از دور از نزدیک

پرواز غازها، الگوی پرواز هواپیماها

مهر: محققان دانشگاه استنفورد اعلام کردند در صورتی که هواپیماها در پرواز خود فرم پروازV غازهای مهاجر را در نظر بگیرند، می‌توانند در مصرف سوخت و ایجاد گازهای گلخانه‌ای تا حد قابل توجهی صرفه‌جویی کنند. این متخصصان در مطالعات پیشین خود دریافته بودند پرواز پرنده‌ها در قالب فرمV می‌تواند میزان کارایی پرواز را نسبت به پرواز جداگانه هر پرنده در حدود 71 درصد افزایش دهد.
کد خبر: ۲۹۹۹۳۴

این رویداد تحت تاثیر پدیده آیرودینامیک رخ می‌دهد که براساس آن پرنده‌ای که در جلو پرواز می‌کند جریان هوا را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد تا کشش هوا روی پرنده پشتی کاهش پیدا کرده و انرژی کمتری را صرف پرواز کند.

زمانی که چنین الگویی برای پرواز هواپیماها نیز در نظر گرفته شود، نتیجه متفاوتی در بر نخواهد داشت. آزمایش این شیوه پرواز روی 3 هواپیما نشان داد الگویV شکل می‌تواند حدود 15 درصد از میزان مصرف سوخت و ایجاد دی‌اکسیدکربن را بکاهد.

پروازهای نظامی از جمله پروازهایی هستند که بی‌شک می‌توانند از این الگوی پرواز برای کاهش هزینه‌های خود استفاده کنند.

نفوذ ریاضی در زندگی

مهر: دانشمندان برای رانندگانی که از پارک خودروی خود در فضایی کوچک واهمه دارند، فرمول ریاضی ای خلق کرده‌اند که می‌تواند به پارک خودروی آنها در بهترین شکل ممکن کمک کند.

معادله پارک خودرو در فضایی کوچک با همکاری یک شرکت خودروسازی و استاد ریاضی به نام سیمون بلکبرن از دانشگاه لندن به دست آمده است.

بلکبرن این فرمول را به این منظور ارائه کرده است تا بتواند پیچیده‌ترین پارک‌های دوبل در شرایط سخت را تسهیل کند. با این حال برای اکثر رانندگان این معادله ترکیبی از براکت ها، جذر و نشانه‌های ریاضی است که حل کردن آن برای این افراد از پارک کردن در سخت‌ترین شرایط نیز مشکل‌تر خواهد بود.

این فرمول پس از آن ارائه شد که شرکت خودروسازی پس از تحقیقی دریافت 57 درصد از رانندگان از اعتماد به نفس کافی برای پارک کردن برخوردار نیستند و 32 درصد از آنها نیز برای جلوگیری از حرکت و مانور دادن زیاد خودرو برای پارک در فضایی کوچک، مسیر خود را دورتر کرده و یا بهای پارکینگ‌ها ی گرانقیمت را پرداخت می‌کنند.

بلکبرن این فرمول را فرصتی مناسب می‌داند که می‌تواند کاربرد ریاضی را در زندگی روزمره افراد نمایان سازد و نشان دهد چگونه ریاضی در فعالیتی که تقریبا همه انسان ها در آن مشترک هستند، تاثیرگذار است.

فرمول با شعاع میدان دور زدن خودرو و فاصله میان چرخ‌های جلو و چرخ‌های عقب آن آغاز شده و سپس با استفاده از طول بخش جلویی خودرو و وسعت خودروی کناری می‌تواند به صورت دقیق بگوید که چه میزان فضا برای پارک کردن خودرو مورد نیاز است. همچنین با استفاده از آن راننده از زمان دقیق چرخاندن فرمان برای قرار گرفتن دقیق خودرو در فضای پارک آگاه خواهد شد.

خشم طالبان و تمبرهای بی‌نظیر بوتو

تابناک: القاعده و طالبان، همزمان با انتشار تمبرهای ویژه بی‌نظیر بوتو و خاندان او به خشم آمده و پست پاکستان را تهدید کردند. یکی از این تمبرها مربوط به تمبری است که در قطع بزرگ منتشر شده و در سمت چپ آن، ذوالفقار علی‌ بوتو و در سمت راست آن بی‌نظیر بوتو را نشان می‌دهد.

بسیاری از پاکستانی‌ها، همزمان با انتشار این تمبرها با مراجعه به ادارات پست این کشور آنها را تهیه کرده‌اند، به گونه‌ای که پست پاکستان مجبور به تجدید چاپ تمبرهای بی‌نظیر بوتو شده است. این تمبرها همچنین روی سایت جهانی تمبر قرار گرفته که متقاضیان میلیونی از سراسر دنیا داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها