16 آذر ؛ پیشگامی دانشجویان در مبارزات ضدآمریکایی

16 آذر یادآور حماسه بزرگ استکبارستیزی در کشور است که هر ساله به عنوان یکی از مقاطع حساس تاریخ انقلاب مورد توجه قرار می‌گیرد.با نگاهی به این روز و وقایعی که در آن رخ داد می‌توان دریافت هویت جنبش دانشجویی به مبارزه با استکبار جهانی گره خورده است و نباید این موضوع را فراموش کرد که این روز سالگرد تولد شعار «مرگ بر آمریکا»ست.
کد خبر: ۲۹۸۴۲۶

آنچه در روز 16 آذر روی داد نخستین واکنش همه‌جانبه دانشگاهیان در برابر فضای اختناق‌‌آلود پس از کودتای 1332 بود.

در این روز دانشجویان به حضور مداخله‌جویانه نیکسون، معاون آیزنهاور رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعتراض کردند و تظاهرات در اعتراض به ورود او و نیز به مناسبت بزرگداشت شهدای دانشگاه فنی برگزار شد که به زد و خورد شدید میان نیروهای انتظامی و مردم انجامید و در جریان این حوادث 3 تن از دانشجویان کشته و عده‌ای بازداشت شدند.

از آن پس حادثه 16 آذر 1332 به عنوان روز مقاومت در تاریخ دانشگاه تهران و روز دانشجو معنا پیدا کرد و در تقویم گنجانده شد. اما اخیرا عده‌ای به دنبال استفاده ابزاری از ارزش‌های اصلی انقلاب برآمده و جنبش مقدس دانشجویی را به عنوان ابزاری برای تداوم مقابله با انقلاب و ارزش‌های آن نشانه گرفته‌اند.

در این میان غفلت از مرز میان دوست و دشمن می‌تواند خطر نفوذ بیگانگان و استفاده ابزاری آنها از این نیروی عظیم اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

از این‌رو، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های فردوسی، رضوی و آزاد اسلامی مشهد با بیان این که جامعه ما از طرف دشمنان تحت فشار است،اظهار کرد: باید با ایجاد وحدت در کشور از فاصله گرفتن جریان فکرساز جامعه از نظام جلوگیری شود.

شخصیت‌های سیاسی و تشکل‌های دانشجویی بر لزوم حفظ وحدت دانشگاهیان تاکید کردند

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در این باره گفت: اگر اعتدال بر جامعه حاکم باشد، بسیاری از مسائل قابل حل است و همیشه جریان افراطی در جناح چپ و راست وجود داشته‌اند و اکنون تندروی‌هایی که از دو طرف می‌بینیم، مربوط به رادیکال‌هاست.

وی با تاکید بر این که باید همه طرف‌ها در چارچوب قانون عمل کنند، افزود: من مواضعم را صریحا در نماز جمعه تیرماه اعلام کردم و راهکارهایم، همان پیشنهادهای ارائه شده است.

دانشگاه باید محیط تضارب آرا و آزاداندیشی باشد

کامران دانشجو نیز در پیامی به مناسبت روز دانشجو تاکید کرد: دانشگاه باید محیط تضارب آرا، آزاداندیشی، نظریه‌پردازی، مناظره‌های عالمانه، نوآوری‌های مبتکرانه علمی، طرح مباحث منطقی و آرامش‌بخش به جامعه باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مردم از دانشجویان انتظار دارند با حساسیت فوق‌العاده نسبت به سرنوشت و مصالح کشور استحکام نظام جمهوری اسلامی و پاسداری از منافع ملی را همچنان سرلوحه اقدامات خویش قرار دهند.

وی یادآور شد: مردم ایران از تمامیت ارضی، فرهنگ و تمدن خود و ایستادگی در برابر جنگ نرم بیگانگان از دانشگاه و دانشگاهیان خواسته‌های مطروحه توسط رهبر معظم انقلاب را مطالبه دارند.

دشمن‌شناسی موفق

فاطمه آلیا، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که 16 آذر یادآور تلاش‌های ارزنده شهدای دانشجویی است که در سال 1332 در دشمن‌شناسی موفق بوده‌اند، اظهار کرد: می‌توان ویژگی جنبش دانشجویی را آرمان‌خواهی، استکبارستیزی، آمریکاستیزی و دفاع از اسلام و منویات ولی‌فقیه برشمرد.

آلیا اظهار کرد: بتازگی جریان فتنه در پی استفاده ابزاری از نام امام و ارزش‌های انقلاب و شعارهای اصلی مردم برآمده است که خوشبختانه ناکام ماند و اینک جنبش مقدس دانشجویی را به عنوان ابزاری برای حیات خود نشانه گرفته است تا شاید در این مقطع با استفاده ابزاری از فضا و مقطع تاریخی به خیال خود موج‌سواری کند و دامنه فتنه را به دانشگاه‌ها بکشاند.

عباس انسانی، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت نیز با اشاره به این که 16 آذر از دیرباز به عنوان نماد استکبارستیزی دانشجویان ایرانی مطرح بوده است، گفت: بدون تردید کسانی می‌توانند مدعی پرچمداری 16 آذر باشند که مبارزه با استکبار و امپریالیسم بین‌المللی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند و هرگونه وابستگی سیاسی و فکری به شرق یا غرب را مایه ننگ برای کشور می‌دانند.

انسانی تصریح کرد: ‌امروز شاهد برخی شعارهای عوامفریبانه دشمن هستیم و همین عامل، رسالت دانشجویان ایرانی را سنگین‌تر می‌کند، به همین دلیل دانشجویان این مرز و بوم باید نسبت به سیاست‌های دشمنان ایران حساس‌ و دقیق‌تر باشند و بکوشند سیاست‌های عوامفریبانه دشمنان انقلاب را تشریح و ماهیت رژیم‌های مستکبر جهان را افشا‌ کنند.

مهدی عباسی‌مهر، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت نیز با تاکید بر این که امروز باید اصل وحدت میان تشکل‌های دانشجویی و حرکت واحد به سمت مبارزه با امپریالیسم بین‌المللی و جبهه جاهلان و ضدانقلاب مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: مطالبات دانشجویی باید به صورت درست مطرح شده و حول وحدت همه نیروهای مسلمان و انقلابی که یک جبهه آماده برای رویارویی با دشمن را تشکیل داده‌اند، شکل بگیرد.

علیرضا جلولی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور نیز اظهار کرد: این روز همانند 13 آبان روز استکبارستیزی، استبدادستیزی و آمریکاستیزی است و نباید به روزی تبدیل شود که جریان مقابل از آن سوءاستفاده کند.

در حقیقت 16 آذر 1332 زمانی بود که تقدیر تاریخ سیاسی کشور به دست دانشجویان و با کمک و حمایت مردم رقم خورد و فلسفه آن چیزی نیست جز استکبارستیزی و مقابله با دخالت کشورهای بیگانه در امور کشورهای دیگر. امروز همان طور که رهبر معظم انقلاب تصریح فرمودند، اولویت اصلی دانشجو باید دفاع از نظام اسلامی از طریق مواجهه و مبارزه هوشمندانه و آگاهانه در بحبوحه جنگ نرم باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها