گزارشی از استودیو صدای شهر

صدای شهر، چهارمین سال تولدش را جشن گرفت

استودیوی صدای شهر، الگوی مناسبی برای تعامل میان رسانه و مدیریت شهری است. تاسیس استودیوی صدای شهر در 4 سال گذشته، تلاش برای برقراری یک پل ارتباطی میان شهروندان و مسوولان شهری بود. ارتقای فرهنگ شهروندی و ایجاد تریبونی برای رساندن خواسته‌های به‌حق شهروندان به مسوولان و انعکاس عملکرد مدیران شهری برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان، از مهم‌ترین فعالیت‌های استودیوی صدای شهر است.
کد خبر: ۲۹۸۷۰۱

در یک روز بارانی که استودیوی صدای شهر چهارمین سال تولدش را جشن می‌گرفت، به خیابان ایرانشهر و ساختمان حمل و نقل و کنترل ترافیک شهرداری تهران رفتم. این ساختمان 10 طبقه شیشه‌ای واقعا چشم‌انداز زیبایی داشت.

با هماهنگی بخش اطلاعات، به طبقه ششم رسیدم. تا قبل از ورودمان به استودیو، هیچ نشانی از وجود رادیو در آن ساختمان نبود، اما استودیوی تقریبا جمع و جور و مجهز صدای شهر، نشان‌دهنده حمایت موثر مدیران شهرداری بود. از ابتدای ورود به استودیو وجود 6 مانیتور که هر کدام یکی از بزرگراه‌ها و خیابان‌های پرتردد را به طور مستقیم به تصویر کشیده بودند، بیشتر حس زنده بودن را به فضا می‌داد.

مدیر استودیوی شهر هنوز نیامده بود. در آن فرصت کوتاه سعی کردم به بخش‌های مختلف سرک بکشم و با فضا بیشتر آشنا شوم. تهیه‌کننده و سردبیر دور هم جمع بودند. فهیمه تهرانی یکی از تهیه‌کنندگان پشت مانیتور، سعی می‌کرد برنامه روز را کنترل کند و عوامل هم همه آماده بودند که در صورت نیاز پشت صحنه، شرایط را برای برقراری ارتباط بعدی با موج رادیو تهران مهیا کنند. بر حسب اتفاق علیرضا محمدی گزارشگر پیشکسوت رادیوتهران را در استودیو دیدم که بی‌شک تسلط و شناخت او از شهر و مشکلات شهری، کمک بزرگی برای عوامل دست‌اندرکار استودیوی صدای شهر بود. با ورود محمدباقر معلم، سعی کردم کارکرد این استودیو را از او جویا شوم. او گفت: «استودیوی صدای شهر هر نیم‌ساعت، 5 دقیقه برنامه روی موج رادیوتهران پخش می‌کند که مهم‌ترین ویژگی برنامه 5 دقیقه‌ای آن، طرح موضوع و مسائل شهری و خواسته‌های مردم درخصوص مشکلات سازمان‌ها و ادارات شهری است که باید هم مطرح شود و هم مدیران به آن پاسخ دهند.»

معلم درباره بحث ترافیک گفت: «بخش بسیار محدودی از زمان برنامه‌های استودیو شهر، به اعلام وضعیت ترافیک اختصاص دارد؛ آن هم در مواقع لزوم» مدیر استودیو صدای شهر درباره وضعیت آینده برنامه‌سازی و فعالیت این استودیو در سال جدید گفت: «قرار است زمان بیشتری به برنامه‌های ما اختصاص داده شود و کیفیت برنامه‌سازی این استودیو ارتقا پیدا کند.» معلم فعالیت‌های استودیوی صدای شهر را در یک سال گذشته اجرای حدود 500 ساعت برنامه که بیش از 40 درصد آن در حوزه فرهنگی و فرهنگ‌سازی بود، عنوان کرد. پس از صحبت‌های او به فضای استودیو بازگشتم، با اجرای سیدمحمد مافی‌مدنی، برنامه ویژه‌ای باحضور یکی از مدیران کنترل ترافیک پخش می‌شد. تهیه‌کننده شیفت هم رونقی بود که برای شخصیت 3 ساعته خود به استودیوی صدای شهر آمده بود. البته ناگفته نماند که در ابتدای شکل‌گیری این استودیو، پریچهر بهروان به عنوان اولین مدیر استودیوی صدای شهر تلاش زیادی برای شکل‌گیری و ارتقای کیفی برنامه‌های آن انجام داد و سهم زیادی در موفقیت این استودیو و جایگاه آن در سطح جامعه دارد.

وجود چنین استودیوهایی راهی برای تعامل بیشتر مردم و مسوولان است و می‌تواند گام‌های موثری برای دلگرمی بیشتر مردم و حل مسائل و مشکلات آنها بردارد و امید که استودیوی صدای شهر، در ادامه مسیر خود موفق‌تر عمل کند.

زینت پستادست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها