنفلوآنزای نوعA با واکسن آنفلوآنزای فصلی چندان تفاوتی ندارد؛ طوری که سال گذشته مواردی از فلج موقت پاها به دنبال تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی در حجاج بیت‌الله الحرام مشاهده شده بود.

این عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان این که عوارض واکسن آنفلوآنزای نوعA مانند واکسن‌های دیگر است، تاکید کرد که عوارض تزریق واکسن مورد نظر آنقدر کم است که نسبت به منافع آن قابل اغماض است. خوشبختانه این واکسن، واکسن غیرفعال شده است و تزریق آن باعث بیماری نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها