بهانه‌جویی‌هایی که به ضرر استقلال است

سال‌ها پیش دتمار کرامر مدرس برجسته آلمان و فدراسیون جهانی فیفا، در تهران کلاس درسی را برگزار کرد. پروفسور نام آشنای فوتبال در آن سال‌ها به نکته جالبی اشاره داشت و می‌گفت: مربیان باید بکوشند بهانه‌ای به دست شاگردان خود ندهند.
کد خبر: ۲۹۸۹۷۸

وقتی یک مربی از زمین، چمن، داور و ... ایراد می‌گیرد، راه فراری از شکست را به شاگردان خود نشان خواهد داد.

مربی با ایرادهایی که می‌گیرد، به شکل تلویحی شاگردان خود را مقصر شکست قلمداد نمی‌کند و به آنها یاد می‌دهد که همیشه قبل از هر شکستی دنبال بهانه باخت باشند.

امروز اگر دتمار کرامر بود و وضعیت استقلال را می‌دید ، چه توصیه‌ای به صمد مرفاوی سرمربی این تیم می‌کرد؟ مربی معترضی که داورها خواسته یا ناخواسته اشتباه‌های خود را برای تیم او مرتکب می‌شوند.

مربی معترضی که اگر داورها اشتباه نکنند، او فشارهای بیشتری را باید تحمل کند. در واقع داورها این روزها به سود او سوت می‌زنند، چرا که اگر این اشتباه‌های قابل استناد وجود نداشته باشد، هواداران این تیم حق دارند از سرمربی خود بپرسند که چرا در عرض هفت مسابقه، این همه گل دریافت کرده‌اند.

اگر بخواهیم از حرف‌های پروفسور کرامر درس بگیریم، باید بگوییم مرفاوی اشتباه و خطای داوران را بهانه می‌کند تا شاگردانش را از زیر فشار خارج کند، او به شاگردان خود می‌فهماند که در قبال شکست‌های استقلال آنها کوچک‌ترین تقصیری ندارند.

تیمی که در یک بازی 3 گل می‌خورد و فقط یکی از گل‌ها به دلیل اشتباه داوری است، چه دفاعی دارد؟ استقلال رفته‌رفته به باخت عادت می‌کند. بازی با سپاهان حکایت از استرس بالای این تیم داشت، استرسی که بر کیفیت بازیکنان خط حمله این تیم تاثیر منفی گذاشت و آنها موقعیت‌های زیادی را به لحاظ همین استرس از دست می‌دهند.

بهانه‌جویی‌های استقلالی‌ها مزید بر علت شده تا آنها خود را محق پیروزی بدانند و تلاشی برای بیرون رفتن از این بن‌بست از خود نشان ندهند.

مرفاوی باید پیش از توجه به داوران و حمله لفظی به آنها، شاگردان خود را مورد نکوهش قرار دهد. بازیکنان در خط دفاعی بیشتر از گذشته مرتکب اشتباه‌های بچگانه می‌شوند و هیچ‌وقت ندیدیم و نشنیده‌ایم اعضای کادر فنی انگشت اشاره خود را به سمت این عیوب آشکار نشانه روند.

شاگردان صمد مرفاوی دست روی دست گذاشته‌اند تا مرفاوی به جای آنها بهانه‌تراشی کند و آنها در پس این بهانه‌جویی‌ها سنگر بگیرند.

استقلال این روزها به باخت عادت کرده است، برای ترک این عادت باید از خود شروع کند و به جای مقصر قلمداد کردن دیگران، به مسائل داخلی خود بپردازد.

این روزها استقلال برای بازی با مقاومت آماده می‌شود، باید به گونه‌ای تدارک شود که هر 3 امتیاز خانگی را از حریف بگیرد. این هفته فرصت مناسبی دست می‌دهد تا استقلال در خانه خود، حداقل یک گل برای داور کنار بگذارد و این نکته به همه آنها گوشزد شود.

علی رئیسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها