محسن هاشمی:

ایستگاه مترو قلهک تا قیطریه اواخر آذر افتتاح می‌شود

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: ایستگاه مترو قلهک تا قیطریه اواخر آذر راه اندازی می‌شود.
کد خبر: ۲۹۷۱۷۶

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، محسن هاشمی در مراسم تست گرم مسیر توسعه شمالی خط یک از ایستگاه‌های قلهک تا قیطریه و افتتاح تست برق فشار قوی خطوط ریلی شمال تهران (قیطریه) اظهار داشت: با شجاعتی که کارشناسان و مشاوران مترو و معاونت فنی عمرانی فراهم ساخته‌اند قرار شد از زیر خیابان‌ها حرکت کنیم تا به خانه‌ها صدمه وارد نشود.

وی افزود: خطوط ریلی شمالی مترو در 3 فاز راه‌اندازی می‌شود. فاز اول آن تا ایستگاه میرداماد بود که در حال حاضر در حال سرویس دهی به شهروندان است. فاز دوم ایستگاه قلهک تا قیطریه که تا اواخر آذر افتتاح می‌شود و فاز بعدی ایستگاه قلهک تا تجریش است که مسیر تونلی آن بیش از 80 درصد از آن ساخته شده است.

هاشمی گفت: ایستگاه تجریش در عمق 45 متری ساخته شده است و با توجه به اینکه در این مسیرها آب زیاد است کار با دقت در حال پیشرفت است.

وی همچنین گفت: ایستگاه تجریش تا سال آینده افتتاح و آماده بهره‌برداری خواهد شد.

مدیر عامل شرکت متروی تهران تصریح کرد: مشکل جدی متروی تهران کمبود قطار است که با توجه به جلسات و مذاکراتی که با دولت و وزارت کشور برگزار شده است این مشکل حل خواهد شد و می‌توانیم هر سال 20 قطار به متروی تهران اضافه کنیم تا مشکل قطار حل شود.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود قطار قرار است ایستگاه قیطریه در ساعات غیر پیک تست دهی کند.

هاشمی در ادامه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران درباره وضعیت کنونی واگن‌های مترو گفت: در سال 86 قراردادی با شرکت واگن سازی تهران بسته شد و برای اینکه بتوانیم با سرعت واگن‌ها را برای سرویس دهی مهیا کنیم همکاری واگن‌سازهای دیگر را نیز طلبیدیم.

وی افزود: مذاکراتی با یکی از شرکت‌های سازمان‌های صنایع دفاع انجام شده و قرار است بدنه‌های واگن‌ها در این شرکت ساخته شود و در اختیار واگن سازی تهران قرار گیرد تا تجهیزات دیگر روی واگن‌ها مونتاژ شود.

هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر واگن سازی تهران در حال ساخت واگن‌های دوطبقه است که مبلغ قرارداد با این شرکت 625 میلیون یورو است که یک سوم آن را باید به شرکت‌های واگن ساز داخلی بدهیم و دو سوم آن را برای تجهیزاتی که باید از خارج از کشور وارد شود در نظر بگیریم.

وی گفت: مشکل اصلی ما تأمین 900 میلیارد تومان اعتبار برای این قرارداد است که با این مبلغ 455 واگن و 65 قطعه برای خطوط یک، دو و پنج متروی تهران و همچنین 160 واگن دوطبقه برای متروی تهران-کرج مشخص شده است. در حال حاضر نیز 25 واگن در خط تهران-کرج در حال سرویس دهی است.

مدیر عامل متروی تهران اظهار داشت: 14 لوکوموتیو نیز روی آب است که تا ده روز دیگر به بندرعباس می‌رسد. همچنین تعداد بسیاری از بدنه‌های واگن ساخته شده و تا آخر آذر تحویل واگن سازی برای مونتاژ خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از نظر فنی و قراردادی مشکلی برای کار نداریم فقط نقدینگی آن مشکل اصلی است که حدود 170 میلیارد تومان آن پرداخت شده و 700 میلیارد تومان دیگر برای آماده سازی واگن‌ها باید تزریق شود.

محسن هاشمی ادامه داد: تا اواخر زمستان 4 یا 6 قطار دیگر اضافه می‌شود همچنین از فروردین سال آینده هر ماه دو قطار و از اواخر شهریور هر ماه 3 قطار به سیستم ریلی مترو تزریق می‌شود. البته شرط آن تأمین 700 میلیارد تومانی است که باید به واگن سازها داده شود.

وی گفت: با تزریق این پول بخش بسیاری از مشکلات تهران در زمینه حمل و نقل عمومی حل خواهد شد.

هاشمی تصریح کرد: امسال باید 15 کیلومتر مترو احداث شود که امیدواریم بتوانیم آن را انجام دهیم ولی برنامه ما این است که بعد از افتتاح این 5/2 کیلومتر خط مترو تا قبل از 22بهمن در شرق تهران از تهرانپارس تا اشراق نیز افتتاح خط مترو داشته باشیم و تا آخر سال نیز از میدان شهدا تا کلاهدوز را افتتاح خواهیم کرد.

به گفته وی ایستگاه چهارراه ولیعصر که از ایستگاه‌های میانی است در حال حاضر وضع خوبی دارد و در حال آماده سازی و افتتاح آن هستیم.

مدیر عامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه تا آخر سال 14 کیلومتر از خطوط مترو افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی مترو سه مرحله تست صورت می‌گیرد. نخست تست سرد که قطعات بدون برق تست می‌شوند، سپس تست گرم که برق را به خط مترو وصل می‌کنیم تا مشکلات سیستم برق مشخص شود و در قسمت آخر تست آزمایشی با حضور تعداد کمی از مسافران انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها