سلامت آب آشامیدنی را جدی بگیرید

گروه سلامت: آب در زندگی بشر اهمیت بسزایی دارد، از این رو آب را مایه حیات می‌نامند. اهمیت این موضوع وقتی قابل لمس است که در یک روز گرم تابستانی، بی‌آبی را تجربه کرده باشید و تشنگی روح و جسمتان را آزرده باشد. روزگاری نه‌چندان دور، زمانی که خبری از آلودگی‌های زیست‌محیطی نبود، هرجا که چشمه‌ای از دل خاک می‌جوشید، آب آن مورد استفاده شرب قرار می‌گرفت؛ ولی اکنون با توسعه جمعیت و پیشرفت تکنولوژی در کارخانجات و... می‌توان بجرات گفت که دیگر آب هر چشمه ساری قبل از این که مورد آزمایش قرار بگیرد، آشامیدنی نیست و باید جوانب احتیاط را در مصرف آن مدنظر گرفت تا انواع و اقسام بیماری‌های عفونی و انگلی همچون سیلی بی‌رحم، باعث شکسته شدن سیستم دفاعی بدنمان نشود.
کد خبر: ۲۹۷۸۰۸

دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با «جام‌جم»، آب‌های آشامیدنی را به 3 دسته سبک، متوسط و سنگین تقسیم کرده و می‌افزاید: در آب‌های سبک، املاح بسیار کمی وجود دارد که معمولا کمتر از 100 پی‌پی‌ام عناصر معدنی در آن یافت می‌شود که طبیعتا این چنین آبی، معدنی نامیده نمی‌شود.

وی در تعریف آب متعادل معدنی می‌گوید: آبی که عناصر معدنی‌اش بین 50 تا 300 پی‌پی‌ام است، آب معدنی نامیده می‌شود و آب‌هایی که بیشتر از 300 پی‌پی‌ام املاح داشته باشند، به آب‌های سنگین معروف هستند که طبیعتا نمی‌توانند در شرایط طولانی‌‌مدت مناسب باشند؛ چراکه ممکن است این آب، رنگ چای را تغییر دهد یا در عمل‌آوری و طبخ غذا و کیفیت پخت اثر داشته باشد.

به گفته این متخصص تغذیه، معمولا آب شربی که در دنیا تحت عنوان آب معدنی استفاده می‌شود، میزان عناصرش روی برچسب بطری نوشته شده است تا به این گونه مصرف‌کننده با آگاهی بیشتری آب را انتخاب کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که نیترات بالای آب، مربوط به آب چاه‌های مناطق شهری است، عنوان می‌کند: مثلا وقتی 40 الی 50 درصد از آب کلانشهرها از چاه‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، همیشه خطر نیترات در آب مطرح است چرا که ممکن است به مرور زمان، فاضلاب‌ها به داخل چاه‌ها نشت کرده و آب را آلوده کند که در آب‌‌های معدنی چنین انتظاری نمی‌رود.

وی اظهار می‌کند: نوع و ترکیب املاح آب می‌تواند در به وجود آوردن بیماری‌ها تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال نیترات بالای آب خطر سرطان‌زایی را بالا می‌برد، بنابراین آب‌هایی که نیتراتشان بیش از حد مجاز است درصد ابتلا به سرطان در مردم آن منطقه بالا می‌رود.

دکتر کشاورز با بیان این که اگر سدیم آب بالا باشد، آب شور شده و در نارسایی کلیه و فشار خون تاثیرگذار خواهد بود، اذعان می‌کند: وجود پتاسیم در آب شرب نیز می‌تواند افراد را درگیر نارسایی‌های کلیوی کند، به همین جهت در شهرهای بزرگ معمولا از طریق سازمان آب، آب آشامیدنی آزمایش و نتایج آن اعلام می‌شود که متاسفانه در کشور ما اطلاع‌رسانی در این زمینه بسیار ضعیف است.

آنچه باید بدانید

غلظت زیاد متان در آب بوی سیر به آن می‌‌دهد

غلظت زیاد H2S در آب بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد و مزه چای، قهوه و غذاها را تغییر می‌‌دهد که ناشی از ورود فاضلاب‌ به آب‌های طبیعی است.

مزه شور آب ناشی از غلظت یون کلر است

مزه گس در آب مربوط به آهن و آلومینیوم است، پس بهتر است قبل از مصرف هر آبی به عنوان شرب، از صحت و سلامت آن اطلاع کسب کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها